אחיות בית ספר: לא נעבוד תחת קבלן

(0)
לדרג

האחיות התריעו כי אם שירותי הבריאות לא יועברו לידי המדינה, הן יפסיקו את עבודתן. סגן השר ליצמן: "נקלוט את האחיות בדרום כעובדות מדינה. נשקול לגבי היתר"

מאת: מערכת zap doctors

בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת התקיים אתמול (ג') דיון מכריע בנושא "הפרטת שירותי בריאות התלמיד - סכנה לבריאותם של תלמידי ישראל".יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור, מוריה אשכנזי, הכריזה בדיון: "לאחיות נמאס. ב-1 בינואר 2012 אף אחות לא תחתום על חוזה קבלן".

המכרז לשירותי בריאות התלמיד מתקיים בימים אלה, ובמסגרתו ייבחר קבלן לאספקת השירות, שיחל את עבודתו כבר ב-1.1.12, בעוד כשישה שבועות. הסתדרות האחיות בראשות אילנה כהן הודיעה אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולסגן שר הבריאות יעקב ליצמן כי האחיות לא יעבדו תחת קבלן, אלא רק תחת המדינה, כפי שהיה עד להפרטת שירותי בריאות התלמיד בשנת 2007. משמעות הדבר היא שלא יהיו כלל אחיות בבתי הספר מתחילת השנה, ולא יתבצעו חיסונים ובדיקות.

הסתדרות האחיות הציגה בדיון נתונים עגומים על מצב שירותי בריאות התלמיד בעקבות הפרטתם. לפי הנתונים, בשנת 1997 עמד יחס מספר האחיות למספר התלמידים על אחות אחת ל-1,600 תלמידים, ואילו בשנת 2010 עמדה אחות אחת לרשות 5,000 תלמידים.

ליצמן: "נשקול להחזיר את השירות"

סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, הגיב לנתונים שהוצגו ואמר כי "תנאי המכרז החדש שונו משמעותית לטובה, ובין היתר החלטתי שמאשקלון ודרומה שירותי בריאות התלמיד יחזרו לידי המדינה, מכיוון ששם המצב קשה במיוחד. אם נראה שהצלחנו במשימתנו, ואפעל בכל כוחי שכך יהיה, נשקול להחזיר את השירות לידי המדינה גם באזורים נוספים. זו בשורה שאף אחד לא חלם עליה".

ח"כ דב חנין (חד"ש) הזכיר לסגן השר ליצמן כי הוא חתום על הצעת חוק מתקופת הכנסת הקודמת, לפיה שירותי בריאות התלמיד יחזרו כולם לידי המדינה. "פגענו ביכולת בתי הספר לתת פתרון הוליסטי לילדים ששוהים בהם, יש ירידה דרמטית בחיסונים ומחקרים מראים שהעסקה לא ישירה של עובדים יקרה יותר בשל עלויות תיווך", אמר.

"מנסים לחסוך על הילדים"

ח"כ אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו) הוסיפה כי בעוד ש"לטייקונים מוותרים על מיליארדים, בבריאות ילדינו מנסים לחסוך 7 מיליון שקל, פוגעים בה ומבזבזים עשרות מיליוני שקלים מעבר לתכנון. משרד האוצר מטעה את הממשלה ואת הכנסת ומציג חישובים שגויים. אני חרדה למדינה שלנו אם כך היא מתנהלת".

ח"כ עפו אגבריה (חד"ש) תהה "איך ייתכן שבשנותיה העניות של המדינה השירות ניתן, ובתקופה של צמיחה כלכלית מפריטים אותו? השתלטות בעלי ההון על הפוליטיקה נותנת את אותותיה גם כאן".

הר"י: "ניתן טיפול כושל"

לפי נתונים שהפיצה ההסתדרות הרפואית (הר"י) לקראת הדיון, מדדי השירות, כולל הכיסוי החיסוני, כיסוי הבדיקות, ורמת ביצועי המעקבים הרפואיים והפעילויות לקידום בריאות, מצביעים על כך שמאז הופרט השירות, ניתן באופן כושל ולא עומד ביעדי משרד הבריאות.

עוד עולה מהנתונים כי הכיסוי החיסוני הולך ופוחת - מכיסוי ארצי של 97% לכיסוי ארצי של 65% ובמקומות רבים כלל לא בוצעו חיסונים. המעקב נשחק - בדיקות השמיעה והראייה מדשדשות סביב כיסוי ארצי אשר נע בין 25%-35%, וזאת ללא מעקב אחר התלמידים שנמצאו אצלם הליקויים.

כזכור, גם מבקר המדינה חשף בעבר את כישלון ההפרטה של שירותי בריאות התלמיד. אמנם הפעלת השירות בעבר על ידי "האגודה לבריאות הציבור" נפסקה בשל הכשלים הרבים שנפלו בשירות, אולם גם ההפעלה על ידי חברת "נטלי" הוכחה ככישלון מהדהד הן בהיבט המקצועי והן בהיבט הכספי.

בעקבות עתירת הר"י לבג"צ בשנת 2007 נגד הפרטת השירות, פסק בית המשפט כי יש לסיים את ההתקשרות עם נטל"י.

"אין ולא יהיה תחליף לאספקת השירות על-ידי משרד הבריאות, תוך הקצאת מלוא המימון הנדרש לשם כך", סיכמו בהר"י.

לאן נעלמו 30 מיליון שקל?

לפי הנתונים, מספקת חברת "נטלי" שירות שניתן על ידי 300 אחיות במשרה חלקית ובהיקף של 206 תקנים, ו-8 משרות רופא. עלויות השכר של משרות האחיות והרופאים עומדות על כ-30 מיליון שקל, אולם בפועל עד כה הועברו 63 מיליון שקל להפעלת השירות השנה. לשם השוואה, בשנת 2006, טרם ההפרטה, תקציב הפעולה היה כ-84 מיליון שקלים, עם כ-500 משרות אחות ו-50 משרות רופא.

מכך יוצא כי קיים פער של למעלה מ-30 מיליון שקלים בין הכספים שהועברו עד כה ל"נטלי" לבין עלויות השכר של האחיות והרופאים בפועל, דבר המצביע על זליגה של עשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור לידיים פרטיות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום