עונת המעבר: צינון או שפעת?

(0)
לדרג

מלבד הגשם, הרוחות והקור עונת המעבר מביאה איתה גם וירוסים וזיהומים אחרים הגורמים לשפעת והצטננות. טיפול נכון יעביר לכם את כאבי הגרון והחום בהקדם

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

עונת המעבר בין הקיץ לחורף כרוכה אצל רבים בסבל כתוצאה מהצטננות ושפעת. הקור מחליש את יכולת הגוף להגן על עצמו מפני זיהומים ולכן אנו חשופים להם יותר. על פניו, מחלות אלו נחשבות לקלות יחסית, אך הן מלוות באי נעימות ואף עלולות להחמיר ולגרום לסיבוכים.

עונת מעבר, צינון ושפעת
עונת מעבר, צינון ושפעת

שפעת מדבקת

"מחלת השפעת עלולה להיות קטלנית לחולים כרוניים וקשישים", אומר ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה במכבי ומנהל הפורום לרפואת משפחה ב-doctors. "תסמיני השפעת הם חום, כאבי שרירים, כאבי גרון, נזלת וכאבי ראש". לדבריו, "וירוס השפעת יכול להשתנות ולכן המערכת החיסונית לא מצליחה לזהותו, וכך מגפת השפעת מתפשטת במהירות מדי חורף".

השפעת היא מחלה מדבקת והראשונים לחלות בה הם ילדים, המדביקים את שאר בני המשפחה. לקצרי הרוח שביניכם, הנוטלים אנטיביוטיקה בציפייה שהיא תביא לכם מרפא, ד"ר ויינפאס מסביר כי "מרבית המזהמים הגורמים למחלות חורף נגרמים על ידי נגיפים, שאינם מגיבים לאנטיביוטיקה. אנטיביוטיקה פועלת רק נגד מזהמים חיידקיים, אשר בניגוד לנגיפים אינם חודרים לתאי הגוף. לכן, נטילת אנטיביוטיקה בעת מחלה ויראלית לא תביא לשיפור ואף עלולה לגרום לתופעות לוואי כגון חולשה, כאבי בטן ושלשולים".

גם שפעת וגם הצטננות הן מחלות שנגרמות מווירוס. "ישנם וירוסים רבים העלולים לגרום להצטננות. וירוס האינפלואנזה על סוגיו השונים גורם לשפעת", אומר ד"ר ויינפאס. "התסמינים מעט דומים. מאפייני השפעת הם חום מעל ל-37.8 מעלות, כאבי שרירים, שיעול יבש, כאבי גרון, תשישות וכאבי ראש. הצטננות מתאפיינת בנזלת וכאבי גרון, אך לאו דווקא מלווה בחום".

כאב גרון וגודש באף

ד"ר ויינפאס אומר: "הצטננות היא מצב של זיהום ויראלי בדרכי הנשימה העליונות: הגרון, בית הקול (לרינקס), האף, הסינוסים, קנה הנשימה והסמפונות (הסתעפויות קנה הנשימה). הסימפטומים של המחלה הם שיעול, צרידות, תחושה כללית רעה, חום שלרוב לא עולה על 38 מעלות צלזיוס, כאב ראש ואובדן חוש טעם וריח". במקרים אלו אין מה למהר לקופת חולים. "חשוב להרבות בשתיית נוזלים כדי להחזיר לגוף את אלו שאבדו לו בשל הזעה מהחום ובשל הנזלת", אומר ד"ר ויינפאס. "כמו-כן, חשוב מאד לנוח ולאכול מזון קל לעיכול ולהקפיד על צריכה מרובה של פירות וירקות".

כשסובלים מגודש בדרכי האף הגורם לכאבי ראש, ד"ר ויינפאס מפרט שיטות להקלה: "אדים חמים המופקים ממכשירי אדים מרככים את הריר בדרכי הנשימה ומקלים על החולה להיפטר ממנו בקינוח האף. לחילופין, ניתן להרתיח מים בסיר ולשאוף את האדים העולים ממנו, כאשר מגבת מכסה את הראש, תך הימנעות ממגע של אדים חמים בעיניים. כמו-כן, גרגור במי מלח (כפית מומסת בכוס מים פושרים) עשוי להקל על סימפטומים של כאב גרון ומשככי כאבים יכולים להקל על כאבים ולהוריד את החום".

אוורור חדרים ושמירה על היגיינה

על מנת למנוע מראש הצטננות, ד"ר ויינפאס ממליץ להקפיד על שמירת היגיינת הידיים. לשטוף את הידיים בעת חזרה הביתה, לפני האוכל, לאחר יציאה מהשירותים ולאחר מגע עם רוק והפרשות האף. עוד הוא מציין כי "בזמן שיעול או עיטוש, אם אין ממחטת נייר יש לכסות את האף והפה עם השקע הפנימי של המרפק. בנוסף, חשוב להקפיד על אוורור קבוע בחדרי הבית ובמקומות סגורים כמו אוטובוסים או משרדים".

לדברי ד"ר ויינפאס, "הצטננות שמסתבכת עלולה לגרום לסינוסיטיס, תהליך דלקתי המתרחש בחללי הגולגולת, באזור המצח והלחיים, בדלקת אוזניים השכיחה יותר עד גיל חמש, בברונכיטיס או בדלקת ריאות, ולכן כדאי למנוע אותה ככל האפשר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת משפחה וכללית
פורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום