שפעת: דווקא יש מה לעשות

(0)
לדרג

מזג האוויר הצונן נושא עמו את נגיף השפעת. בגלל המוטציות שהוא עובר, לפעמים החיסונים לא פועלים. צעירים שחלו יתאוששו בקלות, אבל אצל מבוגרים המחלה עלולה להסתבך

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

מנתוני משרד הבריאות עולה כי עד כה חוסנו בישראל למעלה מ-200 אלף איש בחיסון נגד שפעת. משרד הבריאות מדגיש כי יעילות החיסון הביאה לכך שבעולם וגם בארץ סף הגיל המומלץ שבו אפשר להתחיל ולחסן הורד ל-6 חודשים. החיסון מקנה עמידות בפני זני השפעת הנפוצים, אך עלול להיות מלווה בתופעות לוואי קלות הבאות לידי ביטוי בהצטננות, נזלת, כאב גרון ושיעול.

חיסון נגד שפעת
חיסון נגד שפעת

עבור הצעירים הופעת השפעת היא מהסימנים המבשרים את בוא החורף. הם עלולים לסבול מכמה ימים של צינון, חולשה, חום וכאבי ראש, אך יחזרו במהרה למסלול חייהם הרגיל, כאילו לא אירע דבר. אבל אצל מבוגרים זה יכול להיגמר ברע: שפעת עלולה לגרום לסיבוכים, בעיקר לאנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה, קשישים ואנשים הסובלים ממחלות רקע. גם פעוטות וילדים קטנים נמצאים בקבוצת הסיכון. "במקרים מסוימים שפעת עלולה לגרום לדלקת ריאות ובעקבות כך אף למוות", מסביר פרופ' עמוס פנט, חוקר בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית.

התפרצות עונתית

מחלת השפעת נגרמת על ידי נגיף האינפלואנזה. הנגיף מתפשט ברחבי העולם בהתפרצויות עונתיות. הוא שורד בטמפרטורה קרה ולכן הוא מגיע לישראל בתקופה זו של השנה. וירוס האינפלואנזה עובר מאדם חולה לאדם בריא דרך התעטשות או שיעול. פרופ' פנט מוסיף כי "הנגיף עובר באמצעות חשיפה ישירה לרסס הטיפות הנפלט במצבים אלו".

"אחת ל-10-20 שנה מגיעה שפעת מסוכנת מאוד הגורמת לתמותה", אומר פרופ' פנט. "כשהתפרצה שפעת החזירים לפני כשנתיים, חששו ממגפה מסוכנת, מכיוון שמאפייניה דמו לזו של השפעת הספרדית שהתפרצה בשנת 1918 וגרמה לתמותה רבה מאוד, אך לבסוף שפעת החזירים לא הייתה חמורה כפי שחששו".

מניעת המחלה

קיימים שני סוגי חיסון נגד שפעת: חיסון בנגיף המומת, השכיח בארץ, וחיסון חי מוחלש באמצעות תרסיס לאף. "שיעור המתחסנים בישראל גבוה יחסית בעיקר בעקבות מגפת שפעת החזירים; כיום המודעות בקרב הציבור גבוהה יותר", מסביר פרופ' פנט. "ככל שיותר אנשים יתחסנו, כך יהיו פחות חולים וכך יהיו פחות מוקדי התפשטות לנגיף. כמו-כן, נדרשת תשומת לב לאנשים עם מחלות רקע שאין אפשרות לחסנם, אשר הידבקותם בשפעת עלולה להיות מסוכנת מאוד. לכן, חשוב שאנשים הסובבים אותם יתחסנו וימנעו את הפצת המחלה בקרבתם".

עם זאת, מודה פרופ' פנט כי "קבוצה שלמה של נגיפים מלבד האינפלואנזה עלולה לגרום לשפעת. החיסון מותאם לנגיפים הצפויים להיות שכיחים, ולכן עלולים בהחלט להימצא נגיפים שהחיסון אינו יעיל נגדם".

נגיף השפעת משתנה

אם מגיבים תרופתית בסמוך להידבקות בשפעת, ניתן להקל על הסימפטומים. "תרופה בשם טמיפלו, יעילה מאוד בתנאי שמשתמשים בה ביום ההידבקות או ביום שלמחרת", מסביר פרופ' פנט. לדבריו, "שימוש בתרופה מאוחר יותר יתגלה כבלתי יעיל ויש להיעזר בתרופות אחרות".

למרות מאמצי המחקר הרבים, עדיין לא נמצא חיסון יעיל נגד כל זני נגיפי השפעת. "כל שנה הנגיף עובר מוטציות, ולכן מערכת החיסון אינה מזהה אותו והחיסונים, המבוססים על נגיפים קודמים, אינם יעילים לנגיף בתצורתו החדשה; זו הסיבה שבכל שנה נדרש להתחסן מחדש, כדי שהחיסון יהיה מתאים לנגיף השכיח החדש של המחלה", אומר פרופ' פנט.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חום אצל תינוקות
פורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום