מחלות חורף: המרק כתרופה

(54)
לדרג

במזרח הרחוק המרק הוא מרכיב בארוחות בכל שעות היממה. הוא מסייע לחולים ביתר לחץ דם וסוכרת, משמש כמקור לוויטמינים ונוגדי חמצון ומחזק את המערכת החיסונית. תאכל מרק - תהיה חזק!

מאת: עינת בודנשטיין

החורף הגיע ועמו הימים הקרים, הגשמים והמחלות האופייניות לתקופה. השמיכות הוצאו זה מכבר מהבוידעם, תנורי החימום הופעלו ובמטבח מהביל סיר המרק. המרק הוא גם חלק מערכת החורף ואין כמוהו לחמם את הגוף, להרוותו בנוזלים ולהשביע את הקיבה מבלי להכביד עליה. זוהי דרך טעימה להכין ארוחה מלאה לכל המשפחה בסיר אחד, עשירה בוויטמינים ומינרלים.

במזרח הרחוק נהוג לשתות את המרק בכל שעות היממה, כולל בארוחת הבוקר. נהוג להוסיף למרק ירקות דגנים או קטנית, כגון אורז, אטריות, שעועית וסויה, אותם ניתן לעכל בקלות ולהזין את הגוף באנרגיה לאורך זמן.

 מרק עוף הוא בעל השפעה של ממש על מערכות הגוף הסובל מצינון. צילום: שאטרסטוק

האם מותר להשתמש באבקת מרק?

מומלץ לבחור במגוון רחב של מרקים העשירים בירקות, קטניות ודגנים ללא תוספת חומרי שימור המצויים באבקות מוכנות; במיוחד יש להימנע מחומר משפר טעם הנקרא מונוסודיום גלוטמט. החומר עלול לגרום למגוון רחב של תופעות לוואי לא נעימות, כגון כאבי ראש ומיגרנות, בחילות, נפיחות, נדודי שינה, שלשול ופצעים בפה ואף לגרום להשמנה (על ידי אילוץ הלבלב לייצר כמויות גדולות יותר של אינסולין). כמו כן, הוא עשיר בנתרן ונחשב כלא בריא במיוחד לילדים.

ניתן להחליף אבקת מרק בציר ירקות או עוף ולהקפיאו לשימוש חוזר. באופן זה אנו חוסכים בחומרי טעם ושימור סינתטיים ויוצאים נשכרים בערכים תזונתיים משופרים. אם בכל זאת אתם נאלצים להשתמש באבקת מרק, בחרו באבקת מרק אורגנית ללא חומרי שימור וללא שומנים רווים. רצוי שתהיה דלת נתרן, שכן בדרך כלל אבקות המרק מכילות כמות גבוהה מאוד של מלחים.

איזה מרק הכי מתאים לילדים? 

למשפחות עם ילדים קטנים מומלץ לבשל מרק עשיר בירקות במיוחד ירקות כתומים (גזר, בטטה, דלעת ודלורית), המסייעים לחיזוק מערכת העיכול והמערכת החיסונית. מומלץ לטחון את המרקים, כדי שנוכל לספוג מהם בצורה מיטבית את הבטא-קרוטן, ההופך בגוף לוויטמין A. מחקרים מראים שהבטא-קרוטן יעיל כנוגד חמצון, המחזק את המערכת החיסונית, משפר את יכולת הגוף להתמודד עם זיהומים ומסייע למניעת התפתחות תאים סרטניים.

אילו מרקים יכולים לסייע לבעיות רפואיות שונות?

לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם מומלץ להשתמש במרק עשיר בירקות ירוקים, עם דגש על העלים הירוקים, כגון פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, תרד, סלרי וכרוב. ירקות אלו מכילים כלורופיל, העוזר לשיתון, והעשיר באשלגן, הידוע ביכולתו לאזן את רמות הנתרן בגוף ולמנוע עלייה של לחץ הדם. כמו כן, משפחת העלים הירוקים עשירה בוויטמיני C, מגנזיום, סידן ומינרלים נוספים התורמים לבריאות הלב והעורקים. ניתן לשלב במרק קטניות וכן דגנים מלאים ובמיוחד אורז בסמטי מלא, התורם לאיזון רמות לחץ הדם.

לאנשים הסובלים ממחלת הסוכרת מומלץ לשלב במרק הירקות מגוון רחב של קטניות, כגון: עדשים, שעועית יבשה, חומוס, פולי סויה ושעועית מאש, המסייעת לעיכוב ספיגת הסוכר בדם. כמו כן, אין לטחון את תכולת המרק, בכדי לשמור על רמת סיבים גבוהה במרק, התורמים לאיזון רמות הסוכר. רצוי להימנע מירקות עמילניים, כגון תפוח-אדמה, אך ניתן להעשיר את המרק בדגנים בעלי אינדקס גליקמי נמוך, כגון כוסמת, קינואה, דוחן, המרנט, חיטה שלמה וגריסי פנינה היעילים גם הם לאיזון רמות הסוכר בדם.

כדאי להעשיר את המרק בקטניות ודגנים מלאים. צילום: שאטרסטוק

איזה מרק הכי מומלץ כשמצוננים?

כדי לחזק את המערכת החיסונית וכתרופת סבתא יעילה לטיפול במחלות חורף, ניתן להשתמש במרק עוף (רצוי עוף אורגני). יעילותו של מרק העוף נחקרה ונמצא כי הוא בעל השפעה של ממש על מערכות הגוף הסובל מצינון. התברר כי מרק העוף משפיע על תנועת הנאוטרופילים, תאי הדם הלבנים המשוחררים בכמויות גדולות בזמן דלקות ויראליות וגורמים לליחה ולאף סתום. נראה כי מרכיבים מסוימים במרק דומים לחלק מהחומרים המרכיבים את התרופות להקלה על הצטננות. כמו כן, נמצא שחומצות אמינו שמפריש העוף בזמן בישול דומות מבחינת הרכבן הכימי לחלק מתרופות המרשם לטיפול בבעיות בדרכי הנשימה.

לסיכום: ניתן לשתות מרק בכל שעות היממה כתחליף לארוחה שלמה וכמרפא, בכל גיל, למניעת מחלות החורף. מומלץ להשתמש במגוון רחב של ירקות טריים ועונתיים בכדי להפיק את מירב סגולות המרפא שלהם. כדאי להעשיר את המרק בקטניות ודגנים מלאים המאטים את ספיגת הסוכר בזרם בדם וגורמים לתחושת שובע לאורך זמן. לא מומלץ לבשל את הירקות במרק יתר על המידה, כדי לשמור על תכולה גבוהה של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

עינת בודנשטיין היא נטורופתית במרפאות כללית רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום