טרשת נפוצה: בעיות הליכה

(0)
לדרג

30-40 אחוז מהחולים בטרשת נפוצה יסבלו בשלב זה או אחר של המחלה מבעיות בהליכה. התרופה החדשה פמפירה מביאה לשיפור במהירות הליכתם. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

חשבתם פעם לאיזה מרחק הלכתם ביום נתון? חישבתם פעם את מהירות הליכתכם? קצב ההליכה גרם לכם להתרגשות? ובכן, אדם בריא בגופו לא חושב מחשבות כאלה ביומיום, אבל עבור חלק מהחולים בטרשת נפוצה, המוגבלים בתנועתם, הליכה אינה דבר טריוויאלי.

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית משתייכת למשפחת המחלות האוטואימוניות, ובמהלכה מותקפת מערכת העצבים המרכזית על ידי המערכת החיסונית. התקיפה עצמה נעשית על ידי תאי דם לבנים - תאים שנועדו להילחם במחלות ובזיהומים בגוף. התאים תוקפים את שכבת המיאלין, השכבה העוטפת את העצבים ומשפרת את יכולת ההולכה שלהם. הפגיעה במיאלין נעשית במספר מוקדים במוח ובחוט השדרה, וכתוצאה מכך נפגעת יכולת ההולכה העצבית.

פגיעה משמעותית באיכות החיים

טרשת נפוצה פוגעת בעיקר במבוגרים בין העשור השני והרביעי לחייהם, והיא מחלה חשוכת מרפא. על אף שאינה מובילה למוות, וברוב המקרים תוחלת חיי החולים לא משתנה, היא גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים של החולים בה.

המחלה שכיחה יותר בקרב אנשים יוצאי אירופה וארצות הברית מאשר בקרב יוצאי אפריקה והמזרח הרחוק, ונמצא קשר בין ההתפרצות שלה לבין האזור הגיאוגרפי שבו חי החולה במשך שנותיו הראשונות. לנשים נטייה גבוהה יותר לחלות במחלה מאשר לגברים.

טרשת נפוצה פוגעת בראייה, גורמת לעתים לתחושת דיכאון, והחולים חשים לעתים עייפות וסובלים מבעיות במערכת העיכול ובשליטה על הסוגרים. אחד הסימפטומים הקשים שעליו מדווחים מרבית החולים הוא פגיעה ביכולת ההליכה.

"הפגיעה המוטורית עשויה להתחיל בכל שלב", אומר ד"ר בעז וולר, מנהל המחלקה הנוירולוגית והמרכז הרב תחומי לטיפול בחולי טרשת נפוצה במרכז הרפואי בני ציון. "טרשת נפוצה פוגעת במקומות שונים, בזמנים שונים וללא כל התרעה, לכן יש אנשים שהפגיעה המוטורית מופיעה אצלם בשלבים הראשונים, ויש כאלה שרק בשלבים המאוחרים מתקשים בהליכה זה אינדיבידואלי לחלוטין".

שלוש קבוצות של תרופות

יש שלוש קבוצות של תרופות לטיפול בטרשת נפוצה. הקבוצה הראשונה היא של תרופות אימונו-מודולטוריות, המונעות את ההתקפים ומורידות כמותם. בקבוצה השנייה נמצאות תרופות אימונו-סופרסיביות, המדכאות את המערכת החיסונית, שאותן נותנים בהתקפים חריפים או לחולים קשים. הקבוצה השלישית היא של תרופות ייעודיות, המיועדות לתסמונות מסוימות מהן סובלים חולי טרשת נפוצה. לקבוצה זו משתייכת למשל התרופה פרובוג'יל, המיועדת לעייפות, סימפטום המאפיין חולי טרשת נפוצה. תרופות מקבוצה זו משפרות את תסמיני המחלה ולא משפיעות על מהלכה.

לאחרונה אישרו רשויות הבריאות האירופאית והאמריקאית תרופה חדשה, פמפירה, המיועדת לאנשים המתקשים בהליכה ושייכת לקבוצה השלישית של התרופות. פמפירה פועלת על חסימת תעלות אשלגן, ובכך משפרת את ההולכה העצבית המשפיעה על ההליכה. התרופה הביאה לשיפור משמעותי בהליכה בקרב חולי טרשת נפוצה בהשוואה לחולים שטופלו בפלצבו, והיא ניתנת בשילוב עם טיפולים נוספים המשפיעים על התקדמות המחלה. בישראל התרופה נמצאת בתהליכי רישום וניתן לקבל אותה עם מרשם מרופא נוירולוג.

"באופן עקרוני אין תרופה שמיועדת לשפר את ההליכה, וזה מה שמייחד את פמפירה", אומר ד"ר וולר. "היא תרופה מאוד ייחודית, ללא כל קשר לחומרת המחלה או לצורות השונות שלה. לוקחים אותה - וההליכה אמורה להשתפר. מה שמודדים בסופו של דבר זה איך האדם הולך עם התרופה לעומת יכולות ההליכה שלו בלעדיה. אדם יכול ללכת בעזרת מקל או הליכון, אבל מה שחשוב זה האם הוא שיפר בעזרת התרופה את מהירות ההליכה".

"30-40 אחוז מהחולים בטרשת נפוצה יסבלו בסופו של דבר מבעיות בהליכה, ופמפירה עשויה לעזור להם. אפשר לדעת בתוך כחודשיים מרגע נטילתה אם היא עוזרת או לא עוזרת לחולה, כך שלא צריך לקחת אותה לאורך זמן כדי לדעת אם היא משפיעה או לא. לתרופה כמעט ואין תופעות לוואי, לפעמים קצת עייפות או חולשה, אך לא משהו יוצא מן הכלל. האנשים היחידים שהתרופה אסורה להם הם אנשים שסבלו בעבר מהתעלפויות ופרכוסים".

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום