גמילה מחיתולים: מדריך להורים

(11)
לדרג

ההשתחררות מחיתולים היא שלב חשוב בתהליך ההתפתחותי של הפעוט, המבטא עצמאות ושליטה. איך עושים זאת נכון, תוך חיזוק הביטחון העצמי של הילד?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

גמילה מחיתולים והקניית הרגלי היגיינה וניקיון הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות של הפעוט: ממש כמו זחילה, הליכה ודיבור. הסטטיסטיקות מצביעות על כך שרוב הילדים בעולם המערבי נגמלים מחיתולים בין הגילים שנה וחצי עד שנתיים וחצי. בארצות הגוש המזרחי, במזרח הרחוק ובארצות אפריקה הגמילה במרבית המקרים מסתיימת עד גיל שנה. תהליך הגמילה עצמו נמשך בין כמה ימים עד כחצי שנה ומצריך אורך רוח מצד ההורים, כי הוא סוג של מסע שיש בו עליות ומורדות עד ההגעה לקו הסיום.

"בתהליך הגמילה מחיתולים עובר הפעוט ממצב בו נהג להטיל צואה ושתן בכל עת שחש צורך בכך למצב בו הוא שולט על הפרשותיו, ומטילם בזמן ובמקום המיועד", מסביר ד"ר ברוך קושניר, פסיכולוג קליני בעל מרפאות המתמחות בהרטבת לילה, גמילה מחיתולים וחרדת אסלה." תהליך הגמילה הינו שלב בתהליך ההתפתחותי של הפעוט, המבטא התקדמות בהשגת עצמאות ושליטה. הוא בעל השלכות משמעותיות לגבי אישיותו המתגבשת, במיוחד בהקשר של דימוי וביטחון עצמי. תהליך הגמילה מהווה הזדמנות לתת לילד את הביטחון שהוא אהוב ורצוי על ידי הוריו, גם כשהוא מאבד שליטה. נכון שתהליך הגמילה יתבצע באווירה חיובית, חמה ותומכת, תוך עידוד על הצלחות וחיזוקים במקרים של איחורים וכישלונות".


תהליך הגמילה עצמו נמשך בין כמה ימים עד כחצי שנה. צילום: שאטרסטוק

מתי להתחיל?

"יש מספר סימנים מקדימים המצביעים על כך שהילד בשל לתהליך הגמילה", אומר ד"ר קושניר. "בראש ובראשונה אם הילד אומר שהוא אינו רוצה חיתול או מנסה להסירו; כאשר הוא מודיע כי עשה את צרכיו בחיתול ומבקש להחליפו; כאשר התפתחו אצלו מיומנויות פיזיות, כגון יכולת להתלבש בכוחות עצמו; כשהוא מבין את השימוש של האסלה ואינו חושש ממנה. מיומנויות נוספות אליהן ניתן להתייחס הן מיומנויות פיזיולוגיות היכולת לזהות בגופו ובתחושותיו את הצורך להטיל את הפרשותיו; מיומנויות קוגניטיביות יכולת לחקות אחרים ולהביע את רצונותיו ומחשבותיו. את התהליך יש להתחיל במצב של שקט ורגיעה בבית. אין להתחיל בגמילה כאשר המשפחה מצויה במתח כלשהו, בעת שמתרחשים אירועים המערערים את שגרת חיי המשפחה, כגון מעבר דירה, שינוי מקום העבודה, לידת תינוק במשפחה ומחלה של בן משפחה.

האם כדאי להחזיר את החיתול לאחר שכבר הוסר?

גמילה מחתולים היא תהליך אינדיבידואלי העשוי להתפתח באופן שונה בין ילדים, לכן קשה לתאר במדויק את שלביה. כאשר הילד מוריד את החיתול ומשתמש בשירותים באופן עצמאי, מלאכתם של ההורים קלה, אולם במרבית המקרים היוזמה לגמילה מחיתולים מגיעה מההורים, בדרך של חינוך לגבי תפקיד הסיר ומקומה של האסלה. כדי להגביר את המודעות אצל הילד מומלץ להיעזר בספרים וקלטות העוסקים בנושא הגמילה. יש חשיבות לעקביות בתגובת ההורים ובדרך ההתמודדות שלהם עם תהליך הגמילה. חשוב לשדר לילד ביטחון בהצלחתו גם אם כשל מלעשות את צרכיו בזמן. ההמלצה היא שלא להחזיר את החיתול לאחר שכבר הוסר כי יש בכך משום הבעה של חוסר אמון בילד.

במרבית המקרים היוזמה לגמילה מחיתולים מגיעה מההורים. צילום: שאטרסטוק



"גמילה מחיתולים היא שלב טבעי בהתפתחות הפעוט", מסכם ד"ר קושניר. "אולם אם תהליך הגמילה לא הסתיים עד גיל 3-4 והילד והוריו חשים בחוסר אונים או שהילד מתנהג באופן העלול לגרום לו לנזק פיזי או נפשי, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע".

סייעה בהכנת הכתבה: ענת בלזברג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום