אסטמה בילדים: מתכוננים לחורף

(0)
לדרג

שיעור הילדים הסובלים מאסטמה כמעט כפול משיעור המבוגרים. בתקופות מעבר ושינויי טמפרטורה, ההתקפים מתגברים. בואו ללמוד איך מתמודדים עם המחלה

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

אסטמה היא מחלה דלקתית בדרכי הנשימה המקשה על החולים בה לנשום כראוי ולתפקד בחיי היומיום", מסביר חתאם עמשה, רוקח ראשי ומנהל תחום בית המרקחת של רשת ניו-פארם. אסטמה היא מחלה כרונית/עונתית המתבטאת בהתקפים שבאים והולכים ועלולים להתגבר בשל גורמים רבים.

מהי אסטמה?

אסתמה היא מחלה המבטאת תנגודת של הגוף. גורמים שונים מעוררים את מערכת החיסון, שמפרישה ליחה וריר צמיגי המופרש מדפנות קנה הנשימה. הליחה והריר חוסמות את דרכי הנשימה ומקשות על הנשימה.

הגורמים למחלת האסטמה תורשתיים גנטיים וסביבתיים. לדברי עמשה, האלרגנים הרבים שבסביבה, וכן עישון, זיהום אוויר ודחק נפשי, מגבירים את תכיפות ההתקפים ואת חומרתם.

כ-12% מהילדים בעולם סובלים ממחלת האסטמה. צילום: שאטרסטוק

מהם תסמיני המחלה? 

חולי אסטמה מדווחים על קשיי נשימה, על צפצופים בעת הנשימה, על קוצר נשימה וכן על שיעול כרוני. בפועל, לחולי אסטמה סיבולת לב-ריאה נמוכה וחלקם מתקשים לתפקד ולשאת מאמץ גופני, בעיקר בזמן התקף אסתמטי. עמשה: חולה מוגדר כחולה אסטמה לאחר בדיקות שהצביעו על תפקוד לקוי של ריאותיו. הריאות של חולה אסטמה מתפקדות מתחת לנורמה. ניתן לראות ירידה של 20% ומעלה בתפקודי הריאות של חולי אסטמה".

האם ילדים סובלים יותר?

בעולם המערבי כ-7% מהמבוגרים חולים באסתמה וכ-12% מהילדים.

עמשה מסביר כי: "הנתונים מראים כי יש כמעט פי שניים ילדים חולים באסתמה ממבוגרים. הסיבה לכך נעוצה ביכולת ההסתגלות של הגוף למאפיינים האלרגניים שמעוררים את ההתקפים. בסביבות גיל 13-15 כ-50% בממוצע מהחולים מחלימים ממחלת האסטמה. גופם לומד להתמודד ביעילות עם האלרגנים שבסביבה ולא מתחיל תהליך הפרשת הריר והליחה, הפוגע בתפקוד מערכת הנשימה". עוד מציין עמשה כי חלק מהילדים סובלים במקביל לאסטמה של דרכי הנשימה גם מ"אטופיק דרמטיטיס", מחלה אלרגנית ששמה העממי הוא 'אסטמה של העור'.

גורם נוסף שמגביר את התקפי האסטמה בגיל הילדות הוא החלב. לפי עמשה, תזונת הילדים הכוללת מוצרי חלב רבים, עלולה, בגיל הילדות להוביל להגברת הליחה. הגברת הליחה מקשה על תפקוד מערכת הנשימה, מה שגורם להחמרה של מחלת האסטמה בקרב ילדים.

זאת בנוסף לכך שילדים נוטים לחלות יותר ולסבול יותר מנזלת, צינון, שפעת, וירוסים וכדומה המתבטאים בייצור מוגבר של ליחה. עמשה: "בזמן מחלה ייצור הליחה המוגבר מקשה על תפקוד מערכת הנשימה. אצל חולי אסטמה המחלה פוגעת עוד יותר בתפקוד הריאות הנמוך מלכתחילה וגורמת לקשיי נשימה ולהתקף".

מהי השפעת עונות המעבר על המחלה?

תכיפות ועוצמת ההתקפים מתגברת בעונות המעבר. בחילופי העונות ילדים ומבוגרים סובלים מתסמינים שונים - דומעים, מתגרדים, משתעלים ומתקשים לנשום. חלק סובלים גם מנפיחות באזור עיניים, דלקת אוזניים או גירודים וקשקשת על פני העור. למעשה, לכל מחלות עור ואלרגיה יש נטייה להתגבר בעונות המעבר. שינויי הטמפרטורה, עלייה בתחלואה והתגברות כמות האלרגנים באוויר בעונת המעבר גורמת להתגברות תכיפות ועוצמת התקפי האסטמה בתקופות של חילופי עונות.

עמשה: "יש שינויי טמפרטורה מתונים שנמשכים במשך תקופה וגם שינויי טמפרטורה מידיים המתבטאים בחילופי טמפרטורה בשעות הערב. הגוף מושפע מכך ומגיב על ידי התגוננות. בקרב חולי אסטמה פעולות ההגנה של הגוף כוללות הפרשת ליחה וריר צמיגי מכלי הנשימה, מה שגורר תפקוד לקוי של מערכת הנשימה המתבטא בהתקף אסטמה.

בנוסף, עונות המעבר נחשבות לתקופה של תחלואה רבה יותר. וירוסים וחיידקים תוקפים הרבה מבוגרים ובייחוד תינוקות וילדים. מחלות המערבות את כלי הנשימה, לרבות נזלת, צינון, שפעת, דלקת בדרכי נשימה עליונות, דלקת ריאות וכדומה מחמירות את מצבם של חולי האסטמה. הפרשת הליחה, השיעול, הנזלת, הריר ויתר הנוזלים פוגעת בתפקודן הלקוי ממילא של הריאות ומקשות מאד על הנשימה של החולים".

עמשה מוסיף כי המעבר מקיץ לאביב קשה יותר לחולי האסטמה וגורם התקפים חמורים ותכופים יותר בחודשים מרץ אפריל, יותר מאשר למשל בספטמבר אוקטובר. זאת משום שבאביב מתחילה פריחה של גורמים אלרגניים רבים שמגבירים את התקפי האסטמה."

יש אפשרות להיעזר במשאפים שמרחיבים את דרכי הנשימה. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול באסטמה?

לאסטמה דרכי טיפול מגוונות. יש סוגים שונים של טיפול בסטרואידים", מסביר עמשה, "יש אפשרות להיעזר במשאפים שמרחיבים את דרכי הנשימה ומאפשרים מעבר אוויר; ישנם טיפולים ממוקדים החוסמים את פעילות הרצפטור ביתא 2, שהינו הרצפטור המעורר תגובות אלרגיות ונטרולו מונע התפרצות התקף האסטמה; וכן תרופות אנטי היסטמיניות לטיפול בתופעות האלרגיה, שמתאימות לסובלים מאסטמה קלה יחסית."

עמשה מציין גם טיפול חדש יחסית ב"סינגולר", תרופה שאיננה חוסמת היסטמין, אלא חוסמת לויקוטרייאנים, שהינם חומרים המשתחררים בזמן דלקת, והם שאחראים לתסמיני אלרגיה ולתסמיני האסטמה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום