פונדקאות בארץ: שלב אחר שלב

(0)
לדרג

הליך הפונדקאות יכול להיות ארוך ומייגע, אך כשיודעים מהן הדרישות מהזוג ומהפונדקאית אפשר לעבור את התקופה בצורה קלה יותר. כולם בשביל אחד

מאת: ~~ליאת עיני, כתבת Doctors~~

החלום להיות הורה ולהעניק לילד חום ואהבה מגיע בשלב מסוים כמעט אצל כל אחד ואחת, אולם יש נשים שמסיבות שונות לא יכולות להיות בהריון ומחפשות חלופות ראויות. אחת מהן היא פונדקאות. היתרונות הגדולים של אופציה זו הם שהילד הוא ילד ביולוגי של הזוג, וכן שהוא נמסר להוריו מיד לאחר הלידה.

הליך הפונדקאות בישראל עוגן בחוק בשנת 1996, והוא אחד החוקים המתקדמים בעולם המערבי. התהליך מבוקר ומפוקח על ידי רשויות המדינה, והמועמדות לשמש פונדקאיות נבחנות בקפידה על ידי חברי הוועדה, שביניהם רופאי נשים, רופא פנימי, פסיכולוג ועובדת סוציאלית.

פונדקאות
פונדקאות

איתור פונדקאית בארץ

בעבר זוגות עברו את התהליך בחו"ל, אך כיום ניתן לעשות זאת בישראל ולחסוך זמן וכסף רב. "זוג הנדרש לפונדקאות צריך להבין את ההליך לפרטיו", אומרת עו"ד תמר רובינשטיין, המנהלת יחד עם עו"ד סיגל רוסק גיסין את מרכז "חיים חדשים"- פונדקאות תמר וסיגל.

"ראשית, על הזוג לפנות לוועדה לנשיאת עוברים כדי לקבל אישור ראשוני לביצוע ההליך בארץ. לשם כך על הזוג להמציא אישורים רפואיים המוכיחים כי בשל בעיה רפואית, האישה אינה יכולה להתעבר ולשאת הריון, או כי הריון עלול לסכן את בריאותה.

"לאחר קבלת האישור הזוג פונה לחיפוש פונדקאית. החיפוש יכול להתבצע באופן עצמאי או באמצעות מרכז המתמחה בתחום. לאחר איתור הפונדקאית על הזוג להכין תיק לוועדה הכולל בדיקות רפואיות להורים המיועדים ולפונדקאית, הסכם משפטי בין הזוג לפונדקאית, אבחון פסיכולוגי של שני הצדדים ופוליסת ביטוח חיים. רק לאחר קבלת האישור ניתן להתחיל בהליך ההפריה".

לאחר קבלת אישור הוועדה עוברת האם הביולוגית שאיבת ביציות. הביציות שנשאבו מופרות בזרע האב, והעוברים מועברים לרחמה של האם הפונדקאית. זהו הליך מורכב וממושך, הדורש נחישות, סבלנות ורגישות של שני הצדדים.

"הקרבה הפיזית של ההורים המיועדים לפונדקאית מאפשרת להם להיפגש לעתים תכופות, לעבור את ההליך הרפואי אצל הרופא של הזוג יחד עם הפונדקאית וללוות באופן שוטף את התקדמות ההריון", מסבירה עו"ד רובינשטיין את היתרון בפונדקאות בארץ. "בנוסף, אין צורך בטיסות לחו"ל ובשהייה ארוכה שם לאחר הלידה עד להסדרת כל ההיבטים המשפטיים, וברוב המקרים ההליך זול יותר בארץ מאשר במקומות אחרים בעולם".

יש לציין כי לפונדקאות יש היתר רבני כאשר יש צורך רפואי. "ידוע לנו כי יש הרבה זוגות דתיים ואף זוגות חרדים הנעזרים בהליך הפונדקאות, ויש גם פונדקאיות דתיות", מציינת עו"ד סיגל גיסין. "אחד מחברי הוועדה הוא רב או איש דת, בהתאם לדתם של בני הזוג".

שינוי ברמת החיים

הפונדקאית נדרשת לעמוד במספר דרישות מבחינה רפואית ונפשית. היא צריכה להיות בת 22-38 שנים, היא יכולה להיות רווקה, גרושה, אלמנה או נשואה, ועליה להיות אם לילד אחד לפחות שלא עברה יותר משלוש לידות או ניתוח קיסרי אחד. כמו-כן, מצבה הרפואי והנפשי צריך להיות תקין.

"המניעים של הפונדקאית הם בדרך כלל כלכליים", אומרת עו"ד גיסין. "נשים הפונות לתהליך לרוב זקוקות להכנסה נוספת. היות שלפונדקאיות משולם סכום גבוה, מדובר בקפיצה כלכלית גדולה מאוד עבורן ועבור משפחתן, עד כדי שינויי ברמת החיים. בנוסף, חשוב לאותן נשים לעשות מעשה טוב, לסייע לזוגות המתקשים להביא ילדים לעולם ולעשות מצווה".

פרק הזמן לאיתור פונדקאית על-ידי בני זוג הוא מאוד אינדיווידואלי ומשתנה ממקרה למקרה. "לעתים איתור הפונדקאית עשוי להימשך שנים, אך סיוע של מרכז המתמחה בתחום עשוי לקצר את פרק הזמן ", אומרת עו"ד רובינשטיין. "לאחר שלזוג יש פונדקאית מתאימה, יש להשלים את הכנת התיק לוועדה. פרק הזמן תלוי בשאלה באם יש בידי הזוג את כל האישורים הרפואיים, כולל האבחונים הפסיכולוגים של הפונדקאית ושל הזוג.

"לאחר שהתיק הרפואי מושלם, יש להתקשר בחוזה משפטי בין הזוג לפונדקאית ולהכין עבורה את פוליסת ביטוח החיים. שלב זה עשוי לקחת מספר שבועות. הליך האישור בוועדה נמשך חודשים ספורים, וכמובן שלאחר קבלת אישור הוועדה, מתחיל ההליך הרפואי".

הזוג והפונדקאית מחליטים על רמת הקשר שתהיה ביניהם - כמה פעמים הם ייפגשו עד לקבלת ההחלטה, לאחריה ובמהלך ההריון. מדובר בתהליך ארוך ורגיש, אך כששני הצדדים מבינים עד כמה התוצאה תשנה את חייהם, הם מוכנים לעבור כל שלב על-מנת להגיע לסוף טוב.

בואו לדבר על זה עכשיו עם עורכות הדין רובינשטיין וגיסין בפורום פונדקאות בדוקטורס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום