חיוורת? אולי חסר לך ויטמין D

(0)
לדרג

על רקע העלייה במודעות להגנה מהשמש, התגלה כי לבהירי עור יש לעתים חוסר בוויטמין D. אחת הדרכים להעלות את רמת הוויטמין בגוף היא באמצעות תזונה מאוזנת

מאת: מערכת zap doctors

מתגוננים מהשמש, אבל לא מקבלים מספיק ויטמין D. חשיפה לשמש מהווה מקור חשוב להיווצרות הוויטמין ונראה שבשנים האחרונות, עם העלייה במודעות לנזקי השמש, עלתה גם כמות הנוטלים תוספי ויטמין D.

ממחקר חדש שפורסם ב-Cancer Causes and Control עולה כי אנשים בעלי גוון עור חיוור, להם נטייה מוגברת לכוויות שמש ולסרטן העור, נוקטים אמצעים להימנע מחשיפה לשמש, ומקפידים למרוח קרם הגנה עם כל חשיפה לשמש. כתוצאה מכך, גופם מייצר כמות קטנה יותר של ויטמין D. חשיבותו של ויטמין זה הוא בתהליך בניית העצם ובספיגת זרחן וסידן במערכת העיכול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לפי מחקרים קודמים, בחולי מלנומה ייתכנו רמות נמוכות של ויטמין D, וחלק גדול מהם נזקק לתוספי ויטמין D. עוד הם מציינים כי ישנה נטייה גנטית מסוימת, המשפיע על רמות ויטמין D בדם.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעה של גוון העור על הנטייה לחוסר ויטמין D. מדגם המחקר כלל 1,200 משתתפים, בהם חולים שאובחנו עם סרטן העור מסוג מלנומה, ואחרים ללא מלנומה. ל-700 משתתפים היו רמות ויטמין D נמוכות.

החוקרים מדווחים כי נמצא כי בקרב אנשים בהירי עור תועדה השכיחות הגבוהה ביותר של רמות ויטמין D נמוכות. באנשים בעלי שיער בהיר, שנטו לכוויות שמש, זוהתה נטייה דומה. הסיבה לכך היא שאנשים אלו בילו פחות זמן בשמש, אך ככל הנראה גם נטו להשתמש יותר בקרם הגנה.

המחקר מעלה שאלה באשר למינון תוספי ויטמין D המתאים לאנשים בעלי גוון עור בהיר. החוקרים מסבירים כי מדובר בשאלה שאין לה תשובה חד משמעית. ההמלצה היא להקפיד על ההמלצות התזונתיות, ולצרוך מזון המכיל ויטמין D. אדם שצורך למשל דג סלמון, המהווה מקור טוב לוויטמין D, אינו צריך ככל הנראה ליטול תוספי ויטמין, אך על כל השאר להכניס לתפריט מזונות המכילים את הוויטמין. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי גם לרמות גבוהות מדי של ויטמין D ישנם חסרונות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תוספי תזונה
פורום תרופות ללא מרשם, ויטמינים ומינרלים ודרמוקוסמטיקה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום