"לא להפסיק נטילת אלטרוקסין"

(0)
לדרג

משרד הבריאות מדגיש כי החומר הפעיל בתרופה לא השתנה, ויש לבצע התאמת מינונים ומעקב רפואי. בתוך כך, הוגשה תביעה ייצוגית נגד יצרנית התרופה

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות בשיתוף עם האיגוד לאנדוקרינולוגיה והאיגוד לרפואת ילדים, מפרסם הבוקר (ב') הנחיות לשימוש בתרופה אלטרוקסין. זאת בעקבות שאלות ותהיות בקרב חלק מציבור המטופלים ובני משפחתם, מאז החל השימוש בגרסה החדשה של התרופה..

מההנחיות החדשות, שפרסם ד"ר חזי לוי, ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, למנהלי בתי החולים ומנהלי אגפים רפואיים בקופות החולים עולה כי יש קבוצות מסוימות של מטופלים להן נדרש איזון שונה מזה הרגיל. בקבוצות אלו יש לבצע מעקב צמוד יותר - מומלץ בדרך כלל מדי 4 שבועות, עד שניתן לקבוע שהאיזון הרצוי הושג.

קבוצות המטופלים באלטרוקסין להן נדרש איזון שונה הן: מטופלים עם סרטן בלוטת מגן, נשים הרות, נשים בטיפולי פוריות, מטופלים עם אי ספיקת לב, אנשים הנוטלים תרופות פסיכיאטריות, אנשים הנוטלים תרופות לדילול הדם, קשישים, ילדים קטנים ותינוקות.

משרד הבריאות הבהיר כי אסור למטופלים להפסיק, בשום פנים ואופן, את הטיפול בגרסת האלטרוקסין החדשה, מבלי להיוועץ ברופא המטפל. בנוסף, אין לבצע שינוי בכדור - אין לכתוש או לשבור הכדור החדש, דבר העלול להשפיע על ספיגתו והשפעתו עליהם.

על קופות החולים לוודא שהמטופלים מבצעים בדיקת דם למדידת רמת ה-TSH, כ-6 שבועות לאחר התחלת השימוש בגרסה החדשה ושנערכות בדיקות נוספות או מעקב נוסף לפי שיקולו של הרופא המטפל. זאת, פרט לאוכלוסיות המיוחדות שהוזכרו - אלה צריכות לבצע בדיקת TSH לאחר 4 שבועות.

במטופלים עם מחלה של בלוטת ההיפופיזה (יותרת המוח), רמת TSH אינה הסמן לאיזון ויש צורך לבצע בדיקת דם ל-FT4, FT3 והמשך מעקב רופא אנדוקרינולוג.

במקרים חריגים בהם התברר שמסיבה רפואית הגרסה החדשה של אלטרוקסין אינה מתאימה לחולה, ייבחנו בקופות החולים אישור חלופה אחרת. חשוב לציין שכל תכשיר חלופי מחייב התאמת מינון בדיוק כמו התכשיר החדש.

אם המטופלים אינם מתאזנים, רופאי המשפחה יוכלו להתייעץ עם רופאים אנדוקרינולוגים ולפנות למידע נוסף ובשאלה לאתר האגודה לאנדוקרינולוגיה.

התאמת מינונים

כזכור, התרופה אלטרוקסין, המכילה את החומר LEVOTHYROXIN שהוא הורמון סינתטי הזהה להורמון המיוצר על ידי בלוטת המגן, יוצרה מזה שנים רבות בקנדה. לפני מספר שנים עבר הייצור של התרופה בחלקו לגרמניה.

עקב תנאי ייצור שונים התרופה המיוצרת כיום בגרמניה מכילה אותו חומר פעיל אך עם חומרים מייצבים אחרים. לכן, למרות שעקרונית הפעילות של התרופה בטיפול באיזון בלוטת המגן לא השתנתה, גודל הכדור שונה, כמו גם הטעם בהתמוססות על הלשון.

התרופה אלטרוקסין בגרסתה החדשה משווקת כבר מספר שנים בכ-30 מדינות בעולם, כולל במערב אירופה - בגרמניה, בשווייץ, בדנמרק, בהולנד ועוד. ברוב המדינות, המעבר לשימוש בתרופה החדשה לא עורר תגובות שליליות. בקרב מספר מצומצם של מדינות, בעיקר בניו-זילנד, היו בתחילה דיווחים על תופעות לוואי שיוחסו לגרסה החדשה של התרופה; ואולם, בחלוף הזמן, מספר הדיווחים על תופעות הלוואי מן התרופה הלך וירד, ולמעשה הטיפול בגרסה החדשה של התרופה מתנהל ביעילות במדינות השונות.

כאמור, המעבר לשימוש בגרסה החדשה של אלטרוקסין בישראל דורש תשומת לב מיוחדת. זאת משום שבמקרים מסוימים נדרשת התאמה מחודשת של המינון עבור המטופלים. הסיבה לכך היא שעקב שינויים שאינם קשורים לחומר הפעיל בתרופה עצמה, נמצא שבקרב חלק מהמטופלים יש שוני במידת הספיגה של הכדור בגרסתו החדשה. לכן יש חשיבות רבה לערוך בקרב המטופלים שהתחילו להשתמש בגרסה החדשה של האלטרוקסין בדיקה של רמת TSH, עד שניתן לקבוע שהאיזון הרצוי הושג.

תביעה ייצוגית נגד פריגו

בתוך כך, בסוף השבוע האחרון הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה ייצוגית נגד חברת פריגו ישראל פרמצבטיקה, יצרנית התרופה אלטרוקסין בסך למעלה מ- 3.6 מיליארד שקל. התביעה הוגשה על ידי עו"ד יעקב דוידוביץ' בשם קבוצת צרכנים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס וצורכים את התרופה.

הטענה המובאת בתביעה היא כי צרכנים רכשו את התרופה במשך שבעה חודשים מאז שינוי בנוסחת התרופה מבלי שהדבר הובא לידיעתם. כתוצאה מהשימוש בתרופה נגרמה לטענתם יציאה מן האיזון ההורמונאלי.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי בלוטת המגן (תירואיד) ויותרת המגן (פרתירואיד).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום