האם כדאי להסיר "שקד שלישי"?

(0)
לדרג

מחקר: ניתוח כריתת אדנואידים לא סייע לילדים הסובלים מדלקות חוזרות בדרכי הנשימה. לאחר הניתוח כמות האירועים לא פחתה יחסית לילדים שלא נותחו

מאת: מערכת zap doctors

דלקת של דרכי האוויר העליונות היא אבחנה שכיחה ביותר, ועד גיל 4 כל ילד יחלה בממוצע פעמיים בשנה. כריתת אדנואידים ("שקד שלישי") נחשבת לניתוח נפוץ בילדים ופעוטות הסובלים מדלקות חוזרות ונשנות. עם זאת במחקר שפורסם השבוע בכתב העת BMJ נמצא כי ילדים שעברו כריתת אדנואידים לאו דווקא סובלים מפחות דלקות.

שיטות

חוקרים מהולנד ביצעו מחקר פרוספקטיבי פתוח, אקראי ומבוקר. למחקר גויסו 111 ילדים שהיו מועמדים לניתוח כריתת אדנואידים ב-11 מרכזים רפואיים גדולים במדינה. הרופאים המטפלים וההורים מילאו שאלונים מפורטים על אירועי המחלה בשנה שקדמה לתחילת המחקר. בנוסף עברו כל משתתפי המחקר בדיקת רופא א.א.ג, כולל בדיקה אנדוסקופית עם דירוג גודל האדנואידים.

לאחר מכן חולקו הילדים אקראית לשתי קבוצות, מחציתם עברו את הניתוח כמתוכנן בתוך שישה שבועות, ומחציתם נכנסו לקבוצת ביקורת שלא ביצעה את הניתוח, ורק נותרו במעקב. הרופאים עקבו אחר הילדים במשך שנתיים, בהן ההורים מילאו מדי יום יומן רפואי, ומדדו את חום גופם של הילדים בשעה קבועה. בנוסף עברו הילדים בדיקת רופא א.א.ג כל שלושה חודשים. התוצאה הראשונית שאותה תיעדו החוקרים הייתה כמות ארועי ה-URTI (זיהום בדרכי הנשימה) של הילדים במהלך שנה. עוד נבדקו ימי מחלה, חומרת אירועי המחלה, מדדי איכות חיים.

תוצאות

כמות הדלקות בדרכי הנשימה העליונות עמדה בממוצע על 7.91 בקבוצת המעקב ו-7.84 בקבוצת הניתוח (כלומר ללא כל הבדל משמעותי).

בסך הכל, לאורך זמן נרשמה בשתי הקבוצות ירידה בכמות אירועי המחלה. הילדים בקבוצת הניתוח סבלו מיותר ימי חום בשנה מאשר ילדי קבוצת הביקורת (20 מול 16.4 בממוצע לשנה).

כמו כן תוארו שלושה מקרים של תופעות לוואי מהניתוחים: מקרה אחד של דימום לאחר הניתוח, מקרה אחד של שבירת שן, וילד אחד שפיתח התקף אסטמה מספר ימים לאחר הניתוח.

מסקנה

לילדים הסובלים מאירועים חוזרים של דלקות בדרכי הנשימה העליונות, אין יתרון לניתוח כריתת אדנואידים על פני מעקב בלבד בכמות האירועים החוזרים. בנוסף, לניתוח קיימות תופעות לוואי, ומומלץ בשלב הראשון להימנע מהתערבות כירורגית.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום