"מרוויחים על הורי ילדים נכים"

(0)
לדרג

בדיון טעון בכנסת, ביקשו ההורים לאשר להם סיוע סיעודי לטיפול בבית, כפי שמקבלים הנכים הבוגרים. ח"כ פרץ: "המדינה מסתמכת על אהבת ההורים כדי לחסוך"

מאת: מערכת zap doctors

הורים לילדים נכים, הבוחרים לטפל בהם בבית ולא במוסד חוסכים למדינה מיליוני שקלים, אבל זו מסרבת לממן עבורם סיוע של עובד זר. כך לטענת הורים שהשתתפו אתמול (ג') בדיון המיוחד בהשתתפות מנכ"לית הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני, בוועדה לפניות ציבור בכנסת. חלק מהחברי הכנסת עזבו את הדיון בסערת רגשות והתקשו לעמוד מול ההורים.

אם לילד נכה בן שש וחצי סיפרה כי אחת מבנותיה, בת 16, ניסתה לשים קץ לחייה לאחר שהודיעה לאמה, כי לא יכולה עוד לטפל באחיה. במקרה אחר, אם לילדה בת 15 הסובלת מפיגור קשה סיפרה שנכנסה לחובות עתק ובקושי מצליחה למצוא דירה לשכירות מאחר שאינה עובדת. האם סיפרה כי כדי לחסוך בהוצאות, היא לוחצת על החיתולים של בתה על-מנת לראות אם יוכלו לספוג עוד שעה על מנת להפחית את מספר החיתולים שהיא משתמשת בהם ביממה. חלק מההורים נאלצו לקחת הלוואות כבדות תוך שהם פוטרו מעבודתם בשל היעדרויות רבות עקב הטיפול בילדיהם.

לאחרונה הגיעו לוועדה עשרות פניות של הורים לילדים נכים שמעדיפים לגדל אותם בבית, ולא במוסדות על חשבון המדינה. לטענת ההורים, קיימת אפליה בין מבוגרים נכים לבין ילדים נכים, בעוד שהראשונים זכאים לקצבת נכות, קצבת ניידות וקצבת שר"ם (שירותים מיוחדים למימון סיוע של עובד סיעוד /עובד זר), ילדים נכים זכאים לקצבת ילד נכה וקצבת ניידות בלבד. בצורה זו נטל הטיפול הנופל על כתפי ההורים כבד מאוד.

ח"כ עמיר פרץ (עבודה) ציין כי "ההתפתחותם של ילדים עם מוגבלויות בבית טובה לאין שיעור מזו של ילדים במוסדות. הימנעות המדינה מסיוע להורים, תיאלץ רבים מהם בסופו של דבר להעבירם למוסד. זו שערורייה שהמדינה מסתמכת על אהבת הורים לילדיהם על-מנת לחסוך בעלויות במקרים קשים כאלו".

בתום הדיון הטעון הוחלט כי הוועדה לפניות הציבור תיפגש עם מועצת הביטוח הלאומי, בדרישה להשוות תנאים של ילדים נכים לאלו של בוגרים נכים. יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), הבטיח כי ידרוש משר הרווחה משה כחלון "לקדם חקיקה או תקנות על-מנת לקדם בכל דרך אפשרית מתן קצבת שר"מ לילדים נכים שהגורל התאכזר אליהם בדיוק כמו שמקבלים נכים בוגרים".

מרבית הילדים הנכים ממשפחות חלשות

בישראל מתגוררים כיום יותר מ-30,000 ילדים נכים הזכאים לקצבת נכות (מקסימום 2,014 שקל לחודש), כאשר לכ-10% מהמשפחות שני ילדים נכים. ממחקרים שונים עולה גם כי רוב הילדים הנכים משתייכים לשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות, כשרק אחד ההורים עובד ולעתים שני ההורים אינם עובדים. במרבית המקרים, אחד מההורים נאלץ לוותר על עבודתו כדי לטפל בבית בילד הנכה.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול סיעודי בבית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום