לידה: להתגבר על הפחדים

(0)
לדרג

לידה ראשונה? שנייה? שלישית? כמעט כל אישה פוחדת לקראת הלידה. הפחד נובע מהלא נודע, מהכאבים וגם פחד מסיבה פחות ידועה: עוצמת האהבה

מאת: אביטל גרינפלד מרדכי

שיחה מקרית (ואמיתית) ביני לבין מי שמצפה ללידה: "בשתי הלידות סבלתי מכאבים ונדרשו התערבויות רפואיות שהותירו בי צלקות. ההחלמה הייתה סיוט ארוך. אני מצפה עכשיו ללידה השלישית ולא יודעת מה לעשות!"

"את רוצה לעשות משהו?"

"בטח, אני חייבת!"

כעבור זמן שוב נפגשנו, והיא מספרת :"ילדתי לפני כחודשיים ועדיין לא התאוששתי מהלידה הקשה. העיקר שהתינוק בריא".

נותרתי פעורת פה ועצובה. "מדוע היא לא חיפשה דרך לעזור לעצמה ולהתכונן לקראת הלידה?"

המפגש המקרי הזה אופייני לנשים רבות החוששות מהלידה, החוות לידות קשות ובכל זאת אינן מכינות את עצמן ללידה.

פחד לידה
פחד לידה

אפקט הפחד

צריך לפרוק ולהשתחרר מהפחדים בתקופת ההיריון ולקראת הלידה. פחד מודחק עלול ליצור סיכון ליולדת, כי הוא בעל השפעה על מצבה הגופני: תעלת הלידה עלולה להתכווץ ולהתקשות, הגוף ימנע מלייצר את ההורמון מקדם הלידה, ולעומת זאת יפריש הורמון המקשה עליה. כתוצאה מכך הלידה עלולה להיות ממושכת מהרגיל, ייתכנו התערבויות, כגון שימוש בזרזים, בוואקום ועד כדי היעזרות בניתוח. גופה של היולדת עלול להישאר עם צלקות נפשיות ופיזיות כאחד.

ההגדרה מהי "לידה טובה", היא סובייקטיבית. לידה שזורזה ונעשה בה שימוש באפידורל יכולה להיחשב כלידה טובה למי שמשלימה עם המהלך, ולעומת זאת לידה טבעית וקצרה עשויה להיחשב כחוויה קשה למי שלא ציפתה לכך.
לעיתים הפחד של נשים הרות כל כך גדול, עד כדי מחשבה מוטעית, שאם יביעו אותו בגלוי, הן לא תוכלנה להתמודד איתו. יש נשים מלאות חרדה, המשוכנעות שרק להן יש פחדים. אל חששות אלו נוספת גם הרגשת בדידות גדולה, המכבידה עוד יותר על המצב הנפשי, הקשה ממילא. הן נרתעות מלשתף אחרים במחשבותיהן, מתוך תפישה מוטעית שלהודות בפחד הוא דבר שאינו לגיטימי, בעידן שבו לרפואה יש מענה לכל בעיה אפשרית. הפחד מפני הכאב הצפוי גורם למתח ועשוי לעכב את הלידה. היולדת נכנסת ללחץ, מתוך חרדה מפני הכאבים שעוד צפויים לה בהמשך. מסיבה זו האפידורל ניתן לעיתים בשלב מוקדם, שעלול לעכב את הלידה.

אל הפחדים מהלא נודע ומהכאבים מתווסף הפחד לשלום התינוק וגם החשש מלקבל אותו ולהעניק לו אהבה. טובי בראונינג, מפתחת תיאוריית "עוצמת הרכות" השיטה ההוליסטית לריפוי גוף נפש אומרת כי פחד מוות מסתיר מאחוריו פחד מהחיים ופחד מהקשיים מסתיר פחד מלחיות טוב.

הלידה מביאה לחיים חדשים והזדמנות לאהבה ללא תנאים ולהגשמת חלומות. החדשות הטובות האלו הן עוצמתיות במידה שלא היכרנו קודם לכן בחיינו, עד כדי קושי להכיל אותן. המילה באנגלית overwhelming מיטבה להגדיר זאת במדויק, כי ניתן לפרשה לחיוב ושלילה כאחד. התגובה הטבעית של המוח כדי להתגבר על תחושות אלו היא לעורר פחדים לבריאותו של התינוק.

להתגבר על הפחד

התגובות והמחשבות שלנו משפיעות על מצב הגוף. מחשבות שליליות גורמות לגוף להתכווץ ולעכב את הלידה, ואילו מחשבות חיוביות מביאות לרגיעה ולזירוז הלידה. לכן, ככל שנתרגל מחשבות חיוביות כך גם הגוף יירגע. התרגול מתבצע בדרך הבאה: כל אימת שאת חשה בפחד לשלום העובר אמרי לעצמך כי "העובר שלי בריא עכשיו וגם בריא בלידתו". חזרי על המשפט מספר פעמים. תני למחשבה לחלחל עד שהיא תוקרן לגופך, שייכנס למצב רגיעה. חזרי על המשפט הזה מספר פעמים מדי יום, כך תפחת רמת המתח ותחזירי את השליטה לעצמך. דרך נוספת להתגבר על מחשבות מדכאות: במקום "אני פוחדת מהכאבים הצפויים", אמרי "אני מתמודדת, אני חזקה, יש לי את היכולת, גופי יודע ללדת".

דרך נוספת להפגת החששות היא הרפיה. שחררי את עצמך מהמתחים לפני השינה. הקשיבי למוסיקה נעימה, או לתקליטור של הרפיה מודרכת, ובאווירה שקטה נשמי נשימות עמוקות וארוכות והרפי את אבריך תוך כדי כך. כשתחושי שאת במצב רגיעה, חזרי ואמרי לעצמך את המשפטים החיוביים שבחרת בהם.

לסיכום

את לא לבד! כל הנשים בהריון והיולדות חוששות, אם כי ברמות שונות. לידה לא רק מלווה בכאבים, היא גם הזדמנות להתחבר לכוחות הרוחניים שלך, לסמוך על גופך, לבוא מתוך תחושת ביטחון. בדרך זו תקלי על תהליך הלידה. אם בכל זאת לא הצלחת להתגבר על הפחדים, פני לקבלת טיפול מתאים כדי להגיע ללידה מחוזקת ובוטחת בעצמך.

אביטל גרינפלד מרדכי היא מדריכת הכנה ללידה ומטפלת בשיטת קיי

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה משלימה בהריון ולידה
פורום הריון ולידה תמיכה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום