אלטרוקסין: מטופלים מבולבלים

(0)
לדרג

התרופה אלטרוקסין בגרסתה החדשה משווקת מספר שנים בכ-30 מדינות בעולם, אולם בישראל החולים דיווחו על תופעות לוואי קשות. על הפרק ועדת חקירה ותביעה יצוגית

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

עדי (שם בדוי) נוטלת במשך 13 שנה את התרופה אלטרוקסין. במהלך התקופה היא עברה שני הריונות ובאופן קבוע מגיל 27 היא נוטלת את התרופה מכיוון שבלוטת התריס שלה לא עובדת. שלוש פעמים בשנה היא עוברת בדיקות על מנת לראות שהאיזון בגופה נשמר וכך מתנהלים חייה בהצלחה. "בארבעה חודשים האחרונים אני מרגישה לא טוב. כאבים בגוף, עייפות, בעיות בזיכרון וחולשה", מספרת עדי. "חשבתי שאולי זה קשור לגיל, לעומס בעבודה או משהו נפשי. אמנם ראיתי שהכדורים השתנו בצורתם והפכו להיות רחבים יותר, אך האריזה נשארה אותו הדבר ולכן לא חשבתי שחל שינוי כלשהו".

תרופת אלטרוקסין מכילה את החומר LEVOTHYROXINE שהוא הורמון סינטטי להורמון המיוצר על ידי בלוטת המגן. זוהי תרופה לטיפול במצב שבו בלוטת המגן אינה יכולה מסיבות שונות לספק בצורה הנדרשת את ההורמון הזה בעצמה. לכן, נדרשת לקיחה קבועה של התרופה על מנת לספק את צרכי הגוף. בשבועות האחרונים מתחוללת סערה ואף מונתה ועדת חקירה של משרד הבריאות בעקבות תלונות של מטופלים שיצאו מאיזון לאחר שבוצע שינוי בפורמולה של התרופה.

פרשת אלטרוקסין
פרשת אלטרוקסין

חשיבות לבדיקה של רמת TSH

מהאגודה הישראלית לאנדוקרינולוגיה נמסר כי "התרופה אלטרוקסין בגרסתה החדשה משווקת כבר מספר שנים בכשלושים מדינות בעולם. ברוב המדינות המעבר לשימוש בתרופה החדשה היה מבלי שהתעוררו תגובות שליליות. במספר מצומצם של מדינות, בעיקר בניו-זילנד, היו בתחילה דיווחים על תופעות לוואי שיוחסו לגרסה החדשה של התרופה, אולם, בחלוף הזמן, מספר הדיווחים על תופעות הלוואי מהתרופה הלך וירד, ולמעשה, הטיפול בגרסה החדשה של התרופה מתנהל ביעילות במדינות השונות. המעבר לשימוש בגרסה החדשה של האלטרוקסין בישראל דורש תשומת לב מיוחדת משום שבמקרים מסוימים נדרשת התאמה מחודשת של המינון עבור המטופלים. ההסבר לכך שעקב שינויים שאינם קשורים לחומר הפעיל בתרופה עצמה, יעילות ספיגת הכדור בגרסתו החדשה עשויה להיות שונה בקרב חלק מהמטופלים. לכן יש חשיבות רבה לערוך בקרב המטופלים שהתחילו להשתמש בגרסה החדשה של האלטרוקסין בדיקה של רמת TSH, המשמש סמן לרמת האיזון של פעילות בלוטת המגן. לרוב המטופלים מומלץ לבצע, כעבור 6 שבועות מתחילת השימוש בכדורים אלו את הבדיקה".

"בכל מטופל, גם ללא שינוי בתרופה, מבצעים כל 3-4 חודשים בדיקת דם לרמת הורמון בלוטת התריס בדם, ולפי הרמה משנים את המינון", מסביר פרופ' צבי צדיק, מנהל יחידה אנדוקרינולוגית לילדים ומתבגרים בקפלן. "גם במטופלים עם רמה קבועה המינון משתנה מידי פעם וכל רופא יודע זאת".

פרופ' צדיק מציין כי חולים שהרגישו תופעות לוואי חדשות או שינוי במצבם היו צריכים ללכת להיבדק על מנת לראות אם חל שינוי בבלוטת התריס. "אם רופא רואה בעקבות הבדיקות שחולה יצא מאיזון הוא משנה לו את המינון".

מדוע לא יידעו את החולים?

עדי הלכה לרופא המשפחה ורגע לפני שביקשה הפנייה לפסיכיאטר היא החליטה לנסות לבדוק מה מצב הבלוטה שלה. "ביקשתי מרופא המשפחה הפניה לאנדוקרינולוג, אבל הוא לא הסכים ואמר שאולי אני לא שותה מספיק מים ושאני צריכה פשוט לשתות יותר". עדי חזרה מתוסכלת לביתה ולא הבינה למה יש לה תנודות במצבי הרוח. רגע לפני שהיא התייאשה הגיעה השיחה ששינתה את המצב. "אמי התקשרה וסיפרה שישנם פרסומים בתקשורת על כך שעקב שינוי בפורמולה חולים מתלוננים על תופעות לוואי קשות", מספרת עדי. היא מיהרה לעשות בדיקות דם והתשובה הייתה ברורה. מצבה היה גרוע יותר מלפני 13 שנה ושוב יש לה שיבוש בבלוטה. בהתייעצות עם הרופא עדי העלתה את המינון לפני שבועיים וכבר מרגישה טוב יותר אך לא מבינה למה נתנו לאנשים לסבול ולא דאגו לדווח מראש על השינוי.

כמו עדי ישנם עוד רבים שסבלו לאחרונה מתופעות לוואי שונות. הם פתחו דף בפייסבוק בשם אלטרוקסין - תביעה על רשלנות רפואית, החליטו לתבוע את חברת התרופות ואת קופות החולים על כך שלא יידעו אותם בשינוי בנוסחת התרופה ולא זימנו אותם לבדיקות הנחוצות כדי לוודא שהתרופה אכן מתאימה להם לאחר שבוצע בה שינוי. ב-8 בנובמבר בשעה 11:00 החולים יפגינו מול משרד ראש הממשלה בירושלים. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן הודיע אתמול (2.11) בכנסת כי מבוטחי כל קופות החולים הסובלים מתופעות לוואי יוכלו להשיג מעתה תרופה חלופית לאלטרוקסין ללא אישור מיוחד במחיר 14 שקלים בלבד, אך נראה כי הפרשה כנראה עוד לא באה לסיומה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס
פורום גידולי בלוטת המגן (תירואיד) ויותרת המגן (פרתירואיד)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום