החוק למניעת עישון, רק על הנייר

(0)
לדרג

סקר בריאות: שליש מהנשאלים מעשנים פחות במקומות ציבוריים, אבל 70% מהלא מעשנים נחשפים לעשן כפוי. בנוסף, פער גדול בין המודעות לאורח חיים בריא להתנהגות

מאת: מערכת zap doctors

אם נראה לכם שלמרות החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים נושפים עליכם עשן מכל עבר, אתם לא לבד. מסקר של משרד הבריאות עולה כי למרות החוק מ-2007, 70% מהלא מעשנים שבילו בפאבים במהלך השנה האחרונה, נחשפו לעשן בניגוד לרצונם. מנגד, רק כשליש מהמעשנים דיווחו כי החוק סייע להם לעשן פחות.

אלו הם רק חלק מהנתונים הלא מעודדים שיוצגו היום (ב') בכנס לקידום בריאות. מהנתונים שנאספו בסקר שהקיף 3,000 איש, עולה כי הפער בין המודעות לאורח חיים בריא להתנהגות עדיין גבוה. במבחן המציאות ישראלים עדיין חשופים לעשן, שותים משקאות עתירי סוכר וכמעט ולא הולכים ברגל, שלא לדבר על רכיבה על אופניים.

בנושא העישון, השיבו 41.5% מהנשים היהודיות, 38.7% גברים ערבים, 34.9% גברים יהודים ו-20% מהנשים הערביות כי החוק גרם להם לעשן פחות. מנגד, 73.1% מיהודיות לא מעשנות שבילו בפאב בשנה האחרונה דווחו על חשיפה לעישון כפוי, בהתאם גם 70.3% מהגברים היהודים, 55.1% מהגברים הערבים ו-53.3% מהנשים הערביות.

בנושא התזונה, נמצא כי יותר מ-75% מודעים לתזונה נבונה, אך בפועל צורכים יותר סוכר, מלח ושומן מהמומלץ. 75.6% השיבו כי הם משתדלים להמעיט בצריכת שומנים, 69.2% משתדלים להמעיט בצריכת סוכר, 61.1% משתדלים להמעיט בצריכת קלוריות ו-53.2% משתדלים להמעיט בצריכת מלח. אלא שבשאלות ממוקדות על מזונות ספציפיים, התגלה שהצהרות לחוד ומעשים לחוד: למשל 65.1% מהגברים הערבים שותים מדי יום משקאות ממותקים, כולל מים בטעמים ומשקאות אנרגיה, כמו גם 42.6% מהערביות, 24.8% מהיהודיות ו-16.5% מהגברים היהודים. משקאות ממותקים נחשבים לאחד התורמים המרכזיים לצריכת סוכרים.

מי מגיע על אופניים לעבודה?

ומה עם קצת ספורט? קרוב למחצית מהמרואיינים דיווחו על הליכה יומיומית (54.9% מהגברים הערבים, 52% גברים יהודים, 44.5% נשים יהודיות ו- 35.6% נשים ערביות), אך השימוש באופניים אינו נפוץ כפי שזה נראה ברחובות תל אביב. רק 3.4% מהגברים היהודים מדווחים על שימוש יומיומי באופניים, 1.9% מהנשים היהודיות, 1.2% מהגברים הערבים ו-0.2% מהנשים הערביות. יש לציין כי פעילות גופנית לא מכוונת במהלך חיי יומיום, למשל הליכה של 10 דקות ויותר לעבודה ופעולות יומיומיות נוספות, תורמת במצטבר לבריאות, לכושר ולמשקל גוף תקין.

הנתונים לקוחים מ"סקר ידע, עמדות והתנהגות בריאות לאומי" הנערך באמצעות ראיונות טלפוניים בשפות עברית, ערבית ורוסית. נכון להיום בוצעו קרוב ל-3,000 ראיונות, ומספר זהה של ראיונות ייערך בעתיד הקרוב.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בריאות וכושר
פורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום