דיכאון האם משפיע על מוח הילד

(0)
לדרג

מחקר: לילדים לנשים שסבלו מדיכאון או שגדלו בבתי יתומים מבנה מוח מעט שונה, המתבטא באמיגדלה מוגדלת החלק במוח הקשור בתגובות רגשיות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נתונים מדכאים. לילדים שגדלו עם אמהות הסובלות מדיכאון, שהן ככל הנראה פחות קשובות לילדיהן, יש מבנה מוח שונה מעט. אצל ילדים אלו ניתן לזהות הגדלה של האמיגדלה, החלק של המוח הקשור בתגובות רגשיות. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences.

החוקרים מצאו כי לילדים בני עשר לאמהות שסבלו מדיכאון לאורך חייהם הצעירים, נפח אמיגדלה גדול יותר משמעותית, בהשוואה לילדים שלא נחשפו לדיכאון אמהי. הגדלה של האמיגדלה זוהתה גם בקרב ילדים מאומצים שגדלו בבתי יתומים.

מדגם המחקר כלל 17 ילדים שנחשפו לדיכאון של האם מלידתם ו-21 ילדים שלא נחשפו לדיכאון של האם. כל הילדים שלקחו חלק במחקר היו בני עשר.

נמצא כי נפח האמיגדלה הימנית והשמאלית היה גדול יותר משמעותית בהשוואה לילדים בקבוצת הביקורת. החוקרים מצאו גם קורלציה חיובית משמעותית בין מדד הדיכאון הממוצע של האם במהלך שבע השנים הראשונות לחיי הילד לנפח האמיגדלה הממוצע של הילד.

החוקרים מצאו גם עלייה ברמות הורמונים מסוג גלוקוקוטריקואידים ברוק בקבוצת הילדים לאמהות שסבלו מדיכאון, כאשר הוצגו בפני מצבים לא מוכרים, עדות לתגובה מוגברת למצבי דחק. ההשלכות ארוכות הטווח של הממצאים עדיין אינן ידועות.

מהממצאים עולה כי התפתחות האמיגדלה רגישה מאוד לאיכות הטיפול האמהי, כותבים החוקרים, מכאן עולה כי חשוב לטפל בדיכאון האם, אך גם להתייחס במהלך הטיפול ליחידה המשפחתית בכללותה.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום