מחקר: משמינים כשלא זזים

(0)
לדרג

הסבר חדש לתופעת ההשמנה? לפי מחקר ישראלי, כאשר הגוף אינו פעיל, רקמת השומן הולכת וגדלה, גם ללא קשר ישיר לתזונה

מאת: מערכת zap doctors

משמינים ולא מאוכל, אלא מחוסר פעילות. כך לפי מחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב. פרופ' עמית גפן מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית, שעמד בראש המחקר: "כדאי מאוד לקום מהכסא לפעילות ספורטיבית, אחרת החלקים בגופנו שנוגעים בכסא ישמינו".

מהמחקר, המציע גישה חדשה להסבר תופעת השמנה, עולה כי עומס מתיחה קבוע על תאי שומן גורם להם לייצר הרבה יותר טריגליצרידים (המרכיב העיקרי של תכולת השומן בתא), ביחס לתאים זהים שגדלו ללא הפעלת עומס. כך למשל ישיבה ארוכה ליד המחשב או מול הטלוויזיה גורמת להשמנה, במיוחד באזורים הנתונים לעומס משקל הגוף, בישבן והאיברים הסמוכים, ולא רק כי אנחנו לא מבזבזים מספיק קלוריות, אלא גם בגלל היענות תאי השומן לגירוי.

תאים - אל תמתחו אותם

המחקר הנוכחי נערך אמנם בעכברים, אך תאי השומן שלהם מהווים לפי עורכי המחקר מודל לתאי שומן אנושיים. נמצא כי בקבוצה של תאים שקיבלו את הגירוי המכאני של המתיחה הסטטית, נוצרו יותר בועיות טריגליצרידים והבועיות גדלו בקצב מהיר יותר באופן מובהק. התוצאה המפתיעה מתיישבת עם ממצאים קודמים במחקר שבו בוצעו סריקות MRI של שריר הישבן באנשים שנפגעו בחוט השדרה ונשארו משותקים. נמצא כי עם הזמן השריר הוחלף ברקמת שומן.

"מתוצאות הניסוי עולה שהתאים שנחשפו לעומסי מתיחה 'השמינו' יותר מתאי הביקורת, אף שהתזונה שסופקה לתאי הניסוי והביקורת הייתה זהה. הצענו מנגנון מסוים כדי להסביר את התופעה, לפיו על פני התאים יש חיישנים שרגישים בין השאר גם לגירויים מכאניים. כשמגרים את החיישנים הללו, התאים מתחילים לייצר טריגליצרידים בקצב מוגבר. עם זאת, אנחנו עדיין לא מבינים את המנגנונים באופן מפורט ומבצעים מחקרים נוספים כדי לבדוק אותם", מסביר פרופ' גפן.

לדבריו, הגישה המקובלת להשמנה ברפואה היא הגישה התזונתית הגורסת כי בשל חוסר פעילות של הגוף המאזן הקלורי משתנה, ועודף הקלוריות הופך לשומן. "ברור שכאשר אוכלים פחות הגוף מתחיל לצרוך את מאגרי השומן, אבל נראה שהשמנה היא יותר מכך. נראה שלא רק למאזן הקלורי אלא גם לסביבה המכאנית שבה התאים והרקמות שלנו נמצאים יש השפעה גדולה על חילוף החומרים ברקמת השומן. למעשה, המחקר מאשר את מה שכולנו יודעים בצורה אינטואיטיבית: עדיף ללכת ולרוץ מאשר לשבת על הכסא".

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום