זיהום האוויר מעלה סיכון להתקף לב

(0)
לדרג

מחקר: חשיפה לאוויר מזוהם עלולה להקדים אירוע לבבי בקרב אנשים בסיכון. החוקרים מדגישים כי יש עדויות רבות על עלייה בתמותה כתוצאה מזיהום

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש מצא קשר בין רמות גבוהות של זיהום אוויר לסיכון מוגבר להתקף לב, שעה עד שש שעות לאחר החשיפה. המחקר פורסם בכתב העת הבריטי BMJ.

מהתוצאות עולה כי הזיהום לא מביא לעלייה כללית בסיכון להתקפי לב, אלא מוביל להופעה מוקדמת יותר של אוטם לבבי שהיה כנראה מתפתח בכל מקרה. עם זאת, מדגישים החוקרים, ישנן עדויות רבות לפיהן חלה עלייה בשיעורי התמותה בנוכחות רמות גבוהות של זיהום אוויר.

במסגרת המחקר הצליבו החוקרים נתונים של סובלים מאיסכמיה לבבית (מצב שבו זרימת הדם ללב מוגבלת ולא מגיע מספיק חמצן לאיבר) עם נתונים אודות אוזון, פחמן חד-חמצני, חנקן דו-חמצני, סולפור דו-חמצני באוויר.

השפעות הזיהום נבחנו במרווחים של 1-6 שעות, 7-12 שעות, 13-18 שעות, 19-24 שעות ו-25-72 שעות, תוך תקנון לטמפרטורה, לחות, רמות נגיפי שפת ו-RSV, יום השבוע, חג ועונתיות. היעד העיקרי היה עלייה בסיכון לאוטם לבבי לכל עלייה של 10 מק"ג זיהום למטר מרובע. במהלך תקופה של ארבע שנים תועדו כ-80 אלף התקפי לב.

החוקרים לא מצאו השפעה משמעותית של הזיהום על המספר הכולל של התקפי לב, אך מצאו כי בטווח זמן של שעה עד שש שעות לאחר חשיפה לזיהום קשה, חלה עלייה בסיכון לאוטם לבבי. התוצאות אחרי שש שעות היו דווקא שונות - מספר האירועים הלבביים היה קטן מהצפוי, לכן נראה כי בחולים שעתידים לפתח התקף לב בתקופה מאוחרת יותר ייתכן כי זיהום אוויר יביא להקדמת האוטם הלבבי בסדר גודל של שעות או מספר ימים לכל היותר.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום