מוצא האם: סיכון לסוכרת הריון

(0)
לדרג

גיל מתקדם של האם ועודף משקל הם הגורמים המשפיעים ביותר על הסיכון לסוכרת הריונית. מתברר כי הקשר תלוי מוצא והסיכון גדל בקרב יוצאי אפריקה ואסיה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

גיל ומדד מסת גוף (BMI) הם הגורמים החשובים ביותר בהערכת הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית, כך לפי מחקר שפורסם החודש בכתב העת BJOG. גורמים אלו חשובים במיוחד בנשים ממוצא אפריקאי ובנשים ממוצא דרום אסייתי.

לסוכרת הריונית גורמי סיכון רבים, בהם גיל מתקדם של האם, היסטוריה של סוכרת הריונית קודמת או של לידת תינוק גדול, רקע משפחתי אך גם מוצא. למרות הכרת גורמי הסיכון, מחקרים מעטים בחנו את הקשר בין הגורמים ובמחקר הנוכחי ניסו החוקרים להעריך את הקשר בין סוכרת הריונית ובין גיל האם, ערכי BMI ומוצא גם יחד.

החוקרים השוו בין נתונים אלו בקרב יותר מ-1,600 נשים שאובחנו עם סוכרת הריונית בין השנים 1988-2000 ליותר מ-170,000 נשים בריאות. כל הנשים היו מטופלות במרפאות הריון ברחבי לונדון ולא ילדו בעבר. החוקרים עקבו אחר ערכי BMI של הנשים בביקור הקדם-לידתי הראשון והאישה הצהירה על גילה ומוצאה.

מהממצאים עלה קשר בין גיל מתקדם של האם ובין הסיכון לסוכרת הריונית, כמו גם בין ערכי BMI גבוהים והסיכון לסוכרת הריונית, אך ההשפעה הייתה שונה מאוד בין נשים ממוצא שונה. החוקרים מצאו כי בהשוואה לנשים לבנות בנות 20-24, לנשים מאותו מוצא בגילאי 30-34 היה סיכון כפול לפתח סוכרת הריונית. בקרב נשים לבנות בגיל 40 ומעלה חלה עלייה של פי ארבעה בסיכון.

עלייה של פי 60 בסיכון

בקרב נשים ממוצא אפריקאי השפעת הגיל הייתה ניכרת יותר, בגילאי 25-29 נרשמה עלייה של כמעט פי 3.5 בסיכון, עלייה של יותר מפי 13 בגילאי 35-39 ועלייה של כמעט פי 60 בסיכון להתפתחות סוכרת הריונית בגילאי 40 ומעלה.

לדברי החוקרים, ישנה חשיבות רבה לאבחון מוקדם, דבר המאפשר מתן טיפול יעיל לסוכרת הריונית. השפעת הקשר בין גיל האם, ערכי מסת גוף ומוצא האם על הסיכון לסוכרת הריונית, מדגישה את חשיבות ההקפדה על תזונה נכונה ומשקל הגוף.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום