פזילה: אבחון ותיקון פזילה לפעוטות

(0)
לדרג

לא כל הסיבות לפזילה ידועות. אם היא אינה מאובחנת בעוד מועד עלולים להיגרם לפעוט ליקויי ראייה ונזקים בלתי הפיכים. על שיטות הבדיקה והתיקון

מאת: יפית קסלר, כתבת doctors

הפזילה נגרמת מחוסר תיאום בשרירי העין הגורם לליקוי ראייה, שבו גלגלי העיניים אינם מקבילים ולכן אינם מתמקדים על אותה נקודה במרחב. לא כל הסיבות לפזילה ידועות. הן יכולות להיות מולדות או נרכשות, בעקבות פגיעה עצבית, ליקוי בתפקוד שרירי העין, אירוע מוחי ועוד. הפזילה השכיחה אצל ילדים היא פזילה אזוטרופית, כשהעין הפוזלת מופנית פנימה, והיא מופיעה בגיל 0-6 חודשים. כאשר הפזילה אינה מאובחנת בעוד מועד והטיפול בה מתאחר עלולים להיגרם לפעוט ליקויי ראייה, עד כדי נזקים בלתי הפיכים.

באיזה גיל מאבחנים את הפזילה?

"ניתן לאבחן פזילה החל מגיל חצי שנה, ולכן אנו ממליצים לכל הילדים בין גיל חצי שנה לשנה לעבור בדיקת עיניים. קיימת חשיבות לגילוי המוקדם, שכן ככל שמקדימים באבחון הגורמים לליקוי, כך גדל הסיכוי להצלחת הטיפולים", מסביר פרופ' משה שניר, מנהל יחידת עיניים ילדים במרכז הרפואי שניידר פתח תקוה, ופרופסור חבר באוניברסיטת תל אביב. "מטרת הבדיקה היא למדוד את מקבילות צירי העיניים, מדידה כמותית של הפזילה מבחינה מוטורית ותנועתית, מדידת התפקוד של שתי העיניים ומניעת עין עצלה".

פזילה בפעוטות
פזילה בפעוטות

מהם הטיפולים הקיימים כיום לפזילה?

"הטיפול בפזילה מתבצע בשני אופנים: תיקון אופטי, או ניתוח במקרה שזווית הפזילה גדולה, שלאחריו ייתכן גם תהליך משלים של תיקון אופטי. בחלק גדול מהמקרים ניתן ליישר את צירי העיניים באמצעות תיקון אופטי, הנעשה בעזרת משקפיים מתאימים. בבדיקת התאמת משקפיים לילדים נעזרים בטיפות אשר מרחיבות את האישונים והמשתקות זמנית את סיבי השרירים המחזיקים את עדשת העין, ובכך מתבטלת תנועת האקומודציה, התאמת העין לראייה טובה במרחקים שונים. לאחר מכן, כאשר האישונים מורחבים, מבצעים בדיקת רטינוסקופיה, בדיקה לקביעת כוח ההשתברות של העין. היא מבוצעת על-ידי שליחת קרן אור אל תוך העין וצפייה בהשתקפות הקרן החוזרת דרך האישון. לאחר פענוח התוצאות ניתן לזהות קוצר ראייה, רוחק ראייה ולקבוע את המספר האופטי של העין", מסביר פרופ' שניר.

"לאחר שהתאמנו עדשות לתיקון הפזילה, על הילד להרכיב את המשקפיים בקביעות ולחזור לביקורת כעבור 3-4 חודשים. בבדיקה חוזרת זו אנו בודקים את השפעת המשקפיים על ניטרול הפזילה. חוזרים ומבצעים שוב את הבדיקה האופטית כדי לאמוד את מידת התיקון שהושג. אם העיניים התיישרו בעזרת התיקון האופטי, אין צורך בניתוח אלא רק במעקב קליני. אך אם נותרת פזילה גדולה הרי שיש לבצע ניתוח לתיקון הפזילה".

קיימת חשיבות מכרעת לגילוי מוקדם של ליקויי ראייה ופזילה. שכן ככל שמתחילים לטפל בהם מוקדם יותר, ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר. מומלץ להתחיל ולבצע בדיקות עיניים החל מגיל חצי שנה כדי לאתר גורמים העלולים לפגוע בהתפתחות התקינה של מערכת הראייה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום