ויסות חולים פתרון לעומס במיון

(0)
לדרג

חוקרים שבדקו את התמודדות מערכת הבריאות בתקופת חירום מציעים לנטר את ויסות החולים לפי בתי חולים, על מנת לצמצם הצפיפות במחלקות לרפואה דחופה

מאת: מערכת zap doctors

צפיפות במחלקות לרפואה דחופה היא בעיה שהולכת ומתגברת, אך שליטה בוויסות החולים עשויה לצמצם את ממדי הבעיה. כך עולה ממחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, משרד הבריאות הישראלי והאוניברסיטה העברית בירושלים.

על פי מאמר שפורסם בכתב העת Health Policy and Planning Oxford University Press, על סמך לקחי הטיפול בחדרי מיון בעת מלחמת לבנון השנייה ב-2006, ישנן דרכים לווסת ביעילות את החולים ובכך לצמצם את העומס.

בהתחשב בכך שמרבית הפונים למחלקות לרפואה דחופה מגיעים אליה באופן עצמאי ולא מפונים על ידי אמבולנסים, שיערו החוקרים כי שליטה רבה יותר בוויסות הנפגעים יכולה להיות מושגת אם משרד הבריאות היה מיידע את הציבור אודות ייעוד שונה של כל אחד מבתי החולים.

עורכי המחקר, ד"ר ברוריה עדיני מבן גוריון ועמיתיה פרופ' רוברט כהן, ד"ר דניאל לאור ופרופ' אבי ישראלי ממשרד הבריאות והאוניברסיטה העברית - חקרו את ויסות הנפגעים לשלושה בתי חולים, באזור שהיה נתון להתקפת טילים במשך חודש ימים.

באותה תקופה הנחה משרד הבריאות את שירותי רפואת החירום (מגן דוד אדום), קופות החולים וגורמים רשמיים נוספים לווסת נפגעים קשים למרכז הטראומה האזורי ולהפנות נפגעים קלים או כאלה הסובלים ממצבים שאינם תוצאה של הקונפליקט, דוגמת חולים ויולדות, לשני בתי חולים אחרים.

ניתוח נתוני ויסות הנפגעים על פני התקופה הרלוונטית הראה שינוי משמעותי בניתוב הנפגעים בעקבות הנחיות משרד הבריאות. שני גורמים חשובים תרמו ליכולת לכוון את ויסות הנפגעים: ניטור שוטף והתערבויות שבוצעו על ידי משרד הבריאות ומערכת שירותי רפואת חירום ריכוזית.

כותבי המאמר מציינים כי מבנה המערכת אינו מאפיין את כל המדינות, אך תהליך קבלת ההחלטות בנוגע לוויסות הנפגעים מתבצעת ומיושמת, יכול להיות מיושם במערכות בריאות אחרות.

"ניצול יעיל של משאבים מוגבלים הינו מרכיב חיוני בניהול מצבי חירום ויכול להיות בעל השפעה ישירה על יכולת בתי החולים לטפל בנפגעים ובחולים ולהציל חיי אדם. שליטה בוויסות הנפגעים הינה נדבך משמעותי בהשגת מטרה זו", אומרת ד"ר עדיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום