בואי נדבר על חומצה פולית

(0)
לדרג

חוקרים מנורבגיה מעריכים כי מתן תוספי חומצה פולית בהריון מפחית את הסיכון להפרעה בהתפתחות כישורי שפה בילדים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתכננת הריון? חומצה פולית חייבת להיכנס ללקסיקון שלך. לילדי נשים שנטלו תוספי חומצה פולית במהלך החודשיים הראשוניים להריון, סיכוי נמוך יותר להפרעה בכישורי השפה. כך עולה ממחקר חדש מנורבגיה שפורסם בכתב העת האמריקאי JAMA.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים קבעו כי תוספי חומצה פולית עשויים להפחית את הסיכון למומים מולדים של הצינור העצבי, אך עד כה לא נבחנה השפעת התוסף על ההתפחות אחרי הלידה. לאור זאת, הם ביקשו לבחון את ההשפעה של נטילת התוסף על הסיכון לעיכוב חמור בהתפתחות השפה של ילדים בגילאי שלוש.

החוקרים התבססו על מחקר נורבגי מקיף שכלל למעלה מ-100,000 נשים הרות בין השנים 1999 ועד 2008. האמהות מלאו שאלונים במהלך ההריון והלידה, וכן נלקחו דגימות ביולוגיות מהאם, האב והילד. השאלונים נשלחו להורים שוב כאשר הילדים היו בני שלוש. הסקירה הנוכחית כללה נתונים אודות כ-39,000 ילדים. החוקרים בדקו חשיפה לתוספי חומצה פולית, במרווחים שבין 4 שבועות לפני ההפרייה ושמונה שבועות לאחריה.

מהממצאים עולה כי 204 ילדים (0.5%) סבלו מעיכוב חמור בהתפתחות כישורי שפה, בהם 81 ילדים לאמהות שלא נטלו תוספי תזונה בתקופה האמורה. נטילת חומצה פולית בלבד לוותה בירידה של כ-45% בסיכון לעיכוב חמור בהתפתחות כישורי שפה, וכך גם נטילת החומצה הפולית לצד תוספי תזונה אחרים. החוקרים לא מצאו שוני בסיכון לעיכוב חמור בהתפתחות כישורי שפה של הילד בקרב נשים שנטלו תוספי תזונה אחרים, שלא כללו חומצה פולית.

בנוסף, מדווחים החוקרים כי לא נמצא קשר בין נטילה של חומצה פולית בזמן ההריון לבין עיכוב משמעותי בכישורים המוטוריים של הילדים בגילאי שלוש שנים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא וסבורים כי אם יוכח כי מדובר בקשר סיבתי, הדבר עשוי להשפיע על המדיניות הנוגעת למתן תוספי חומצה פולית לנשים בגיל הפוריות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום רפואה משלימה בהריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום