פעוטות: הנעל הראשונה

(0)
לדרג

הפעוט שלכם עושה את צעדי ההליכה הראשונים שלו? הגיע הזמן לקנות לו נעליים מתאימות. ההיצע בשוק גדול וכך גם מספר השאלות. מדריך להורה המתלבט

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

מזל טוב! הפעוט שלכם הגיע סוף סוף לגיל שבו אפשר להתחיל ללכת. עוד לפני שהליכתו מתייצבת, אתם כבר חושבים בגאווה על הצעד הבא - רכישת נעליים ראשונות. אולם, כשאתם נמצאים בחנות הנעליים מול מוכרת, המנסה בכל כוחה לשכנע אתכם לבחור במרכולתה מתעוררות השאלות: על מה חשוב להקפיד כשבוחרים נעליים ראשונות לפעוט? האם על רפידה אורתופדית, סוליה בולמת זעזועים או מדרס מיוחד? האם נעל יקרה היא בהכרח הטובה והבריאותית יותר?

נעל ראשונה לפעוט
נעל ראשונה לפעוט

מתי קונים?

"מחקרים שנערכו בתחום מלמדים על כך שהליכה ברגל יחפה טובה לבריאות הרגל", אומר ד"ר מנחם זינגר, אורטופד ילדים, "ולכן ההמלצה היא לתת לילד ללכת יחף כמה שיותר זמן. את הנעל הראשונה בדרך כלל מומלץ לקנות כחודש לאחר שהילד התחיל ללכת. כל עוד הילד מתהלך בתוך הבית ובסביבה מוגנת אין צורך למהר עם קניית הנעליים, כיוון שישנה חשיבות רבה להסתגלותו להליכה. אין כל צורך להתייעץ עם אורתופד לפני הקנייה. רוב הילדים בגילאים אלו הם בעלי רגליים שטוחות עקב, גמישו?ת ובעלות כריות שומן נורמליות בכפותיהן. את הביקורת האורתופדית מומלץ לבצע זמן מה לאחר שהילד התחיל ללכת, במטרה לוודא שהתפתחות מבנה הגפיים תקינה.

"את הנעל הראשונה מומלץ לקנות בחנות המתמחה בנעלי תינוקות ולא בחנות אופנה כלשהי המציעה אף היא נעליים לפעוטות. חשוב שאת הנעל הראשונה יתאימו לילד מוכרים בעלי ניסיון. אין כל חשיבות לחברה המייצרת את הנעל".

מתאימים את הנעל לרגל

"בבואנו לרכוש נעל לתינוק חשוב להקפיד על מדידת כף הרגל באמצעות סרגל מיוחד", מסביר ד"ר זינגר. "הנעליים חייבות להתאים למידות הרגל, לאורכה, לרוחבה ולעומקה. כדאי לרכוש נעל במידה אורך מעט גדולה יותר, על מנת למנוע לחץ מיותר על אצבעות הפעוט וכדי לתת לרגל מרווח גדילה. אין לרכוש נעל גדולה וכבדה מדי, שתקשה על הליכתו של הפעוט. בנוסף, הנעל אמורה להתאים לרגלו של הפעוט ולא לנוע מעלה ומטה בזמן ההליכה. בדיקת התאמת הנעליים תיעשה בעמידה. ההמלצה היא לרכוש נעליים בעלות חלק קידמי רחב יחסית כדי לאפשר לבהונות לנוע בחופשיות, מכיוון שכפות הרגליים של הילדים רחבות יותר בחלקן הקדמי. כמו כן, מומלץ להשאיר מרווח של אצבע מקצה הרגל ועד הנעל על מנת לאפשר נוחות מרבית לפעוט. כדי לבדוק אם הנעל מתאימה לילד, ניתן להכניס אצבע בין קצה העקב של הילד לבין הנעל. אם המרווח קטן מאוד, פירושו של דבר שהנעל קטנה למידותיו, ואם ניתן להכניס שתי אצבעות אזי הנעל גדולה מדי. עצה חשובה נוספת היא שאין להעביר נעליים מילד לילד. לכל ילד דפוס אנטומי משלו ודפוס הליכה ייחודי ולכן העברת נעל ראשונה מאחד לשני בהחלט אינה מומלצת".

לדברי ד"ר זינגר, "חשוב להקפיד שהסוליה של הנעל תהיה גמישה ולא נוקשה. אם הנעל מצוידת בסוליה קשיחה או עבה מדי, הדבר עלול לגרום לילד קשיים מיותרים וסרבול בהליכה. חשוב לבחור נעליים שטוחות ולא בעלות עקבים למיניהם, וזאת כדי לשמור על בריאות כף הרגל. ההמלצה במרבית המקרים היא לרכוש נעל בעלת תמיכה טובה לקרסול. כמו כן, חשוב להקפיד שחלקה העליון של הנעל יהיה עשוי מחומר נושם כגון עור, בד או מרקם רשת, מפני שרגלי הילדים מזיעות. אין לבחור כנעל ראשונה נעליים מפלסטיק או מחומרים אטומים וכמובן אין לרכוש נעליים כגון קרוקס או כפכפים בשלב זה. לעומת זאת, אם הפעוט התחיל ללכת בעונת הקיץ ניתן בהחלט לקנות סנדלים כנעל ראשונה. חשוב לרכוש נעליים בעלות מדרס פנימי, אף הוא עשוי מחומר סופג זיעה. נעליים בעלות מדרסים מיוחדים, המותאמים אישית לילד יירכשו רק במקרים מיוחדים ובהתאם המלצת הרופא".

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום