HIV: עלייה בקרב הומוסקסואלים

(0)
לדרג

מחצית ממקרי האיידס החדשים שדווחו בגברים ב-2010 היו של הומוסקסואלים. ייתכן כי השימוש בסמי מועדונים ובאלכוהול משבש את כושר ההחלטה ומוביל ליחסי מין לא מוגנים

מאת: מערכת zap doctors

עלייה דרמטית במקרי איידס בקרב גברים הומוסקסואלים - 74 מקרי איידס חדשים דווחו למשרד הבריאות בשנת 2010 - מדובר במחצית מכלל המקרים שדווחו באותה שנה בקרב גברים. זהו מספר הגבוה פי ארבעה מזה שדווח בשנת 2000, ומגמת העלייה המטרידה נמשכה לאורך כל העשור. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ב') משרד הבריאות לקראת יום האיידס העולמי שיצוין ב-1.12.2011.

ממחקר שנערך על ידי ד"ר זהר מור, יועץ ראש שירותי בריאות הציבור לשחפת ואיידס ממשרד הבריאות וארגון חוש"ן, עולה כי כ-20% מ-2,000 הומוסקסואלים לא השתמשו בקונדום במהלך קיום יחסי מין אנאליים בחצי השנה האחרונה, ורבע מכלל ההומוסקסואלים השתמשו ב"סמי מועדונים" במהלך קיום יחסי המין. נתונים אלה דומים לממצאים שעלו בסקר שנערך חמש שנים קודם לכן, בשנת 2005. נראה כי השיפור בהצלחת הטיפול התרופתי מוביל לירידה בתפיסת חומרת המחלה, ומנגד השימוש בסמי מועדונים ובאלכוהול משבש את כושר ההחלטה ומוביל ליחסי מין לא מוגנים.

ד"ר זהר מור: "העלייה במספר מקרי האיידס מדאיגה, ועל כל אחד ואחת לגלות אחריות אישית ולהשתמש באמצעי מניעה בעת קיום יחסי מין".

משרד הבריאות מבצע התערבויות בקהילה הגברים המקיימים יחסי מין עם גברים שתכליתם להגביר את מידת האחריות האישית של גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. ההתערבויות כוללות פרסום ייעודי באתרי אינטרנט שבשימוש הקהילה הגאה והעברת מסרים לעידוד השימוש בקונדום ולביצוע בדיקות איידס, חלוקת קונדומים ותמיכה בארגונים לא ממשלתיים העוסקים בפעילות הסברה, מניעה ובדיקות לקהילה הגאה.

2010: 2.7 מיליון נדבקים חדשים

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2010 דווח למשרד הבריאות על 430 מקרים חדשים, ובין השנים 2006-2010 דווח על ממוצע שנתי על 382 נשאי HIV/חולי איידס חדשים. שיעור היארעות HIV/איידס בישראל בשנת 2010 הוא 55.8 מקרים חדשים למיליון אוכלוסייה. שיעור זה נמוך מהמדווח ממרבית מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה (אך כאמור, קיימים פערים גדולים בין אוכלוסיות בארץ).

מדיווחי ארגוני בריאות בין-לאומיים עולה כי בשנת 2010 נדבקו כ-2.7 מיליון אנשים בנגיף, ובסך הכול בסוף שנת 2010 חיו כ-34 מיליון אנשים עם הנגיף.

בישראל התגלו משנת 1981 ועד סוף שנת 2010 6,579 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס. מתוכם, על פי המידע שבידי משרד הבריאות, נודע על 1,330 אנשים שנפטרו או שעזבו את הארץ (1,146 ו-184, בהתאמה). נכון לסוף שנת 2010 רשומים, 5,249 אנשים החיים עם HIV/איידס בישראל, ועל פי ההערכות בארץ מתגוררים כיום 7,744 איש עם הנגיף.

בדיקות איידס - דור 4

מערך בדיקות האיידס בישראל עבר שינוי משמעותי בשנה האחרונה, והוחל בשימוש בערכות מדור רביעי ("קומבו"), המקצרות את הזמן החולף מההדבקה ועד למועד שניתן לזהות בדם את הזיהום בנגיף לשבעה שבועות בלבד מהאירוע החשוד. כמו כן, החל מהשנה אושר לבצע בדיקות אנונימיות במרכזי האיידס, במרפאות המין של משרד הבריאות, במרפאת הוועד למלחמה באיידס והבית הפתוח בירושלים. חלק ממרכזי בדיקות אלה מבצעים גם בדיקות מהירות, המספקות תשובה תוך 20 דקות, בנוסף לבדיקות השגרתיות.

בנוסף, משרד הבריאות מבצע התערבות ממוקדת למניעת איידס בבני נוער. מסקר שנערך בקרב 400 בני נוער עולה כי כחמישית מבני הנוער בגילאי 15-18 קיימו יחסי מין מלאים, אך 30% מתוכם לא השתמשו בקונדום. השנה יעלה קמפיין, בעיקר ברשתות חברתיות מקוונות, המיועד לבני נוער שמטרתו להעלות את חשיבות השימוש בקונדום כאמצעי לצמצום התחלואה המועברת ביחסי מין.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון וטיפול במחלות מין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום