האם שמפו ג'ונסון לתינוקות מסוכן?

(0)
לדרג

ארגוני בריאות בינלאומיים קוראים להחרים מוצרי שמפו לתינוקות של ג'ונסון&ג'ונסון עד שיוצאו מהם שני כימיקלים מסרטנים. החברה: המוצרים בישראל בטוחים

מאת: הלנה לוסקי, כתבת doctors

קבוצת ארגוני בריאות ואיכות סביבה בינלאומיים קראו אתמול (ג') להחרים מוצרי שמפו לתינוקות של חברת ג'ונסון&ג'ונסון עד אשר יוצאו מהם שני כימיקלים רעילים בשם דיוקסאן 1.4 וקווטריניום 15, אשר עלולים להעלות את הסיכון לתחלואה בסרטן.

ד"ר אלי שטרן מנהל המרכז להערכות סיכונים במכון גרטנר ויו"ר הוועדה הבינ-משרדית לחומרים מסרטנים מסביר כי "ככלל, כשמדברים על חומרים מסרטנים, הכוונה היא בעיקר לחומרים שנכנסים לגוף באמצעות נשימה ובליעה. חומרים שבאים במגע עם העור לא תמיד חודרים דרכו לגוף. כך, כשרוחצים תינוק, הסבון בא במגע עם העור ואחר כך נשטף מהעור. בנוסף מנגבים את התינוק במגבת ואז אין שאריות סבון. ייתכן מצב שבו מעט מאוד סבון נכנס בטעות לפיו אבל מדובר על כמויות מזעריות מאוד".

בכל מקרה מעריך ד"ר שטרן כי מדובר ביהמצאות ריכוזים קטנים מאוד של החומרים הללו במוצרי תינוקות, אולם זה דבר שצריך לעבור בדיקה מסודרת של משרד הבריאות שנדרש כעת לנושא. ההמלצה לחברות מסחריות היא לנהוג באותם חומרים לפי עקרון הזהירות - יש לנסות ולמצוא להם תחליפים. אם לא נמצאו תחליפים יש להשתמש בהם כמה שפחות.

חומרים שכיחים במגוון מוצרי קוסמטיקה

ד"ר שטרן מסביר כי החומרים המסרטנים לא מופיעים ברשימת המרכיבים הפורמאליים של המוצרים והם נוצרים בתגובה כימית במהלך הייצור. "החומר קווטרניום 15 משחרר חומר אחר שנקרא פורמאלדהיד, שנמצא בקבוצת סיכון מספר אחת של החומרים המסרטנים, לפי הסוכנות הבינלאומית של חקר הסרטן".

לפורמאלדהיד, שהינו חומר משמר, נחשפים למעלה מ-4 מיליון אמריקאים שעובדים בתעשייה הכימית. עד כה לא נמצאו לו תחליפים יעילים. למשל במעבדות בבית חולים משתמשים בו בצורת פורמלין לשמר גופות.

"לעומתו, אומר ד"ר שטרן, "הדיוקסאן 1.4 נמצא בדרגה השלישית של חומרים מסרטנים והוא נחשב כחומר שעלול לגרום לסרטן. שני החומרים מצויים במגוון ענק של מוצרי קוסמטיקה שאנו באים איתם במגע יומיומי. מטרת החומר קווטרניום 15 הוא כאמור, לשחרר כמויות פורמלדהיד, אשר מהווה חומר שימור למוצרי הקוסמטיקה. תודות לחומר זה מוצרי הקוסמטיקה אינם מתקלקלים אחרי שבועיים וניתן להשתמש בהם זמן רב ולעתים עד מספר שנים".

"גם הדיוקסאן 1.4 נמצא במגוון חומרים קוסמטיים אבל הוא מופיע כתוצר לוואי בתהליך הייצור כשתפקידו הוא להפוך את המגע של הקרם לנעים ולא לשחוק ומחוספס".

בשנת 2009 נדרש FDA נושא הימצאות הדיוקסאן במוצרים שונים ותשובתו הייתה כי אסור שמוצרים יכילו ריכוז של למעלה מ-85 חלקיקי דיוקסאן למיליון במוצרים שבני אדם באים איתם במגע. אם הם מכילים ריכוז גבוה יותר יש לפנות לחברות ולהעיר להן, אולם עד כה אין אף חוק פדראלי פורמאלי בנושא.

משרד הבריאות: המוצרים מאושרים ובטוחים

משרד הבריאות מסר בתגובה כי החומרים: "דיוקסאן וקווטריניום 15 אינם נמצאים במוצרי ג'ונסון המשווקים בארץ. החומר דיוקסאן מופיע ברשימת החומרים האסורים לשימוש בתמרוקים ולכן אינו נמצא בהרכב המשווק בארץ. החומר קווטריניום 15 משמש כחומר משמר המותר לשימוש בתעשיית התמרוקים באירופה, בארה"ב ובישראל אך אינו מופיע בפורמולציות של מוצרי ג'ונסון המשווקים בארץ".

עוד נכתב בתגובת משרד הבריאות כי הוא מנפיק רשיונות לתמרוקים עפ"י הצהרת היצרן לגבי הרכיבים הנמצאים בתמרוק.

מחברת ג'ונסון וג'ונסון נמסר כי: "הרכיבים של שמפו ג'ונסונ'ס בייבי הינם בטוחים ומקובלים על ידי הרגולטורים בכל מדינה או אזור בהם הם משווקים כולל במדינות האיחוד האירופי".

"בעוד שפורמולות שונות של מוצרים דומים המשווקים ברחבי העולם, עשויים להכיל מרכיבים שונים, הרי שכולם עומדים בדרישות הרגולטוריות של כל מדינה כמו גם בסטנדרט הבטיחות הגבוה של המותג.

בישראל , הוצאו משמפו ג'ונסונס בייבי חומרים משמרים המשחררים פורמלדהיד כגון קוואנטריום 15. כמו כן שמפו ג'ונסונס בייבי המשווק בישראל, מיוצר באופן ששומר על רמה של 1.4 דיוקסין שהיא נמוכה מהרמה שנחשבת בטוחה על ידי רשויות הרגולציה של האיחוד האירופאי".

"מעל 100 שנים, חברת מוצרי הצריכה של ג'ונסון אנד ג'ונסון מספקת להורים מוצרים יעילים ובטוחים לשימוש עבור תינוקות וילדים".

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום