זהירות, בדיקות CT מסרטנות

(0)
לדרג

חוזר חדש של מש' הבריאות מגלה כי בדיקות הכרוכות בחשיפה לקרינה עלולות לסכן מטופלים ובעיקר תינוקות, ילדים ונשים צעירות. יש להעדיף אקו לב ובדיקות MRI

מאת: מערכת zap doctors

כמות הבדיקות הכרוכות בקרינה הולכת וגדלה בהדרגה, אך לא מדובר בבדיקות שיש להקל בהן ראש. בגלל כמויות הקרינה הנפלטות בכל חשיפה, יש לשקול את יתרונות הבדיקות לעומת הסיכון למטופל, כך הנחה לאחרונה משרד הבריאות.

הסיכון שבבדיקה מיותרת עלול להיות מסכן חיים: כך למשל לאחר חשיפה למנת קרינה של CT בטן יפתח אחד מאלף איש מחלה ממארת. הסיכון להתפתחות גידול סרטני עולה מתחת לגיל 20 וגדול יותר בקרב נשים. עוד עולה מהחוזר כי תינוקות, ילדים, נשים צעירות ונשים בהריון שחשופים לקרינה נמצאים בסיכון יתר. עם זאת, גם בדיקות חוזרות ונשנות, בקרב המבוגרים יותר, מסוכנות עקב קרינה מצטברת.

מפירוט רמות הקרינה של הפרוצדורות הרפואיות השונות עולה כי CT של העורקים הכליליים יגרום לממאירות בקרב 0.5-2 מתוך 1,000 איש, צנתור מסכן 1-3 מטופלים. הבדיקה הכי בטוחה היא צילום בית חזה שעלול לגרום למחלה ממארת בקרב 0.002 איש בלבד. יש לזכור כי בתהליך האבחון והטיפול המטופלים עוברים מספר חשיפות לקרינה כגון צירוף של מיפוי לב, CT של העורקים הכליליים, צנתור אבחנתי וצנתור טיפולי, מה שמעלה את הסיכון.

לפיכך מנחה ד"ר חזי לוי, ראש מינהל הרפואה במשרד, להימנע מבדיקות המערבות קרינה אם קיים תחליף זמין ללא קרינה כגון בדיקת אקו במאמץ, אקו ובדיקות MRI. באוכלוסיות בסיכון יש להתייעץ עם מבצעי הבדיקה לגבי נחיצותה לגבי הנבדק.

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, MRI, CT, אולטרה-סאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום