מחלות חורף: מניעה וטיפול

(17)
לדרג

החורף כבר כאן, הווירוסים מתחילים לחגוג, ואנחנו צריכים להיערך. מה כדאי לעשות כדי למנוע הידבקות, איך לצייד את ארון התרופות ומתי חייבים לראות רופא

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

אף דולף, כאבי גרון, חום וכאבי שרירים הם רק חלק מהסימפטומים של מחלות החורף. מדי שנה, כשהטמפרטורה בחוץ יורדת, אנשים רבים סובלים מהמחלות האופייניות ביותר לעונה זו - הצטננות ושפעת.

"סימני מחלת השפעת הם חום מעל 38, קצת נזלת, שיעול, כאבי גרון, כאבי שרירים, חולשה וחוסר תיאבון", אומר חתאם עמשה, רוקח ראשי ומנהל תחום בית המרקחת של רשת ניו-פארם. "לעומת זאת, הצטננות מאופיינת בהפרשות מהעיניים, מהאף ומהגרון, וכמעט שאין כאבי שרירים או חום.

"שפעת היא מחלה מאוד מידבקת. היא מתפשטת בעיקר על ידי שיעול והתעטשות. שמירה על טמפרטורה נעימה בחדר ושמירה על חום גוף יסייעו לגוף להגן על עצמו מפני וירוס השפעת, אולם חשוב להשאיר חלון פתוח בחדר על-מנת שהחדר יהיה מאוורר".

לדברי עמשה, לפני שמגיעים לבית מרקחת כדי לקנות תכשיר להקלה במצב, מומלץ לגשת לרופא לאבחון ראשוני. "זה חשוב בעיקר לאנשים שנמצאים בקבוצת סיכון כמו חולי לב, חולי ריאה או חולי אסתמה, מכיוון ששפעת עלולה לגרום להם לסיבוכים. לאחר האבחון הרפואי ניתן לקנות תכשירים להקלה ושיפור במצב".

חיסון או ויטמינים?

מדי שנה קורא משרד הבריאות לציבור להתחסן נגד השפעת העונתית. מנתוני משרד הבריאות עולה כי עד כה חוסנו בישראל יותר מ-200 אלף איש. "החיסון נגד שפעת מבוסס על וירוס מומת המותאם לזן השפעת העונתי", אומר עמשה. "ישנם יותר מ-200 סוגים של נגיפי שפעת, ורובם מגיעים מהמזרח הרחוק (הונג קונג, בייג'ין וכו'). הנגיף הראשון של שפעת הגיע מעופות, וככל שהאוכלוסייה קרובה יותר לעופות, כך היא חשופה יותר לשפעת".

דרך נוספת לנסות למנוע את מחלות החורף היא חיזוק המערכת החיסונית בדרכים טבעיות. "ישנם תכשירים טבעיים שאמורים לחזק את המערכת החיסונית", אומר עמשה. "התכשירים האלה מכילים ויטמין C, אכינצאה, פרופוליס ואסטרגלוס".

לצייד את ארון התרופות

מכיוון שלמרות מאמצי המניעה לא תמיד מצליחים לצלוח את החורף ללא הידבקות, מומלץ להכין את ארון התרופות לעונה הקרה. "חשוב שיהיו בבית מד-חום טוב, כדורים מורידי חום ומשככי כאבים, כדורי מציצה לכאבי גרון, טיפות אף, וגם ויטמין C", אומר עמשה. "בחורף ישנה עלייה של מאות אחוזים בקניית תכשירים לטיפול בשפעת ובהצטננות, בעיקר כדורים להורדת חום ושיכוך כאבים ולתכשירים לייבוש הנזלת".

הקלה ושיכוך כאבים

אם אתם סובלים מנזלת, ניתן להשתמש בטיפות אף, אך עמשה ממליץ להשתמש דווקא בתכשירים ממי ים, המייבשים את האף ומנקים אותו. "טיפות אף לא מומלצות לחולי לב מכיוון שהן גורמות לכיווץ כלי הדם", הוא מסביר. "כמו-כן, אסור להשתמש בהן יותר מחמישה ימים ברציפות מכיוון שהן עלולות לגרום לתלות".

במקרה של כאב גרון, ניתן לקחת טבליות מציצה להקלת הכאבים, כמו סטרפסילס או קל גרון, אך אפשר גם לנסות תכשירים טבעיים כמו אבץ ופרופוליס, שגם להם יש תכונות מרגיעות. "בכל מקרה", מדגיש עמשה, "כשיש כאבי גרון צריך להגיע לרופא כדי לבדוק אם מדובר בדלקת. באמצעות משטח גרון הרופא יאבחן אם יש חיידק וייתן את הטיפול המתאים".

גם במקרה של כאבי אוזניים, שעלולים להסב סבל רב, מומלץ לראות רופא. "במקרים רבים הכאבים מהווים סימן לדלקת הדורשת טיפול אנטיביוטי", אומר עמשה, "ולכן יש צורך לפנות לרופא לקבלת מרשם".

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום