'יסמין' ו'יאז': סיכון לקריש דם

(0)
לדרג

ה-FDA מפרסם מסקנות ביניים לפיהן נשים שמתחילות ליטול גלולות מומלץ שלא ייטלו "סמין" או "יאז". זאת בשל מחקרים שמצאו קשר בין הגלולות לסיכון לפקקת ורידים

מאת: מערכת zap doctors

נשים ששוקלות ליטול גלולות למניעת הריון מסוג "יסמין" או '"אז", מוטב שישקלו ליטול גלולות מסוג אחר. כך ממליץ ה-FDA במסקנות ביניים שפרסם בסוף השבוע האחרון (27 באוקטובר). זאת לאחר בחינה של שש עבודות שהציגו מחקרים שנערכו בקרב למעלה מ-800 אלף נשים בגילאי 10-55 בין השנים 2001 ל-2007.

העבודה האחרונה פורסמה במגזין בריטיש מדיקל ג'ורנל והיא מתייחסת למחקר שנערך בדנמרק בקרב 4,000 נשים, שהראה שההורמון דרוספירנון, שמצוי בגלולות "יסמין" ו"יאז" מעלה בנשים את הסיכון לפקקת ורידים פי שניים, זאת לעומת גלולות מסוג אחר.

ד"ר לידור אריה, רופא בכיר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה של בי"ח "שיבא" בתל השומר מבקש להפיג את החשש באומרו כי אין מדובר במסקנות סופיות של ה-FDA אלא רק במסקנות ביניים. ועד לפרסום המסקנות הסופיות אין להיכנס ללחץ מכיוון שה-FDA ממליץ לנשים שנוטלות "יסמין" או "יאז" להמשיך וליטול את הגלולות. לעומת זאת, בשם עיקרון הזהירות, נשים שמתחילות ליטול גלולות עדיף לאחר התייעצות עם רופא לשקול נטילת גלולות אחרות".

בתחילת דצמבר צפויה להתכנס ועדה מיוחדת של ה-FDA, שתדון בששת המחקרים שהתפרסמו בנושא עד כה וגם במחקר עצמי שהיא מבצעת ובהתאם לכך תגבש המלצות סופיות. המלצות אלו צפויות לקבוע אם יש ממש בממצאים שמזהירים מפני סיכון מוגבר לפקקת ורידים אצל נשים, שנוטלות גלולות, כגון "יסמין" ו"יאז", המכילות את ההורמון דרוספירנון.

ד"ר לידור, מנהל פורום גלולות ואמצעי מניעה ב-doctors מבקש לסייג את מסקנות הביניים של ה-FDA באומרו כי "אם אכן ימצאו שקיים סיכון לפקקת ורידים הרי שמדובר בעלייה מתונה: 10 נשים ל-10,000 בגלולות המכילות את ההורמון דרוספירנון, לעומת 6 נשים ל-10,000 בגלולות מסוג אחר.

"בנוסף, בהסתמך על העבודות עד כה, כולל המלצות הביניים של ה-FDA הסיכון לפקקת ורידים מתייחס לגלולות המכילות את הורמון האסטרוגן ברמה גבוהה 'יסמין' וגם 'יאז'. אם כי עיקר העבודות מתמקדת בגלולה 'יסמין' המכילה 30 מיקרו גרם, כאשר לעומתה 'יאז' מכילה 20 מיקרו גרם הורמון אסטרוגן.

המלצות אלו מתחזקות כשמדובר נשים מעשנות, בעלות משקל עודף או מחלות קרישה, שנמצאות גם כך בסיכון לנטילת גלולות. לנשים אלו ולכן להן מומלץ, עד לקבלת המסקנות הסופיות של ה-FDA, לא ליטול גלולות המכילות את ההורמון דרוספירנון".

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ומניעת הריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום