מיגרנה: כאב ראש בתקופת המעבר

(0)
לדרג

שינויי מזג האוויר הם טריגר נוסף להתפרצות התקפי מיגרנה, שעלולים להימשך עד 72 שעות. כל הדרכים למנוע את הכאב עוד לפני שהוא מתחיל

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הסתיו הגיע ועימו, מלבד הנחליאלי, באו לבקר החושך שמגיע מוקדם, הצינה, החצב וגם המיגרנה. שינויי מזג אויר בהחלט מהווים טריגר למיגרנה" אומרת ד"ר פיינגולד ילנה, נוירולוגית מומחית. בעונות המעבר עוצמתם ותכיפותם של התקפי המיגרנה גוברים והסובלים ממיגרנה מחפשים מזור לכאבם.

מהי מיגרנה

מיגרנה היא מחלה כרונית, שהתקפיה כוללים כאב ראש מתמשך, נושאים מאפיינים קליניים ייחודיים", אומרת ד"ר פיינגולד ומסבירה. התקף מיגרנה יכול להימשך בין 4 ל-72 שעות; מדובר בכאב פועם, חד צדדי או דו צדדי, המלווה בתסמינים נוירולוגים נוספים, דוגמת בחילות, הקאות, הפרעות בראייה, רגישות יתר לאור ורעש ועוד".

גורם לא ידוע

ד"ר פיינגולד מדגישה כי מיגרנה שייכת לקבוצת כאבי הראש הראשוניים. כלומר, טרם איתרו את הגורם למיגרנה ולא יודעים מהי הסיבה העיקרית הגורמת למחלה להתפרץ. לדבריה ברור כי למחלה יש מרכיב תורשתי, אך טרם אותרו הגנים האחראים למחלה.

הקשר ההורמונאלי

אמנם הגורמים טרם התגלו, אך עם השנים ובמסגרת מחקרים שונים, למדו החוקרים לסמן מהם הזרזים, הטריגרים הגורמים להתקף. ד"ר פיינגולד: יש נסיבות ותנאים שבהם סביר שיתפרץ התקף מיגרנה, או שיחמיר התקף קיים. אותן נסיבות מכונות טריגרים והן כוללות מספר מצבים. בראש ובראשונה זוהה קשר הדוק בין המערכת ההורמונאלית למיגרנות. נשים סובלות ממיגרנות פי שלושה מגברים והתקפי מיגרנה, אצל רבות מהן, מופיעים לפני תקופת הווסת ואחריה. כמו כן, הוכיחו מחקרים שונים כי גלולות למניעת הריון עלולות להחמיר תכיפותם ועוצמתם של התקפי מיגרנה. לכן מומלץ ליטול גלולות עם מינון נמוך של אסטרוגנים, שכן ידוע כי הם מגבירים את תדירות ועוצמת ההתקפים. טיבו של הקשר ההורמונאלי טרם ידוע, אך דבר קיומו כבר הפך לעובדה".

מיגרנה
מיגרנה

טריגרים

לצד הקשר ההורמונאלי ישנם זרזים נוספים העלולים לגרום להתקף מיגרנה או להחמיר התקף קיים. כך, בין היתר, מונה ד"ר פיינגולד את מעבר העונות, את התזונה וכן חוסר שינה וחשיפה לשמש. לא ברור מדוע דווקא נסיבות אלו המהוות זרזים הן שגורמות להתפרצות או להחמרה של התקפי מיגרנה. מה שכן ברור הוא שמיגרנות עלולות בהחלט לפגום באיכות החיים של מי שסובל מהן על בסיס קבוע. פיינגולד: מטופלים רבים הסובלים ממיגרנות קשות ותכופות מדווחים על פגיעה אקוטית באיכות חייהם. הסבל, הקושי לתכנן דברים לעתיד, הכאב, ההיעדרות מהעבודה, הקושי לתפקד בזמן התקף ולעיתים אף חוסר ההבנה והקבלה של הסביבה בהחלט מפריעים לסובלים ממיגרנה לתפקד היטב בחיי היום יום".

טיפול במיגרנות

נוכח הקשיים הרבים של הסובלים ממיגרנה ברור מדוע רבים מהם מחפשים פתרון יעיל שיסייע להם. ד"ר פיינגולד מסבירה כי כיום ניתן בהחלט לטפל במיגרנה וכך להימנע מהסבל ולשמור על איכות חיים סבירה ותפקוד מלא. ישנם שני מסלולי טיפול" אומרת פיינגולד. ישנו הטיפול המונע. זהו טיפול תרופתי שמתאים לחולים שהתקפי המיגרנה שלהם תכופים וחזקים. מי שמדווח על הופעת התקף אחת לשבוע לפחות, שמשכו למעלה משלוש שעות צריך לפנות לרופא נוירולוג שיתאים לו טיפול מונע".

מסלול הטיפול השני שמציינת ד"ר פיינגולד הוא טיפול בכאב בזמן ההתקף. קיימות תרופות שיכולות לסייע פלאים ובמהירות להפחתת כאב הראש בזמן התקף תוך זמן קצר. את התרופות, השייכות לקבוצת הטריפטנים, ניתן להשיג בקלות באמצעות מרשם מרופא נוירולוג. התרופות מקבוצת הטריפטינים הן תרופות ייחודיות וספציפיות המתמקדות בטיפול במיגרנה, והן מכווצות את כלי הדם, שהתרחבותם בזמן התקף מיגרנה גורמת לכאב, וכך הכאב בעצם נעלם תוך זמן קצר. חשוב מאד לציין שנטילתם של הכדורים הללו עדיפה הרבה יותר מנטילת משככי כאבים רגילים. מי שסובל ממיגרנה ונעזר במשככי כאבים רגילים ולא במשככי כאבים ספציפיים וייחודיים לטיפול במיגרנה לא באמת מצליח להתמודד עם הכאב. הכאב נחלש רק במעט ואז המטופל לוקח עוד ועוד כדורים. בשל כך הוא נוטה ליטול כמות רבה מאד של משככי כאבים, מה שמזיק לבריאותו ומוביל, בסופו של דבר לתוצאה הפוכה- זה מחמיר את כאבי הראש. שימוש יתר בכדורים ותרופות גורם, בין היתר, לכאבי ראש; וכך נוצר מעגל של כאב שמתגבר ולא מטופל ביעילות".

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום