מתעמלים, מרזים - ועוצרים את הסוכרת

(0)
לדרג

"כל כך קל למנוע סוכרת" האמת? והאם נמצאה תרופה למניעת המחלה? ומה אפשר לעשות על מנת להפחית את הסיכון

מאת: 30 דקות פעילות גופנית ביום מפחיתים בחצי את הסיכון לחלות בסוכרת. על-פי תוצאות מחקר שנערך בארצות-הברית, שינוי אורח החיים והתזונה הוא גורם מספר אחת לבלימת המחלה

בשנים האחרונות עלתה תדירות הסוכרת בארה"ב פי שלוש, לפחות 10 מליון אמריקאים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה לחלות בסוכרת 2 יכולים להפחית בצורה משמעותית את הסיכוי לחלות אם ישמרו על דיאטה ומשטר התעמלות, כך עולה ממצאים של ניסוי קליני שערך המרכז הארצי לבריאות.
"לאור השיעור העולה של עודף משקל וסוכרת באמריקה, החדשות הטובות הללו לא יכלו להגיע בזמן טוב יותר" אומר מזכיר המרכז טומי תומפסון. "כל כך הרבה מבעיות הבריאות יכולות להימנע על ידי שמירה על דיאטה, התעמלות ושמירה יותר טובה על עצמנו. על ידי קידום אורח חיים בריא אנחנו יכולים לשפר את איכות החיים עבור כל האמריקנים, ולהפחית את הוצאות הבריאות בצורה משמעותית".
במחקר גם מצא שטיפול באמצעות תרופה הניתנת דרך הפה "מטפורמין" מפחיתה את הסיכוי לחלות בסוכרת, אם כי בצורה פחות משמעותית, בקרב אוכלוסייה הנמצאת ברמת סיכון גבוהה לחלות בסוכרת 2.
המשתתפים ששוייכו לשינוי מהותי באורח החיים הפחיתו את הסיכוי לחלות בסוכרת 2 ב 58%. בממוצע, קבוצה זו של הנסיינים שמרה על פעילות גופנית של 30 דקות ביום, בדרך כלל הליכה או תרגילים אחרים מתונים, והפחיתו 5-7 אחוזים ממשקל הגוף. המשתתפים ששוייכו לקבוצה שטופלה במטפורמין הפחיתו את הסיכון לחלות בסוכרת2 ב 31%.
מחקרים קטנים יותר בסין ופינלנד הראו שדיאטה והתעמלות מעכבים את התפתחות הסוכרת, אך המחקר הנוכחי הוא הראשון בהיקף כזה שהראה כי דיאטה ופעילות גופנית יכולים להפחית את הסיכון גם באוכלוסייה רחבה הסובלת מעודף משקל כמו באמריקה, כמו גם בקרב אנשים בעלי סבילות נמוכה לגלוקוז (מצב בו הגלוקוז נמצא ברמות גבוהות, אך עדין לא במצב של סוכרת).
"שינוי בסגנון החיים עבד על גברים ונשים מכל הקבוצות האתניות. הוא גם פעל על אנשים בגיל 60 ומעלה, המובילים בכ 20% מבחינת תדירות המחלה, והפחית את התפתחות הסוכרת ב 71%. מטפורמין היה גם הוא יעיל בכל הקבוצות אצל גברים ונשים, אך פחות יעיל במתנדבים המבוגרים יותר" אומר ראש צוות המחקר ד"ר דיוויד נתן, מבית החולים הכללי במסצ'וסטס, בוסטון.
האם ניתן למנוע את הסוכרת לחלוטין על ידי שינוי באורח החיים? "אנחנו לא יודעים בכמה זמן העיכוב מעבר לשלוש השנים בניסוי" אומר ד"ר נתן. "אנחנו עורכים מעקב על אוכלוסיית המחקר כדי לבדוק על כמה השינוי באורח החיים יעיל." החוקרים גם ינתחו את הנתונים את הנתונים על מנת לבדוק את ההשפעה על מחלות לב ושיגרון, סיבות המוות העיקריות בקרב חולי סוכרת 2.
"כל שנה שבה יכול אדם להיות חופשי מסוכרת, היא שנה חופשייה מכאבים, מוגבלות וטיפולים רפואיים יקרים" אומר ד"ר אלן שפיגל, מנהל המרכז הארצי לסוכרת, עיכול ומחלות כליה, שמימן את מחקר. "הממצאים מהווים צעד גדול לקראת עצירת ואף מיגור המגיפה של סוכרת 2".
סוכרת פוגעת ב 1.6 מליוני אנשים בארצות הברית. זוהי הסיבה העיקרית לאי ספיקת כליות, קטיעת איברים ועיוורון, כמו גם התקפי לב ושבץ. סוכרת מסוג 2 מהווה 95% מכלל מקרי הסוכרת. הנפוצה ביותר היא סוכרת בקרב בני 40 ומעלה, אבל 8 אחוזים מאוכלוסיית ארה"ב מגיל 20 ומעלה יחלו בסוכרת. המחלה קשורה לעודף משקל (למעלה מ 80% מחולי הסוכרת הם בעלי משקל עודף), חוסר פעילות גופנית, תורשה, ורקע אתני. בהשוואה ללבנים, שחורים מבוגרים סובלים ב 60% יותר סוכרת, והיספנים ב 90% יותר.
המחלה השלישה את עצמה בשלושים השנים האחרונות, והרבה מהעלייה נובעת מהעלייה הדרמטית בעודף משקל. אנשים בעלי BMI של 30 ומעלה נמצאים בקבוצת הסיכון העליונה לחלות בסוכרת לעומת אנשים בעלי BMI נורמלי, עד 25 או פחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום