מדריך מאיר עיניים

(0)
לדרג

מה ההבדל בין אופטומטריסט לרופא עיניים? מתי צריך לעבור בדיקת ראייה ראשונה? ומה זה בכלל צילינדר? האופטומטריסטית מיכל שלומי עונה על כל השאלות שלנו

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

ישנם לא מעט מושגים הנוגעים לרפואת עיניים ואינם ברורים לנו לחלוטין. מה, למשל, ההבדל בין אופטומטריסט לרופא עיניים? מתי יש לפנות לזה ומתי לאחר? מי מהם יכול לעזור לנו לתקן את הראייה וכדומה. שאלנו את האופטומטריסטית מיכל שלומי, מאופטיקה נקסט ויז'ן את כל השאלות האלה ואחרות, ויצרנו עבורכם מדריך מפורט בנושא.

מה ההבדל בין רופא עיניים לאופטומטריסט?

רופא עיניים הוא בוגר לימודי רפואה שהתמחה ברפואת עיניים ושמו המקצועי הוא "אופטולמולוג". רוב הרופאים מתמחים בתת תחום ספציפי הקשור לבריאות העיניים, ורובם ככולם מאבחנים ומטפלים בפגמים בכושר הראייה ובתפקוד העיניים ובמחלות שונות של העין. אופטומטריסט אינו רופא, אך הוא בהחלט מומחה לבריאות העין ולטיפול בתפקוד לקוי שלה. לימודי אופטומטריה הם לימודים אקדמיים פרא-רפואיים, שנמשכים ארבע שנים ובתומם מקבל הסטודנט תואר ראשון של BOPT. עם סיום הלימודים, לשם קבלת ההסמכה, יש לעבור מבחנים של משרד הבריאות וכן התמחות של שנה.

מאחר שאופטומטריסט איננו רופא, הוא לא יכול להשתמש בתכשירים רפואיים כגון טיפות להרחבת האישונים. אופטומטריסט מבצע בדיקת חדות ראייה ויכול גם להבחין בבעיות נוספות אם יש כאלה. אם אכן מתעורר חשש לבעיה שהיא מעבר לחדות הראייה הוא מפנה את הנבדק לרופא עיניים, שיכול באמצעות הטיפות לאבחן במדויק את מצב העין. מלבד הטיפות, הן לרופא והן לאופטומטריסט יש את אותו המכשור בדיוק.

בדיקות עיניים
בדיקות עיניים

באיזה גיל כדאי לעבור בדיקת ראייה?

מומלץ לבצע בדיקות עיניים כבר בגיל חצי שנה. בגיל הזה רצוי לפנות לרופא עיניים מומחה לילדים שיבחן את עיני הילד וישלול קיומן של בעיות האופייניות לגיל הזה. במסגרת הבדיקה רופא העיניים מטפטף אל תוך עיניו של הילד טיפות להרחבת אישונים כדי שיוכל לקבל תמונה יותר ברורה לגבי העין.

הפרעות ראייה ומחלות עיניים הן מצבים נפוצים יחסית בקרב ילדים ולכן חשוב לפנות לבדיקה כאמור. בין מחלות העיניים הנפוצות בקרב ילדים נכללות אנירידיה (פגיעה מולדת בקשתית העין), עיוורון צבעים, קטרקט מולד, אי שוויון בין האישונים, אמבליופיה (עין עצלה), פזילה, גלאוקומה מולדת, אישון מורחב, צניחת עפעף, רטינובלסטומה, ניסטגמוס ועוד.

לאחר הבדיקה הראשונית יש להמשיך להיבדק פעם בשנתיים בגיל הילדות, ובמקרים שבהם יש בני משפחה עם קוצר ראייה או בעיות עיניים אחרות יש לבצע את הבדיקה לפחות פעם בשנה.

אילו בעיות עיניים מאפיינות את הגיל השלישי?

עם ההתבגרות הגוף מתחיל לבגוד בנו; ואצל חלקנו הדבר כולל את העיניים שהולכות ונחלשות. מבוגרים רבים נזקקים לעזרי ראייה משקפיים לקריאה, לנהיגה ולראייה בכלל. רוב קצרי הרואי מדווחים על עלייה במספרי העדשות במקביל לעלייה בגיל. נוסף לקוצר הראייה ישנן מחלות עיניים המאפיינות בני חמישים ומעלה, כשהנפוצות בהן הן קטרקט, גלאוקומה והתנוונות מולקולרית. ישנן גם בעיות עיניים הנגרמות מסוכרת או מחלות כלי דם.

לבני 65 ומעלה מומלץ להיבדק אצל רופא עיניים לפחות פעם בשנה-שנתיים. כמו כן, כדאי לבקר מדי פעם אצל אופטומטריסט ולבצע בדיקת ראייה. זאת ועוד, יש לעקוב אחר מצב העיניים ולפנות לבירור רפואי כל אימת שחשים קושי לקרוא, קושי לנהוג בלילה, קושי לבצע פעולות הדורשות דיוק בפרטים, כמו תפירה, או כאשר מופיעים טשטוש, ערפול, נקודות מרצדות, עיוותים או אזורים ריקים או כהים בשדה הראייה.

מה ההבדל בין קוצר ראייה לרוחק ראייה?

קוצר ראייה הוא ליקוי ראייה המתבטא לראייה למרחק; כלומר מי שלא רואה טוב פרטים שעומדים רחוק ממנו סובל מקוצר ראייה והוא זקוק למשקפיים או עדשות מגע שיתקנו את העניין ויאפשרו לו לראות באופן מושלם. יש אנשים, בעיקר אחרי גיל 40, וכן כאלה שאימצו את העיניים יתר על המידה, שמתקשים לקרוא ולהבחין בפרטים קטנים דווקא מקרוב. ליקוי ראייה זה מכונה רוחק ראייה, וגם אותו ניתן לתקן בעזרת משקפיים. עדשות שמתקנות קוצר ראייה מסומנות במינוס, ואילו עדשות שמתקנות רוחק ראייה מסומנות בפלוס, כשלצד הסימן מופיע המספר שדרוש כדי לתקן את הראייה ל-6/6.

מה זה צילינדר?

צילינדר בעדשת המשקפיים בא לתקן ליקוי שבו יש בעיה של העין להתפקס, בעיה המתבטאת על פי רוב בקושי לראות בלילה או למרחק, או בקושי להתמקד ולזהות אותיות או מספרים עגולים".

ומהן עדשות רב מוקדיות?

מעל גיל 40 אנשים רבים סובלים מקוצר ראייה ורוחק ראייה גם יחד. בעבר הם נאלצו להחליף לעיתים תכופות בין זוגות המשקפיים שלהם, אך כיום יש להם האפשרות להיעזר בעדשות מולטיפוקל, עדשות רב מוקדיות המורכבת משילוב של שלושה מוקדי ראייה שונים בזוג משקפיים אחד, באופן שמאפשר למרכיב המשקפיים לראות היטב לכל מרחק".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אופטומטריה, משקפיים ועדשות מגע
פורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע

למידע נוסף לחץ על גלאוקומה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום