החלפת מפרקים: חידושים אחרונים

(0)
לדרג

הרפואה אינה שוקטת על שמריה וממשיכה לשכלל את הדרכים להחלפת מפרקים גם לאחר 50 שנות ניסיון. האתגר: לאפשר לחולים לתפקד זמן רב ככל האפשר לאחר הניתוח

מאת: ד"ר אלכסיי קלגנוב

כבר 50 שנה שהרפואה מסוגלת להחליף מפרקים. ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך מספק פתרון מושלם לחולים הסובלים ממחלות הקשורות להרס הסחוס המפרקי: מחלה ניוונית, מחלות ריאומטיות ובעיות שנוצרו בעקבות שברים תוך מפרקיים. המחלות גורמות לכאבים באזור המפרק ולמגבלה תפקודית. בשלב מתקדם פוגעת המחלה קשות ביכולת התנועה. החלקים הרגישים ביותר לעומס, ולכן גם הסובלים ביותר בגוף האדם, הם מפרק הירך ומפרק הברך. מפרקים אלו כורעים תחת כובד משקל הגוף, והכוחות הפועלים באזור זה הם החזקים ביותר. הטיפולים השמרניים יכולים לתת פתרון זמני, אולם אין ביכולתם לעצור את תהליך התקדמות המחלה. מרבית החולים הסובלים ממחלות שהורסות מפרקים גדולים בגוף נזקקים לטיפול ניתוחי.

בניתוח על הרופא להשיג שתי מטרות. המטרה הראשונה היא הצלחה בניתוח עצמו: כירורגים חייבים לבצע ניתוח בצורה הטובה ביותר, להקטין את הנזק לרקמות הרכות סביב המפרק, להפחית דימומים וכן למנוע סיבוכים המתעוררים לתקופה קצרה לאחר הניתוח כגון זיהומים ופקקת ורידים עמוקים. הניתוח המוצלח מוביל לקיצור תקופת השיקום ולחזרה מלאה לתפקוד.

המטרה השנייה היא לקבל מפרק המתפקד באופן איכותי למשך הזמן הארוך ביותר. אותם כוחות שפועלים במפרק הטבעי ממשיכים לפעול גם בשטח המגע של התותב המלאכותי. תהליך שחיקת החומרים מהם בנוי התותב גורם לתגובה דלקתית בעצמות וברקמות סביבו, ומוביל להתרופפות וכישלון כאבים ומגבלה תפקודית. מצב כזה דורש ניתוח החלפה חוזרת, שהינו קשה ומסובך יותר מן הניתוח הראשון.

כל הזמן משתכללים

החידושים בתחום ניתוחי החלפת מפרקים מכוונים לפיתוח טכניקה ניתוחית פחות טראומתית, וכן להשגת עיצוב חדש של צורת התותב ושימוש בחומרים עמידים לשחיקה.

טכניקה ניתוחית: באחרונה פותחו מספר גישות ניתוחיות המכוונות להקטנת נזק ניתוחי (Minimally invasive technique). מטרת הטכניקות האלו היא לשמור על הרקמות הרכות סביב המפרק, להפחית את הצלקות באזור הניתוח, לקצר את תקופת ההחלמה ולאפשר חזרה מהירה לתפקוד.

עיצוב התותב: הפיתוחים החדשים בתחום החלפת המפרקים כוללים שיפור בעיצוב התותבים גם למפרק ירך וגם למפרק ברך. בניתוח מפרק הירך משתמשים כיום בתותב עם ראש גדול שמשפר את היציבות הראשונית של המפרק ומפחית באופן משמעותי את תהליך השחיקה. באחרונה פותחו מספר סוגים של תותבי עצם הירך הננעלים בחלק המקורב ואינם נכנסים לתעלת העצם (Proximal stem). כמו כן פותח תותב במבנה דומה לציפוי משטחי המפרק (Resurfacing). התותב שומר על חלק גדול של העצם המפרקית. במפרק הברך פיתוח התותבים חדשים מכוון לשיפור טווחי התנועה ויציבות הברך, וגם לשיפור מנגנון מגע המאט את תהליך שחיקת החומרים (Meniscal bearing, rotating platform).

חומרים העמידים לשחיקה: ההצלחה הגדולה בניתוח, המאפשרת תפקוד איכותי לטווח ארוך, תלויה בעמידות לשחיקה של החומרים הבאים במגע בעיקר עם מפרק ירך. במשך תקופה ארוכה היו החומרים השימושיים מתכת ופלסטיק (Metal-on-polyethylene). באחרונה פותחו מספר סוגי תותבים מסוג מתכת על מתכת (Metal-on-metal). הבעיה היא שניתן לבדוק תוצאות אמיתיות רק לאחר תקופה ארוכה של שימוש קליני, מפני שאין שום תנאי מעבדתי שמדמה באופן מושלם את גוף האדם. בהיסטוריה הקצרה של התחום היו מספר כישלונות. אחד מהם קשור לשימוש במשטחי מגע מסוג מתכת על מתכת. כך, מספר חולים בארץ עברו ניתוח החלפת מפרק ירך עם תותב מסוג מסוים, וכיום הם מועמדים להחלפה חוזרת. החומר שהוכיח את עצמו כעמיד ביותר לשחיקה הוא קרמיקה על קרמיקה (Ceramic-on-ceramic). השימוש בחומר הזה כמשטח מגע מאפשר להבטיח תוצאה בטוחה לטווח ארוך.

כיום יש בשוק קיים מגוון סוגי תותבים שמייצרות חברות שונות. הדבר מאפשר להתאים את סוג התותב הנדרש לכל מטופל באופן ספציפי. לכן, בזמן בחירת סוג ותותב חשוב מאוד לבחור רופא מנתח מנוסה ומקצועי.

ד"ר אלכסיי קלגנוב הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית.

בואו לדבר על זה בפורום החלפות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום