טיפול שיניים לילדים: לא לפחד כלל

(0)
לדרג

מדוע ילדים מגיבים בחרדה לפני טיפול שיניים? איך מכינים ילדים לקראת הטיפול, ואיך מרגיעים את הוריהם? התנהלות נכונה יכולה לנטרל חלק גדול מהפחדים

מאת: ד"ר רולי ברקוביץ

ביקור במרפאת השיניים יכול להיות חוויה רגילה ושגרתית לילדים אחדים וסיוט נורא לילדים אחרים ולהוריהם. לא פעם הקטנים נצמדים בכוח להורים, צורחים, בוכים, מסרבים לשבת על הכיסא או בכלל להיכנס לחדר הטיפולים. חלקם נכנסים ברצון לחדר ההמתנה, משחקים ומתפקדים בגבורה אולם ברגע הטיפול, האומץ נעלם ומתחיל הבכי ועמו מגיע גם הלחץ של ההורים.

כיום כבר ברור שחלק גדול מהפחדים אפשר לנטרל. יש דרכים רבות להסביר לילד באמצעות שיחה פשוטה, ספרים, תקליטורים ומשחקים, על אודות הטיפול שהוא עומד לעבור, איך יבוצעו הדברים והיכן יהיו אבא ואמא בזמן הטיפול.

בנוסף לכך, במרפאות המיועדות לילדים יש חדרי המתנה נעימים, משחקים, ספרים ורופאים שהוכשרו לטיפול בילדים, היודעים כיצד לגשת לילד חרד ולהפוך את הטיפול לחוויה נעימה ולשגרה שיש לקיים כבר מגיל צעיר.

טיפולי שיניים לילדים
טיפולי שיניים לילדים

מקור הפחד

פחד מטיפול עשוי לנבוע מאישיותו של הילד: לילד, כמו לכל אדם בר-דעת, דעות ופחדים שהוא נושא עמו, העלולים להיות מוגזמים ומועצמים בגלל חשיפה לסיפורים, פחד מזרים ומהלא נודע. הפחד עלול להיגרם כתוצאה מחשיפה לפחדים של ילדים אחרים בגן או בבית הספר. חבר לכיתה שהיה בטיפול ורוצה להרשים את חבריו, מספר להם בהגזמה על החוויות שעבר ומייצר סיפורי אימה שעלולים להלחיץ את הילדים.

החרדה של ילדים שעברו טיפול כואב היא אמיתית ומוחשית, על כן יש להקל עליהם, להרגיעם ולהעביר אותם חוויה מתקנת. מרבית הילדים חרדים מהמזרק הפחד מהדקירה והכאב הכרוך בה. פעמים רבות הפתרון הוא גז צחוק, המעלה את סף הכאב ומאפשר להם להיות רגועים בזמן הטיפול. החרדה מפני חדירה אל הגוף אף היא מוחשית. הפה, על פי פרויד, הוא אחד המקומות האינטימיים ביותר בגוף ועל כן החדירה אליו היא לא עניין נעים, ומרתיעה פיזית ונפשית ילדים כמבוגרים. הפסיכולוגיה גורסת כי בפה יש נקודות רגישות רבות הגורמות לתחושת יתר, המקשה עוד יותר על הטיפול.

גם הינתקות מההורים עלולה להקשות, בעיקר על הילדים הקטנים יותר. עד שנות ה-70 הורים לא הורשו להישאר לצד ילדיהם בעת הטיפול, אולם כיום הגישה התהפכה בדיוק כדי למנוע את הפחד הזה וההורים נשארים בסמוך לילד במשך הטיפול; עכשיו רק נותר לוודא שההורים מסוגלים לעמוד בו.

מבוגרים רבים נושאים עימם פחדים מהילדות בגלל פרוצדורות שהכאיבו להם או בגלל שחוו טיפולים לא נעימים. לא פעם הם מעבירים את החשש הזה לילדיהם, לעיתים בצורה לא מודעת, כך שהילד שטרם חווה טיפול מימיו עלול למצוא את עצמו חרד בגלל מה שספג בבית. לעיתים ההורים לחוצים יותר מילדם. יש הבוכים עם הילד, מגיבים בהיסטריה ומערערים את ביטחונו. יש כאלה שמגוננים על ילדם יתר על המידה, עד כי הילד מרחיק אותם. זו סיטואציה אופיינית בעיקר אצל בני הנוער, שלא אוהבים שההורים מתייחסים אליהם כאל ילדים קטנים.

מסבירים את הפחד

אין מתכון קבוע לסילוק הפחדים. החשוב מכל הוא להכין את הילדים בבית. להתייחס לטיפול כאל דבר שבשגרה ולא ליצור אצלם פחדים. להימנע מלהגיד משפטים כמו "לא נורא אם יכאב לך" או "אחרי הטיפול הכואב תקבל מתנה". אפשר להכיר לילד את המרפאה לפני הטיפול. לעיתים מקדישים לכך את הפגישה הראשונה: מראים לו את הכיסא, את הכלים ומסבירים לו את תפקידם. בפעם הבאה כבר אפשר להתחיל בטיפול. בעידן שלנו יש ספרים וסרטים רבים העוסקים בחוויית הטיפול אצל רופא השיניים באמצעות דמויות אהובות על הילדים כמו דורה, פינוקי, פו הדוב או גיבורי-על למיניהם. הילדים מחקים את גיבוריהם וכשהם מגיעים לטיפול שיניים הם רוצים להידמות להם. אפשרות נוספת היא ליווי של חבר שעבר טיפול, או של אחיו הגדולים של המטופל שישמשו לו כדוגמה וכחיזוק. חשוב מאוד לדבר בגובה העיניים של הילד ולא בהתנשאות. הילד שלכם שואל שאלות? הסבירו לו, רכשו את אמונו והוא ייווכח כי השד אינו נורא כל כך.

מעלימים את הפחד

גז צחוק דורש הסכמה של הילד לשים מסכה על פניו. השימוש בגז הצחוק (Nitrous oxide) במרפאת השיניים בטוח לחלוטין. הגז מסייע לילדים המטופלים להרגיש נינוחים ורגועים, ומאפשר לרופא לטפל ביעילות בפציינט הקטן. מדוע בעצם מדובר בגז בטוח? משום שהוא מוזרם בשילוב עם חמצן. שני הגזים הם טבעיים וקיימים באוויר, ועל כן מדובר בפעולה בטוחה במהלכה הילדים מרגישים עקצוץ ותחושת ריחוף נעימה, טעם מתקתק וריח מתוק, ובעיקר לא חשים בכאב.

חשוב מאוד לבחור לילד רופא שיש לו עימו כימיה. רוב הרופאים המטפלים כיום בילדים עברו הכשרות מיוחדות בתחום, ולמדו להפוך את הטיפול באמצעות דמיון מודרך לסוג של מסע בממלכת האגדות עם אבירים ונסיכות. עם ילד שזוף מדברים על גלישה; לילד שאוהב גיבורי-על אפשר לדמות את מסכת הגז למסכת הפנים של גיבורו; ולילד שאוהב רובוטים, מדמים את הטיפול לתיקון הרובוט. הזריקה יכולה להיות "טיפות קסם" או "נמנמה" הכל תלוי ביצירתיות של הרופא.

עצות להורים לפני טיפול שיניים של הילד

הכינו את עצמכם נפשית לפני שאתם מכינים את ילדכם.

הכנת הילד בבית חשובה אבל אין להפריז בה, כי לעיתים גם להורים אין מושג מה יכלול הטיפול והם מספרים לילד יותר ממה שהוא צריך לדעת. הניחו לרופא להסביר את החלק הרפואי. היעזרו בספר או בסרט.

אל תוותרו על הטיפול למרות הפחד של ילדכם ומצד שני אל תגררו את הילד בכוח כדי לא לגרום לו לטראומה.

אל תפחדו להשתמש בגז צחוק מדובר בטיפול שגרתי ומקובל.

אל תצעקו על הילד ואל תאבדו עשתונות.

בחרו רופא שיניים המתמחה בטיפול בילדים. הרופאים המתמחים הם בעלי מיומנות מיוחדות ועוברים הכשרות ייעודיות כדי להתאים עצמם לפציינטים הקטנים.

ד"ר רולי ברקוביץ היא מומחית ברפואת שיניים לילדים ברשת מרפאות כללית סמייל

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים

פורום חרדה דנטלית
פורום רפואת שיניים לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום