סקר השינה של ישראל

(0)
לדרג

מסקר שערכה חברת פיליפס עולה כי מרבית הישראלים לא ישנים מספיק, ולא מודעים לסיכוני שינה גרועה. כשליש מתעוררים בגלל נחירות של בן הזוג, 20% מנמנמים על ההגה

מאת: מערכת zap doctors

כמה חשובה לישראלים שינה בריאה? כנראה שלא ממש. לפי מחקר שערכה חברת פיליפס כ-80%-90% מהפרעות השינה לא מאובחנות, למרות תסמינים ברורים.

גם הנחירות, שעלולות להצביע על דום נשימה בשינה לא נחשבות לרוב לבעיה שיש לטפל בה. כך עולה ממחקרים של החברה בחמישה שווקים בעולם.

ישראל: 58% לא ישנים מספיק

מסקר הפרעות שינה שנערך בישראל בקרב 509 נשאלים בני 18-70, עולה כי 58% מהמשיבים אינם ישנים מספיק, 20% הודו כי יש להם נטייה לנמנם בפקקי תנועה בעת הנהיגה ו-33% מתעוררים בלילות כתוצאה מנחירות בן/בת הזוג.

רוב הנשאלים ישנים בין 6-7 שעות בלילה אך מודים כי אינם ישנים מספיק. סיר הלחץ הישראלי נותן ככל הנראה אותותיו ומשפיע גם על השינה, וכ-40% מהנשאלים דיווחו כי פרק הזמן שלוקח להירדם מרגע שנשכבו לישון הינו למעלה מ-20 דקות.

בתשובה לשאלה האם חוסר שינה או שינה לא טובה פוגעים בבריאות, סבורים 72% מהנשאלים כי הם פוגעים בבריאות במידה רבה.

בנוגע להפרעות שינה 29% מהמשיבים ציינו כי הם סובלים מהפרעות שינה. שיעור זה בולט בקרב גילאי 45 ומעלה, גרושים, פנסיונרים ומעשנים לשעבר.

הסקר נערך על ידי חברת פיליפס לרגל השקת המכשיר BiPAP האוטומטי - מכשיר ייחודי לטיפול בהפרעות נשימה בשינה בעל שני לחצי אוויר לחץ נשאף (INSPIRATION) ולחץ ננשף (EXHALATION) שמתאים במיוחד לחולים שלא הצליחו להסתגל למכשיר ה-CPAP. המכשיר מוכר בסל הבריאות וניתן להשיגו בכל קופות החולים.

שנת בלהות: דום נשימה בשינה

4% מהאוכלוסייה בעולם סובלים מדום נשימה חסימתי בשינה (OSA). זוהי מחלה המאופיינת בהפסקה חוזרת של הנשימה במהלך השינה, שמשפיעה בצורה שלילית לא רק על איכות החיים הכוללת והפרודוקטיבית של האדם, אלא כפי שמחקרים הראו לאחרונה, עלולה לגרום לבעיות בריאות חמורות, להגדיל את הסיכון של מחלות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה, התקפי לב, שבץ ומחלות אחרות. נחירות רמות, השתנקות או היחנקות במהלך השינה וישנוניות מופרזת במהלך היום הם מתסמיניה של ההפרעה.

פרופסור גיורא פילר, מנהל מרפאת השינה של הכללית באזור הצפון ומנהל מעבדות השינה של ביה"ח רמב"ם בחיפה: "בישראל - השמנת יתר, עישון, ושימוש בגלולות שינה מזוהים כסיבות לנחירה בעוד שהנחירה היא סימפטום נפוץ העלול להצביע על OSA".

"אם לא נתייחס לנושא השינה ברצינות הראויה אנו עלולים לסבול מבעיות רפואיות קשות", מוסיף פרופ' פילר. "במקרה של OSA (דום נשימה חסימתי בשינה), פציינטים מתעוררים לפרקים מהשינה כדי להמשיך לנשום ובכך ישנים שינה קטועה. במקרים חמורים יש המתעוררים עד 30 פעמים בשעה בגלל חסימות נשימה חוזרות. מכשירי ה-CPAP וה-BiPAP יכולים למזער באופן דרמטי את השפעת ה-OSA. כמו כן, הם מציעים לחולים יתרונות נוספים של אנרגיה מוגברת, לחץ דם נמוך יותר והפחתת הסיכון של שבץ והתקפי לב".

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום