נעליים ישנות מחמירות כאב בכף רגל

(0)
לדרג

נעליים חדשות - לא רק עניין של אופנה, אלא גם של בריאות: שחיקת נעליים עלולה להחמיר בעיות קיימות בכף הרגל ולהביא להגבלות בתנועה. כך עולה ממחקר חדש בחולי גאוט

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לקנות נעליים חדשות זה יפה לבריאות. חולים הסובלים משיגדון (גאוט) נוטים ללכת עם נעליים בלויות, דבר המלווה בסיכון מוגבר למוגבלות של כף רגל והפרעה בתפקוד כף הרגל. כך עולה ממאמר חדש שפורסם בגיליון נובמבר של כתב העת Care & Research Arthritis.

לדברי החוקרים, בעבר נמצא קשר בין מאפיינים שונים של נעליים ובין התפתחות הפרעות שריר-שלד, דוגמת אוסטיאוארתריטיס של כף הרגל והברך, כאבי גב תחתון, כיבים בכף הרגל או בוהן קלובה (Hallux Valgus). הם מוסיפים כי בחירת הנעליים וגורמים המשפיעים על בחירתם לא נבחנו עד כה בחולי גאוט.

במחקר השתתפו 50 חולים הסובלים מכאבים ומוגבלות בכף הרגל בדרגה בינונית עד חמורה ובעלי היסטוריה של גאוט. במחקר נבחנו הנעליים שלהם לצד מאפיינים קליניים שונים, תפקוד כללי, הפרעות בתפקוד כף הרגל ומוגבלות.

הנבדקים מילאו שאלון בן 23 שאלות להערכת שלוש קטגוריות שונות: כאבים בכף הרגל, מוגבלות ומגבלה בתפקוד. החוקרים בחנו את התאמת הנעליים, גיל הנעל, מבנה, תכונות לבקרת תנועה, ריפוד ודפוסי השחיקה של הנעליים באזורים שונים.

לפי הממצאים, למעלה ממחצית הנעליים שהיו בשימוש במשך לפחות 12 חודשים היו שחוקים באופן משמעותי. מבין הנעליים שנבדקו, ל-23% (12 זוגות נעליים) לא היה קיבוע. בלמעלה מ-60% (30 זוגות נעליים) לא היה ריפוד, ורק ב-36% (18 נעליים) היה ריפוד של העקב או החלק הקדמי של כף הרגל.

החולים ציינו כי נוחות (98%), התאמה (90%), תמיכה (79%) ועלות (60%) הם הגורמים החשובים ביותר עבורם בבחירת הנעליים. הם לא זיהו הבדלים משמעותיים בין מאפייני הנעליים בין חולים עם סוכרת וחולים ללא סוכרת.

נוכח ממצאי המחקר, החוקרים מציעים לקחת בחשבון גם את נושא ההנעלה בתכניות הטיפול בחולים עם גאוט. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הנושא.

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום