אסתמה של העור: בעיה מגרדת

(0)
לדרג

"אטופיק דרמטיטיס" היא מחלה הגורמת ליובש העור, לגרד ולסבל רב בעיקר בקרב ילדים. הפתרון: הימנעות מגירוד וממזונות מסוימים, וכן שימוש בקרמים מיוחדים

מאת: מערכת zap doctors

אטופיק דרמטיטיס היא בעיית עור כרונית המאופיינת במצב דלקתי המלווה בפריחה קשקשית, גירודים ועקצוצים בשכבות העליונות של העור. נהוג לכנותה גם דלקת עור אטופית, אקזמה או אסטמה של העור. היא מאופיינת בתגובה אלרגית לגורמים סביבתיים, שאינם מזיקים לאנשים בעלי עור בריא. קרוב ל-30% מהילדים סובלים מהמחלה, שהיא בעלת בסיס תורשתי. הדלקת בעור גורמת לאיבוד מים מוגבר ולפגיעה בשכבת ההגנה של העור, הגורמת להתייבשותו. עור יבש מגורה בקלות, מגרד והופך לאדמומי ומחוספס.

כ-350 אלף איש בישראל סובלים מהמחלה, כ-90% מהם ילדים. כמחצית הילדים החולים הם מתחת לגיל שנתיים. לעיתים קרובות מתגלה המחלה כבר בגיל 3-6 חודשים. במחצית מהמקרים המחלה מופיעה בטרם מלאות גיל שנה. ב-90% מהמקרים החולים הם ילדים עד גיל 5. התפרצות של אטופיק דרמטיטיס בגילאים מאוחרים יותר נדירה יחסית, ולרוב דורשת התייחסות רצינית ושלילת גורמים אחרים לתופעות העוריות. שכיחות גבוהה נמצאה בקרב אנשים שקרובי משפחתם לקו במחלה ובקרב הסובלים מאסטמה, אלרגיות למזון או קדחת השחת. במהלך העשורים האחרונים שכיחות דלקת העור האטופית עולה בהדרגה בעולם המערבי. כיום שכיחותה היא 15%-20% מאוכלוסיית הילדים עד גיל 5. שכיחות אטופיק דרמטיטיס בילדים מעל גיל 5 נמוכה יותר, אך בהחלט קיימת. אטופיק דרמטיטיס אינה מדבקת ולרוב אינה מסוכנת, אך היא פוגעת באיכות החיים של הסובל ממנה.

אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס

מהם התסמינים?

התסמינים המובהקים של המחלה הם פריחה וגרד. מדובר בפריחה שיכולה להופיע ולהיעלם לסירוגין, בעיקר באזורי קפלי הברך ופנים הזרוע, הפנים, הירכיים ואזור החזה. נגעי עור יבשים ואדומים גורמים לגרד ולעיתים מלווים גם בהתפתחות של שלפוחיות קטנות המפרישות נוזלים. הפריחה מלווה תמיד בעקצוצים הגורמים לגירוד בלתי נשלט, העלול לגרום לפציעות עור ולכניסת חיידקים וזיהומים לגוף. ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס חווים את אותם התסמינים כמו מבוגרים. עם זאת, שלא כמו המבוגרים, ילדים על פי לרוב אינם מסוגלים להתאפק ולהימנע מלגרד את העור. הגירוד המתמיד של העור גורם לגרד נוסף ומחריף את תסמיני המחלה.

אצל פעוטות מתחת לגיל שנתיים עלולים להופיע נגעים עוריים תחילה על הלחיים ואחרי כן על הזרועות או הברכיים. אצל ילדים בוגרים יותר מופיעה הדלקת בעיקר בחלק הפנימי של המרפק ובחלק האחורי של הברכיים. תופעת הגרד מחריפה בעיקר בלילה, ועלולה לגרום לבעיות שינה ולחוסר תפקוד בגן ובבית הספר. לא אחת מגלים ההורים בבוקר כי הסדין מלא דם, כתוצאה מהגירוד העז של הילד.

התפרצות המחלה באזורי גוף גלויים עלולה לגרום בנוסף לנזק הבריאותי גם לפגיעה בקשרים חברתיים ולירידה בביטחון העצמי של הילד.

אבחון המחלה נעשה בעיקר על-פי מראה העור, או על סמך ההיסטוריה המשפחתית של אלרגיות. לעתים רחוקות יבצע רופא העור ביופסיה, בה נלקחת דגימה מהנגעים, כדי לוודא שאין המדובר במחלת עור אחרת.

אף שהמדובר במחלה השכיחה ביותר אצל פעוטות, היא נעלמת לרוב עד גיל 3. בקרב המבוגרים, המחלה נוטה להיות כרונית.

הסיבות להתפרצות המחלה

עור אטופי הוא עור שאינו מייצר שומנים הנקראים צרימידים, שבהיעדרם העור מתייבש ואינו מצליח להגן על עצמו. כתוצאה מכך נוצר חוסר איזון במערכת החיסון המפסיקה להגן על עצמה. סיבות נוספות להתפתחות עור אטופי הן תגובות אלרגיות למזון. מחקרים רבים מוכיחים כי קיים קשר חזק בין מזונות אלרגניים כמו חלב-פרה, ביצים ובוטנים לבין תגובות אלרגיות המתבטאות בפגיעה בתאים האחראים לייצור הנוגדנים (אימונו - גלובולינים) בגופנו. גם לחץ נפשי עלול לעורר או להחמיר את התופעה. במחקר שנערך באנגליה נמצא כי הלוקים בדלקת עור אטופית סובלים מרמות גבוהות יותר של חרדה ועצבנות.

סיבות נוספות קשורות בנטייה תורשתית, זיהומי אוויר, עישון פסיבי וחדירות-יתר של המעיים הגורמת לחדירה של אלרגנים לדם המעוררים תגובות גם בעור. במחקר שהתפרסם במגזין של ארגון הבריאות הישראלי צוין כי אבק הבית מהווה גורם להתפרצות המחלה אצל ילדים.

הטיפול הקונבנציונלי מול הטבעי

ד"ר זאב פם, מומחה לרפואת עור, מציין כי עור יבש גורם להחמרה בדלקת עור אטופית, ולכן שימון העור חשוב ביותר. שימון העור צריך להיעשות מיד לאחר הרחצה, כשהעור רווי מים. בזמן הרחצה מומלץ להמעיט בחשיפה למים ולהשתמש בכמות מעטה של סבון (עדיף להשתמש בסבון מתאים ללא ריח שאינו גורם ליובש העור). לאחר הרחצה באמבטיה, בים או בבריכה, וכל עוד העור רטוב, יש למרוח קרם לחות על כל שטח הגוף.

חשוב להימנע מגירוד העור, פעולה המחמירה את הדלקת. הפסקת הגרד היא מרכיב מרכזי בטיפול התרופתי. לצורך זה ניתן להשתמש בתרופות אנטי היסטמיניות בעלות אפקט מרגיע. באזורי הגרד והאודם ניתן לטפל במשחות מקומיות. הטיפול הקונבנציונלי באטופיק דרמטיטיס הוא בעיקר על ידי סטרואידים ותרופות אנטיביוטיות האסורות לשימוש לזמן ממושך עקב תופעות לוואי.

הגישה הנטורופתית, מצידה, מבקשת לבנות תכנית טיפול שתקיף את נושא האלרגיות למזון, תפחית את הלחץ הנפשי ותגרה את הכבד לנקות מהגוף עודפי רעלים ואלרגנים שונים. מאחר שאחת הסיבות היא אלרגיה למזון, רצוי בתחילת הטיפול לאתר את המזונות הבעייתיים ולהוציאם מהתפריט. בנוסף, מומלץ להקפיד למרוח את הגוף במשחות וקרמים ייעודיים, כמו למשל "טופיק מדיס" תרחיץ נוזלי המכיל צמחים ומרגיע עור יבש.

בואו לדבר על זה בפורום אטופיק דרמטיטיס - אסתמה של העור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום