1 מ-4 נמנע מטיפול רפואי בשל עלותו

(0)
לדרג

סקר: כמחצית מהישראלים לא מקבלים שירות רפואי ציבורי מספק וכמחצית סבורים שיש להיענות לדרישות המתמחים ולקצץ בתקציבים אחרים

מאת: מערכת zap doctors

בריאות לעשירים בלבד? כרבע מהישראלים (23%) מודים כי הם או אחד מבני משפחתם נזקק בעבר לטיפול רפואי ונמנע ממנו בשל עלותו. כך עולה מסקר שיוצג ביום ה' בכנסת בכנס אריאל לבריאות של המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון.

מהסקר, שנערך על ידי המרכז האוניברסיטאי באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. עולה עוד כי לפחות מחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל טוענת כי היא מוציאה כיום על בריאות יותר מאשר בעבר. שליש מהנשאלים חשים כי הם משלמים יותר ממה שהיו משלמים במדינה מערבית אחרת. נתונים אלו מתיישבים עם נתוני הלמ"ס, לפיהם החלק של תקציב המדינה בהוצאה הלאומית לבריאות קטן פי שניים (מ-66% ל-33%) בעוד המימון הפרטי של האזרחים עלה ל-65%. לשם השוואה במדינות ה-OECD המצב הפוך - ההוצאה הממשלתית על בריאות עומדת על 65% בזמן שההוצאה הפרטית עומדת על 25%.

בנוסף, סבורים שני שליש מהנשאלים שגם בבריאות הציבורית, מי שיש לו יותר כסף יקבל שירות טוב ומהיר יותר. דעה זו רווחת בעיקר בקרב אקדמאים. כשהתבקשו הנשאלים לדרג את איכות שירותי הבריאות, שירותי הבריאות מוקמו בתחתית הרשימה, אחרי שירותי הבריאות הפרטי ושירותים בחו"ל, הנחשבים הטובים ביותר.

משלמים הרבה, מקבלים מעט

בנוגע לגובה התשלום הקיים - מחצית מהישראלים מעוניינים בשינוי גובה ההשתתפות העצמית על שירותי בריאות, דבר המעיד על חוסר שביעות רצון מעלות שירותי הבריאות הציבוריים ביחס לתועלת. לכך מצטרף הנתון לפיו, כשליש מהציבור (40%) היו מעדיפים לשלם יותר ולקבל שירות וטיפול טוב יותר. בצירוף 4% שמעדיפים לשלם פחות וללכת לרפואה פרטית, הרי שיש תחושה בקרב כמעט ממחצית מהציבור בישראל, ששירותי הבריאות הציבוריים אינם טובים מספיק ואינם הולמים את העלות שהציבור משלם מכיסו. כמחצית (47%) לא רוצים להמשיך לשלם כל חודש לשירותי בריאות (מס בריאות), אלא לפי הצורך קרי לשלם רק כשנצרכים לשירותים רפואיים.

פרופ' יאיר שפירא, ראש הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האוניברסיטאי מסביר כי "מנתוני הסקר עולה כי בשונה מרוחות המחאה שנושבות בחודשים האחרונות, האזרח הישראלי מעדיף לשלם מכיסו ובשקט כ-40% מהוצאות הבריאות. בכך הוא למעשה מוותר על האפשרות לקבל את המגוון הרחב של טיפולים רפואיים בעלות נמוכה, אם בכלל, כפי שקיים במדינות שמאמצות מדיניות רווחה".

מוכנים לעזור, רק תלוי למי

בשאלה על עזרה לנזקקים, השיבו רק 44% כי יהיו מוכנים לשלם מכיסם על מנת לממן שירותי בריאות למיעוטי יכולת. נתון זה עולה כאשר מדובר באוכלוסיות ספציפיות: 56% מהציבור מוכנים לממן מכיסם שירותי בריאות לניצולי שואה, אנשים מתחת לקו העוני וחולים סופניים או כרוניים. עם זאת, רק 14% מוכנים לממן שירותי בריאות לילדי עובדים זרים.

בנוגע לסוגיות האקטואליות בנושא ציינו רוב הישראלים (75%) כי המדינה צריכה להגדיל את סל הבריאות על חשבונה. לגבי משבר המתמחים, כמחצית מהציבור סבור שיש להיענות לדרישות המתמחים תוך קיצוץ בתקציבי הביטחון, החינוך והרווחה. 30% מהנשאלים אמרו כי אין לקצץ אם אין תקציב פנוי למטרה זו.

בואו לדבר על זה בפורום תרומת תרופות לנזקקים - בשיתוף עם עמותת "חברים לרפואה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום