מילדים אלימים למבוגרים חולניים

(0)
לדרג

מחקר: לבעלי רקע של התנהגות אגרסיבית בילדות, סיכון גבוה ב-45% לפתח מחלות בשל אורח חיים לקוי בבגרות. כמו כן הם מבקרים יותר אצל הרופא ונוטים להיפצע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחדר המנהל לחדר הרופא. לבעלי היסטוריה של התנהגות אגרסיבית בילדות סיכון של 45% לפתח מחלות על רקע אורח חיים לקוי בבגרות, סיכון של 10% לפציעות ונטייה לבקר אצל רופאים לעתים קרובות יותר. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת CMAJ.

החוקרים בחנו נתונים של כ-4,000 איש, תושבי שכונות בעלות הכנסה נוכה במונטריאול שבקנדה. כשהיו בכיתות א', ד' ו-ז' התבקשו לבחור 4 בני כיתתם שהתנהגו בצורה יוצאת דופן לטוב ולרע ולנמק את הבחירה. המאפיינים כללו ילדים שהיו "רעים ואכזרים" כלפי אחרים, כאלה שהיו "ביישנים מדי ליצור חברויות בקלות" וילדים שהוגדרו כ"נחמדים במיוחד".

על סמך תשובות הילדים יצרו החוקרים פרופילים של אישיות. לאחר מכן, בחנו את מספר השירותים הרפואיים שניתנו למשתתפים אלה בין השנים 1992 ו-2006, אז גיל המשתתפים הממוצע עמד על 39.

נמצא כי בקרב מבוגרים שהציגו התנהגות אגרסיבית בילדותם נרשמה עלייה של 8% בביקורים הרפואיים, לא כולל פניות בתחום הגניקולוגיה או המיילדות, וכן עלייה של כ-10% בסיכון לפציעות שונות.

בנוסף, לילדים בעייתיים היה בבגרותם סיכון גבוה יותר ב-45% לתחלואה על-רקע אורח חיים לקוי, דוגמת השמנה, סוכרת, כיבים, תלות באלכוהול ושימוש בסמים. סיבוכים נוספים כללו עלייה של 6% בכמות הפניות לרופאים מומחים, עלייה של 12% בצורך בשירותי רפואה דחופה, עלייה של קרוב ל-25% בביקורים אצל רופא השיניים ועלייה של כ-10% בכמות האשפוזים בבתי חולים.

התנהגות אגרסיבית בילדים היא גורם סיכון בריאותי שיש לקחת בחשבון כאשר מנסים לתכנן התערבויות לשיפור בריאות הציבור, כתבו החוקרים. לדעתם, נוכח העלייה בהוצאות הרפואיות, יש לנסות ולזהות בילדות סימנים העשויים לנבא מי מהם עלול לסבול ממצב בריאותי ירוד בבגרות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום