תעלומה ושמה פיברומיאלגיה

(2)
לדרג

היא נחשבת לאחת התסמונות המאתגרות בעולם הרפואה, והחולים בה סובלים מכאבים כרוניים ומתשישות. עם זאת יש דרכים לטפל בה ולשפר את איכות החיים

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

תסמונת פיברומיאלגיה (Fibromyalgia FMS) או בשמה העברי "דאבת", היא מחלה הפוגעת בכ-2-4% מהאוכלוסייה, כאשר השכיחות הגבוהה ביותר היא בקרב נשים, שסובלות ממגוון רחב יותר של תופעות ותסמינים. בעבר העריכו הרופאים כי התסמונת נגרמת עקב דלקת כלשהי בגוף, אולם מחקרים חדשים הוכיחו כי דלקת אינה הסיבה לכך.

בבדיקה של החולים בפיברומיאלגיה לא ניתן למצוא פתולוגיה ספציפית וייחודית ברקמות או במפרקים, או כל סיבה אחרת שיכולה להסביר את הכאב. העובדה שתסמיניה של המחלה אינם ייחודים לה, ומופיעים גם במחלות כרוניות רבות אחרות, הופכת את תהליך האבחון של הפיברומיאלגיה לממושך ומורכב, דבר שגורם סבל רב לחולים.

פיברומיאלגיה
פיברומיאלגיה

תחושה קבועה של כאב

"פיברומיאלגיה היא תסמונת של כאב כרוני בשרירים, בפרקים, בסיבי רקמות החיבור ובגידים, והיא נגרמת ככל הנראה מגירוי יתר כלשהו של מערכת העצבים, הגורם לכאבים בכל הגוף", מסביר ד"ר יעקב אבלין, מומחה לראומטולוגיה ומנהל המרפאה לפיברומיאלגיה במכון הראומטולוגי במרכז הרפואי סוראסקי ת"א. "זהו מצב שבו כל הגוף נתון במצב תמידי של כאב וקיימת רגישות גבוהה לגירויים שונים. כיום עדיין לא ידוע בדיוק מה גורם להופעת תסמיני המחלה, אך ההנחה היא שישנו בסיס גנטי. במקביל, יש טריגרים חיצוניים שגם להם השפעה על הופעת המחלה, בהם חבלות שונות, זיהומים ויראליים כגון מחלת הנשיקה, שינויים הורמונליים בגיל המעבר ובעיקר סטרס ולחץ נפשי".

לדבריו, לא מדובר במחלה ניוונית שמתפתחת עם הזמן, אלא בתחושה קבועה של כאב. המחלה מופיעה בעיקר בקרב נשים לקראת גיל המעבר, אולם יכולה כמובן להופיע בקרב כל הגילאים מבוגרים וצעירים כאחד בצורה הדרגתית וללא התראה מוקדמת.

תסמינים רבים

אחד התסמינים העיקריים והראשונים עליהם מדווחים חולי הפיברומיאלגיה הוא הופעת כאבים באזורים שונים בגוף. "לעתים יכול הכאב להתחיל באזור אחד ולאחר מכן להתפשט לאזורים אחרים", אומר ד"ר אבלין. "הכאב במרבית המקרים מוגדר ככאב שורף ומכרסם. ישנם חולים שמדווחים כי רמתו, עוצמתו ולעתים גם מיקומו של הכאב משתנה לאורך שעות היום ובהתאם לגורמים כגון מזג האוויר, מצבי לחץ וכדומה. אולם מרבית החולים מדווחים כי מדובר בכאב קבוע שמלווה אותם זמן רב".

אלא שהכאב אינו הסימפטום היחיד למחלה ומתלווים אליו תסמינים רבים נוספים כגון עייפות והפרעות שינה, תחושה של ירידה באנרגיה, תשישות כרונית המזכירה את מחלת השפעת, קשיים במתן שתן, קשיים בריכוז ובעיות זיכרון, תחושת עקצוץ והירדמות בגפיים ובפנים. חלק מהחולים מדווחים גם על הופעת דיכאון וחרדה ושינויים במצב הרוח. העובדה כי למחלה ישנם תסמינים כה רבים גורמת לכך שהחולים נאלצים לעבור בדיקות רבות מאוד, שבמרבית המקרים מתגלות כתקינות, דבר היוצר בלבול ומונע אבחון וטיפול מתאים בזמן.

אבחון על דרך השלילה

האבחון הקליני של פיברומיאלגיה אינה פשוטה, מכיוון שמרבית התלונות של החולים הן תלונות כלליות, שמתאימות להרבה מחלות כרוניות אחרות. מכיוון שאין בדיקה ספציפית כלשהי שיכולה להצביע באופן מדויק על פיברומיאלגיה, על הרופא המטפל לשלול סדרה שלמה של מחלות כרוניות. התהליך הזה עלול להיות ארוך ומייגע, והחולים עוברים לעתים מרופא מומחה אחד לשני על מנת לזהות את מקור הכאב. הגורם החיוני לאבחון הוא כמובן הופעתו של כאב כרוני מפושט בצירוף של רגישות יתר, שנמשך שלושה חודשים לפחות. כאב מפושט הוא כאב בכל חלקי הגוף - גפיים עליונות ותחתונות, כאבים בגב התחתון, עמוד השדרה ועוד.

טיפול תרופתי, נפשי וגם התעמלות

"כיום בשוק מספר תרופות הפועלות ברמת הנוירוטרנסמיטורים, מעלות את רמת הסרוטנין בדם ובהחלט יעילות כנגד הכאב הכרוני", אומר ד"ר אבלין. "כמו כן, נעשה גם שימוש בתרופות מתחום האפילפסיה, שמשפיעות על כל נושא ההולכה העצבית ומפחיתות את רמת הכאבים.

ד"ר אבלין מסביר כי "ליריקה", שידועה שתכונות הפחתת הכאב שלה, היא אחת התרופות המקובלות והיעילות לטיפול בפיברומיאלגיה. ישנן תרופות יעילות נוספות כמו "סימבלטה". בנוסף, פעילות גופנית סדירה והדרגתית היא בעלת חשיבות עליונה בטיפול בפיברומיאלגיה. גם התעמלות אירובית, כגון שחייה ורכיבה על אופניים, בהחלט מומלצת ותורמת לשיפור מצבם הבריאותי של החולים במחלה, וכמוה גם טיפולים כגון הידרותרפיה ופיזיותרפיה.

"במקביל לשימוש בתרופות כדאי להיעזר בטיפול וייעוץ פסיכולוגי איך אני מתנהל מול הבעיה, איך אני לוקח שליטה על המחלה ועל הגוף שלי. פיברומיאלגיה היא אמנם בעיה כרונית, אולם חשוב לציין כי ככל שמאבחנים את התסמונת בשלב מוקדם יותר, כך ניתן להשיג שיפור משמעותי יותר באיכות חייו של המטופל".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פיברומיאלגיה
פורום ראומטולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום