ביה"ד הכריע, המתמחים שבו לבי"ח

(0)
לדרג

ביה"ד הארצי לעבודה קבע כי התפטרות הרופאים המתמחים אינה חוקית ועליהם לשוב לעבודה. המתמחים: נעתור לבג"צ, שיחליט האם ניתן להפוך אותנו לעבדים בישראל

מאת: מערכת zap doctors

המתמחים המתפטרים מכבדים את החלטת ביה"ד הארצי לעבודה. רוב המתמחים חזרו לעבודתם והפעילות בבתי החולים מתנהלת כסדרה. זאת, לאחר שביה"ד הארצי לעבודה החליט להוציא צווי מניעה נגד הרופאים המתמחים שהתפטרו.

יש לציין כי זו הפעם השנייה שהמתמחים מגישים מכתבי התפטרות, שנדחים על ידי ביה"ד הארצי לעבודה. בפעם הראשונה ביה"ד פסק כי מכתבי ההתפטרות קולקטיביים ולכן אינם חוקיים. בפעם השנייה, לפני למעלה מחודש, הגיש כל מתמחה מכתב התפטרות אישי, אולם גם עתה דחה ביה"ד את ההתפטרות בטענה שהמתמחים משתמשים בפיטורים כלחץ על המדינה לשפר את תנאי העסקתם.

ביה"ד תאר בהחלטתו את המתמחים המתפטרים "שותפים נאמנים וחיוניים" לרפואה הציבורית ולרופאים הבכירים העובדים בשירותה ו"דור העתיד להמשך קיומה של מערכת הבריאות בישראל ושגשוגה". משרד הבריאות ברך על החלטת בית הדין וציין שמכתבי ההתפטרות הופקדו על ידי טובי הרופאים במדינת ישראל ולא יעלה על הדעת שמערכת הבריאות ובתי החולים יתפקדו בלעדיהם. בהודעת משרד הבריאות נאמר כי מדובר ב"מתמחים של היום ומנהלי המערכת של מחר. הם הרופאים שנרצה שיטפלו בנו, הם ולא אחרים".

המתמחים הודיעו כי בכוונתם לעתור לבג"צ, שיכריע האם ניתן להפוך אותם לעבדים בישראל: "פסיקת ביה"ד רומסת ברגל גסה ובאופן בוטה בפעם השנייה זכויות אזרח בסיסיות. הפסיקה הופכת סכסוך עבודה מקומי לעניין עקרוני הנוגע לשאלות מוסריות של מותר ואסור לאזרח עובד במדינה דמוקרטית. הפסיקה מותירה פתוחה את השאלה העקרונית הנוגעת באופן התפטרותו של עובד ממקום עבודתו לאחר שמילא ככתבן וכלשונן את כל הנחיות ביה"ד וגם לאחריהן נאסר עליו להתפטר ממקום עבודתו".

עו"ד טל קרת המייצגת את המתמחים אמרה כי פסיקת ביה"ד היא הפרה בוטה של חופש העיסוק ומהווה פגיעה אנושה בחירויות בסיסיות במדינה דמוקרטית. לדבריה, "פסיקת ביה"ד מתעלמת מהמציאות בשטח ומעקרונות יסוד במשפט הישראלי. הפסיקה כופה על מאות רופאים לשוב לעבודתם בניגוד לצו מצפונם, זאת על אף שהוכח, מעבר לכל ספק, כי כל אחד ואחת מהם נחוש להתפטר. חרף ההשלכות שישלמו ברמה האישית ומבלי שניתן לכל אחד ואחת מהם את הזכות הבסיסית לשימוע".

הרופאים: מופתעים מפסיקת ביה"ד

נציגות ארב"ל (ארגון רופאי בתי החולים), ראשי ועדים, מנהלי מחלקות ורופאים בכירים מסרו בהודעה משותפת כי הם "מביעים את תדהמתם מפסק ביה"ד הקיצוני הכולא למעשה מאות רופאים בבתי החולים בניגוד לרצונם. לפסק הדין השלכות מוסריות ממדרגה ראשונה על האוחזים במקצוע הרפואה, והוא מציב את ישראל כמדינה הדמוקרטית הראשונה בעולם המערבי הכופה על הרופאים לעבודה בניגוד לרצונם. פסק הדין מתעלם משאלות ערכיות, אינו מידתי ומתייחס לרופאים כבני ערובה". עוד הזהירו הרופאים הבכירים בהודעתם כי "אלפי רופאים צעירים, סטאז'רים וסטודנטים עוקבים בדאגה עמוקה אחר התעלמות ביה"ד מזכויות הרופאים".

מיד לאחר החג צפוי להתקיים כינוס חירום במטרה לדון בשאלות ארגוניות וערכיות הנובעת מההחלטה.

בתוך כך, ממשיכים הצדדים להידבר גם לאחר הכרעת ביה"ד לעבודה. טרם החג, נפגשו נציגי המתמחים והר"י עם נציגי האוצר והבריאות, בניסיון למצוא פתרון למחלוקת. המגעים ימשיכו גם מחר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום