אבחון טרשת נפוצה בהרחה

(0)
לדרג

חוקרים בטכניון פיתחו שיטת אבחון טרשת נפוצה על ידי בדיקת הבל הפה. "ממצאי המחקר יאפשרו פיתוח כלי איבחון רפואיים מהירים, בלתי פולשניים ולא יקרים", הסבירו

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מהטכניון מצאו כי "האף האלקטרוני" המזהה מחלות סרטניות הצליח לאבחן גם טרשת נפוצה, שהיא המחלה הנוירולוגית הנפוצה ביותר ב"מבוגרים צעירים". המחקר התפרסם בכתב העת המדעי ACS Chemical Neuroscience.

החוקרים זיהו רכיבים אורגניים נדיפים שהסתמן כי הם מקושרים לטרשת נפוצה, ונמצאים בהבל הפה (אוויר הנשיפה). בהתבסס על הממצאים הראשונים, פיתחו החוקרים מערך חיישנים ננו-מטריים (ננומטר - מידה הקטנה מקוטר השיערה פי כ-100,000), שבכוחם ייתכן שניתן יהיה בעתיד לאבחן טרשת נפוצה. זאת על סמך ניתוח של הרכיבים הכימיים המופיעים בהבל הפה של חולי הטרשת.

באמצעות החיישנים הייעודיים ביצעו החוקרים מחקר קליני ראשוני על 34 חולים ו-17 מתנדבים בריאים, וגילו כי בדיקה באמצעות חיישנים מדויקת בדומה לממצאי הדיקור המותני, אבל ללא הכאב והסיכון הכרוכים בדקירה.

פרופ' חוסאם חאיק מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון ומכון ראסל-ברי למחקר בננוטכנולוגיה, פרופ' אריאל מילר מהפקולטה לרפואה בטכניון ובית החולים "כרמל" ועמיתיהם מדווחים כי רופאים מאבחנים כיום טרשת נפוצה על סמך התסמינים האופייניים, בהם: הפרעות ראייה, חולשת שרירים, עייפות קשה, בעיות קואורדינציה, תחושות "הירדמות", הפרעות תחושה. אישור האבחון וקבלת החלטות לגבי הדרך הטיפולית נעשים תוך התבססות על דימות המוח במכשיר תהודה מגנטית (MRI). אמצעי אבחנתי מסייע נוסף הוא דיקור מותני שמטרתו לבדוק את נוזל המוח וחוט השדרה. אלא שבדיקות MRI הן בדיקות יקרות, והדקירה היא פולשנית.

"מחקר זה יפתח נתיבים חדשים בפיתוח כלי אבחון רפואיים מהירים, בלתי פולשניים ולא יקרים, לאבחון של מחלות נוירולוגיות כרוניות", אמרו החוקרים.

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום