פיטורי המתמחים : ביה"ד יכריע

(0)
לדרג

ביה"ד יכריע היום בצהריים האם לאפשר למתמחים להתפטר "בבת אחת". המתמחים על הצעת נתניהו: היא אינה מתייחסת לכלל המתמחים ולכן אין טעם לדון בה

מאת: מערכת zap doctors

אמש כשלו ניסיונותיה של השופטת, נילי ארד, להחזיר את המתמחים ונציגי האוצר למו"מ, צפוי ביה"ד להכריע היום (ג'), בשעות הצהריים, האם להוציא צווי מניעה לפיטורי המתמחים.

המדינה ביקשה מביה"ד לדרג את פיטורי המתמחים, בכדי שמערכת הבריאות הציבורית לא תקרוס ותוכל להתמודד עם כמות המתפטרים. עצם הדיון בבקשת המדינה מעלה תהיה האם אפשרי לחלק את המתמחים למספר קבוצות שיתפטרו במועדים שונים? שכן עצם החלטה הופכת את התפטרותם מאישית לקולקטיבית ואינה חוקית.

הבוקר לא הגיעו כ-350 מתמחים לבתי החולים שיבא, איכילוב, מאיר, רמב"ם, רבין, שניידר ובני ציון.

בהודעה ששלחו התמחים נאמר כי הצעת רה"מ על תגמול רופאים שיעבדו רק במערכת הרפואה הציבורית מצביעה כי עד כה לא הבינו בלשכתו מי עומד מצידו השני של המשבר. שכן ההצעה מתייחסת למספר קטן של מומחים צעירים ואינה מתייחסת לכלל המתמחים. מכאן, שאין טעם לנהל מו"מ על הצעה שאינה מתייחסת למתמחים ואף מתעלמת מסוגיית קיצור ההסכם. "הצעה כזו לא תביא שום שינוי למערכת הבריאות", מסכמים המתמחים בהודעתם.

בראיון שנתן הבוקר לגל"צ, ד"ר פרידמן, מתמחה מרמב"ם שהתפטר אמר כי אינו יודע כיצד ינהג אם ביה"ד יורה לו לשוב לעבודה. לדבריו, עד כה לא הוגשה שום הצעה חדשה וקונקרטית על ידי המדינה. עוד אמר פרידמן כי עצם העובדה שהמערכת קרסה ביום אחד, לאחר ש-5% מהרופאים לא הגיעו לבתי החולים, מוכיחה את טענתם כי העומס מוטל על המתמחים והמומחים הצעירים. אותו סקטור שלא תוגמל בהסכם הקיבוצי.

בתורניות הלילה החליפו את המתמחים המתפטרים רופאים מומחים, שחלקם לא ביצעו תורניות למעלה מ-20 שנה. מנהלי בתי החולים ומנהלי מחלקות הגדירו את משבר המתמחים כיום שחור במדינת ישראל ומשבר אמון עמוק במערכות, שיש לטפל בו באופן רציני. וציינו כי אינם יודעים כמה זמן ניתן לתפקד במצב שבו מערכת הבריאות נותנת מענה למצבי חירום בלבד ולא לרפואה מתוכננת.

כאמור כבר אתמול הזהיר חמ"ל משרד הבריאות כי עלולה להיווצר מגבלה בשירותי רפואה אלקטיביים במחלקות נשים ילדים אורתופדיה וכירורגיה. ואכן עשרות ניתוחים מתוכננים, גם אונקולוגיים, בוטלו למועד שאינו ידוע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום