דאגה גדולה לקטנים ביותר

(0)
לדרג

מרפאה רב-תחומית לילדים שנולדו קטנים לגיל ההיריון נפתחה בבי"ח וולפסון. המעקב, מסבירים הרופאים, חשוב לניצול חלון ההזדמנויות לטיפול בהורמון הגדילה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

כ-10-15% מהילדים שנולדו קטנים לגיל ההריון עלולים לסבול מבעיות בגדילה מינקותם ועד בגרותם, ויזדקקו למעקב וטיפול רפואי. בבית החולים וולפסון בחולון נפתחה החודש מרפאה רב תחומית שתעניק טיפול ומעקב עבור תינוקות ופעוטות שנולדו קטנים מדי (Small for Gestational Age) במשקל או באורך, למי שנולדו במועד ולפגים.

המרפאה תספק לראשונה טיפול תחת קורת גג אחת, ותאויש במומחים שונים, בהם רופאים גסטרואנטרולוגים, אנדוקרינולוגים ומומחי תזונה. צוות המרפאה יוכל, באמצעות הבדיקות המתאימות, לאבחן מהן הסיבות לתופעת חוסר הגדילה, ולבדוק אם קיים קשר למצב הבריאות של האם או תפקוד השלייה בעת ההריון, לאסוף נתונים חשובים בנוגע להיקף הבעיה ודרכי הטיפול בה, ולבצע מעקב.

פרופ' אריה לוין, מנהל היחידה לגסטרואנטרולוגיה ילדים ב"וולפסון": "רוב הילדים שנולדו קטנים יצליחו 'לתקן' את צמיחתם ויחזרו לעקומות הגדילה הרגילות בתוך שנה עד שנתיים לאחר הלידה. עם זאת, כ-10-15% מהילדים, צריכים מעקב צמוד. לפיכך, יש להקפיד במיוחד על מעקב גדילה סדיר כבר מהגיל הרך.

לדבריו, ילדים רבים עולים במשקל באמצעות הזנת יתר, ומנגד הזנת יתר בגיל הרך היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לסוכרת והשמנה, ליתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם בבגרות. "המרפאה מציעה טיפול המאפשר אפיון מדויק ומעקב אחר הצרכים של כל ילד, ומטרתו לשפר הגדילה כבר בגיל הרך, ומצד שני למנוע 'הזנת יתר' בילדים שאינם זקוקים לכך", הוא מסביר.

ד"ר זהר לנדאו, מנהלת השירות לאנדוקרינולוגית ילדים: "אם בגיל 4 הגובה של הילד עדיין נמוך ב-2.5 סטיות תקן מהממוצע לגילו, יש אפשרות לטיפול בהורמון גדילה, המשפר במידה ניכרת את הגדילה. הספרות הרפואית מתארת כי הטיפול בהורמון עד סיום הצמיחה לגובה, תורם לרווח של כ-6 סנטימטרים בגובה הסופי".

ד"ר עידית סגל, גסטרו ילדים, מנהלת המרפאה מוסיפה כי "אנו רואים בשנתיים הראשונות לחיי התינוק חלון הזדמנויות להתערבות תזונתית. אם הוא לא ישלים את הפער עד לגיל 4, ייווצר חלון הזדמנות חשוב לטיפול בהורמון גדילה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים
פורום חום אצל תינוקות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום