Icon מחסלת תאים סרטניים

(0)
לדרג

מולקולה חדשה icon מזהה והורסת תאים סרטניים

מאת: מולקולה חדשה icon מזהה והורסת תאים סרטניים

מדענים פיתחו מולקולה שתהפוך ככל הנראה לאויב הגדול ביותר של הסרטן.

בניסויי מעבדה על עכברים המולקולה, המכונה אייקון, חיסלה גידולים על ידי הרס כלי הדם המזינים אותם. כמו כן התאים הסרטניים החלו לייצר את המולקולה אייקון, שהתפשטה בגוף ותקפה מוקדי סרטן נוספים.
התהליך חיסל את המלנומה האנושית וסרטן הערמונית בעכברים בניסוי. ניסויים ראשונים בבני אדם מתוכננים בשנה הבאה.

תרופות המאיטות את גידול כלי הדם המזינים את הסרטן קיבלו תשומת לב רבה בשנים האחרונות, אך תוצאות מוקדמות שדווחו באביב האחרון נראות מבטיחות פחות ממה שקיוו לו.
הטיפול החדש, שפותח על ידי אלאן גארן וז'ווי הו באוניברסיטת ייל, נוקט בגישה שונה, ותוקף את התאים בדופן כלי הדם המגיעים לגידול ולא מנסה למנוע את גדילתם של כלי דם חדשים.
"אנחנו מאוד מתרגשים" אומר גארן, אבל מזהיר "המעבר מעכברים לאנשים הוא קפיצה גדולה. עד שלא ננסה את הטיפול בחולים אנושיים, אי אפשר להיות בטוחים".
ד"ר אלברט דייזרות' מהמרכז לסרטן ע"ש סידני קימל בסאן דייגו מארגן את הניסויים הקליניים, אותם הוא מקווה להתחיל באביב הקרוב לאחר האישור מארגון המזון והתרופות.
גם הוא מזהיר מפני קפיצה למסקנות לגבי טיפול אפשרי בסרטן. "יש הרבה הבדלים בין בני אדם לחיות".
ואולם, דייזרות' מוסיף "כאשר מחקרים בחיות כל כך מבטיחים, מרגישים שיש הצדקה להזמין חולים בודדים שלא הגיבו טוב לטיפולים האחרים להשתתף בניסוי".
הניסוי הראשון יתמקד בחולי מלנומה, שהיא סוג של סרטן העור, כשהמלנומה התפשטה בכל הגוף.
בעוד הניסויים על חיות עבדו על סרטן הערמונית ועל מלנומה, תיאורטית, הטיפול יכול לעבוד על כל סוג של סרטן מוצק, אומר דייזרות'.

גארן אומר שהתאים בדופן כלי הדם בגידולים מכילים קולטנים על פני השטח המכונים TF (גורמי רקמה), שלא נמצאים בתאים בדופן כלי הדם במקומות אחרים בגוף.
הוא וצוותו מצאו שהמולקולה המצוייה בדם fVII נקשרת בצורה חזקה לקולטנים אלה.
החוקרים יצרו מולקולה חדשה על ידי חיבור המולקולה fVII לחלק מהגורם Fc. Fc מביא לקריסת התאים אליהם הוא נקשר, ומפעיל את המערכת החיסונית של הגוף, כך שתתקוף את התאים הללו.
המולקולה החדשה אייקון הושתלה בוירוס לא מזיק שהוזרק ישירות לגידול. לאחר שהיה נגוע, תאי הגידול המשיכו בייצור אייקון, והביאו לפיזורו בדם ובגידול. כשהגיעה לגידול המולקולה נקשרה ל TF בכלי הדם, והרסה אותם.
בעכברים עם מלנומה אנושית או עם סרטן הערמונית שקיבלו את ההזרקה, הן הגידול המוזרק והן גידולים אחרים נעלמו.
"העכברים היו ללא מחלות ובבריאות טובה בסוף הניסויים, שארכו 194 ימים" מדווחים החוקרים.
עכברי מקרה עם סרטן דומה שלא קיבלו את הזריקה, מתו לאחר 63 ימים.

דריק גרנט, מומחה לכלי דם באוניברסיטת ג'פרסון בפילדלפיה קורא לממצאים "מרגשים מאוד".
המחקר "מחדש ומוסיף להנחה של יהודה פולקמנס שחיסול דרכי הגישה לגידול תביא לחיסול הגידול" הוא אומר. פולקמנס מבית החולים לילדים בבוסטון הוא מחלוצי המנסים להלחם בסרטן על ידי תקיפת אספקת הדם שלהם.
העברת המולקולה לגידול בוירוס המכריח את הגידול ליצר מולקולות אנטי-סרטניות נוספות היא "גאונית וראויה לתשבוחות" אומר גרנט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום