שבר בכף יד: כיצד מטפלים כיום בטכניקה חדשנית?

(13)
לדרג

כף היד היא המערכת המפרקית המורכבת ביותר בגופנו והחשופה ביותר לשברים. טכנולוגיה חדשה מאפשרת איחוי מדויק של העצמות וחזרה מהירה לתפקוד מלא

מאת: ~~ ד"ר עמיר קורנגרין~~

צעד מיותר אחד לאחור ומעידה בלתי צפויה גרמו לשבר בכף ידו הימנית של המתופף הוותיק מאיר ישראל (61), בעת בהופעה של שלמה ארצי. לראשונה בקריירה ארוכת השנים שלו הוא הושבת לתקופה בלתי ידועה.

כמעט בלתי אפשרי לחשוב על זמן כלשהו במהלך היממה (אולי רק בזמן השינה) שאיננו עושים שימוש כלשהו בידיים. קשה להעלות על הדעת מקצוע כלשהו, שבו איננו משתמשים בכף היד. לעתים מדובר בעצימות נמוכה, כגון כתיבה והקלדה במחשב; ולעתים דרושה עצימות גבוהה, כגון בעבודות בית, תיפוף, פעילות ספורטיבית והרמת משאות כבדים.

שבר בכף היד
שבר בכף היד

חשופה לפגיעות

זה אולי לא ינחם במיוחד את מאיר ישראל, אבל פגיעה בכף היד היא תופעה שכיחה, שהפופולריות של ספורט רכיבת האופניים הגבירה אותה, בגלל הגידול משמעותי במספר הרוכבים הנפצעים בשורש כף היד כתוצאה מנפילה.

כף היד, המורכבת ממספר רב של עצמות, גידים שרירים ומפרקים היא המערכת המפרקית המורכבת ביותר בגופנו, אך גם החשופה ביותר לפציעות, כמו שברים וחתכים. שבר בשורש כף היד נפוץ ביותר, בעיקר אצל העוסקים בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית ואנשים מועדים לנפילות, דוגמת קשישים. בדרך כלל השבר נגרם כתוצאה מניסיון אינסטינקטיבי להגן על הגוף בעת הנפילה, כאשר הידיים המושטות ראשונות כדי לבלום את הגוף סופגות את עצמת הפגיעה.

רוב השברים ישוחזרו היטב בלא שיידרש ניתוח. העצמות השבורות תתאחינה למקומן האנטומי באמצעות קיבוע בגבס או סד. עם זאת, בשנים האחרונות ניכרת מגמה הולכת וגוברת של ניתוחים, בהם משתמשים המנתחים בפלטות אנטומיות חדשניות לתיקון שברים בשורש כף היד, ההופכות את איחוי השבר לפשוט יותר.

אפשרות זו ננקטת דרך שגרה במקרים בהם לא ניתן לשחזר את מבנה העצמות במדויק ולמנוע תזוזות שיפגעו בתהליך האיחוי. אינספור מחקרים מוכיחים כי כאשר העצמות השבורות אינן מוחזרות במדויק למצבן האנטומי טרם השבר, תיווצר שחיקה של מפרק כף היד, שתסב כאבים כרוניים ותגרום למגבלות תפקודיות.

טיפול בשבר

ראשית לכל יש לפנות לרופא אורטופד, מומחה לכף יד או לאורטופד מומחה בטראומה אורטופדית.

בבואו לקבוע את סוג הטיפול הרופא יביא בחשבון כמה נתונים:

א. סוג השבר וחומרתו.

ב. דרגת הריסוק כמה עצמות נשברו?

ג. גילו של החולה.

ד. מה תהיה יעילותו ויציבותו של גבס או סד?

ה. מה עיסוקו של החולה ועד כמה הוא משתמש בידו בחיי היומיום.

ו. איזו יד משתי ידיו היא הדומיננטית?

ז. היסטוריה רפואית ופגיעות נוספות.

לאור הנתונים האלה, יחליט הרופא המטפל אם להיעזר בטיפול הקונבנציונלי, או לתקן את השבר באמצעות ניתוח ופלטה אנטומית. פלטה אנטומית היא אמצעי קיבוע רפואי, עשוי מתכות מתקדמות, כגון טיטניום, המיועד לתמוך בעצם המתאחה, בתוך גוף האדם. הפלטה, בעלת צורה התואמת את מבנה העצם המקורית, מה שמאפשר שחזור מיטבי של חלקי העצם השבורים למצבם הרצוי.

פלטות אנטומיות, אשר שיפרו משמעותית את הטיפול בשברים, פותחו כדי לטפל בשברים מורכבים, או שברים שלא אוחו היטב בטיפול הרגיל (גבס או סד). בפעולה ניתוחית קצרה יחסית, משחזר המנתח במדויק את המבנה האנטומי הטבעי של המטופל ומתאים את הפלטה למבנה ידו הייחודי.

תיקון מדויק ויציב של השבר מאפשר להסיר את הגבס לאחר כשבוע עד עשרה ימים, להתחיל להפעיל את שורש כף היד, ולחזור מהר יותר לתפקוד יום יומי.

ד"ר עמיר קורנגרין הוא מנהל יחידת הטראומה האורטופדית במרכז הרפואי האוניברסיטאי, סורוקה בבאר שבע

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה - כירורגיה של היד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום