כלבת: יש לחסן בהקדם האפשרי

(0)
לדרג

במשרד הבריאות מעדכנים את ההנחיות: יש להתחיל לחסן בהקדם האפשרי, לאחר שזוהתה נשיכה. איחור במתן חיסון עלול לגרום לכישלון החיסון

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות מרענן את הנהלים ומנחה את הרופאים לא להמתין ולבצע חיסונים נגד כלבת בהקדם האפשרי במקרה של נשיכת בעל חיים. אם בעבר נדרש מתן חיסון תוך שלושה ימים, כעת מועד החיסוון נתון לשיקולו של הרופא.

לפי הפרסום, "יש להתחיל לחסן בהקדם האפשרי, לאחר שזוהתה חשיפה, בלי קשר למשך הזמן שחלף מאז החשיפה. איחור במתן חיסון עלול לגרום לכישלון החיסון".

החיסון נגד כלבת ניתן ב-4 מנות, ובעבר הייתה הנחיה להפסיק את הסדרה במקרה של בדיקה שלילית (כלומר נמצא כי האדם לא נדבק במחלה). כעת מעדכן משרד הבריאות את ההנחיות ומשאיר גם נושא זה בידי הרופא המטפל. לפי ההנחיות, "אפשר להפסיק את החיסון", וכמובן אפשר גם לא. במקרה שהמטופל מתכנן נסיעה לארץ שבה יש שיעור כלבת גבוה, השלמת הטיפול תקנה לו חסינות.

בנוסף, קובע משרד הבריאות, כי בעלי בעל החיים החשוד שנשך לא יקבלו הודעה על כך ישירות כבעבר, אלא ההודעה תימסר לשירות הווטרינרי ברשות ולמנהל הלשכה הווטרינרית. לידיעת בעלי הכלבים, כלב מחוסן נגד כלבת מוגדר ככלב שחוסן בגיל שלושה חודשים ומעלה ואחר כך מקפידים לחסנו מדי שנה. כשהכלב בן יותר משנה: חוסן לפחות פעמיים, פעם אחרונה לפני פחות משנה.

עלייה במקרי הכלבת

מדי שנה מתים מכלבת 30 עד 70 אלף בני אדם ברחבי העולם. מדובר בנגיף רגיש שאינו שורד בסביבה, וכמעט כל מקרי ההדבקה באדם אירעו בעקבות נשיכת בעל חיים מודבק. כלבת היא אמנם מחלה קטלנית, אך טיפול יעיל שניתן במועד הנכון, מונע בכ-100% את הנגיף בבני אדם.

בישראל לא דווח על אדם חולה בכלבת מאז 2002, התחלואה בבעלי חיים צומצמה מאוד בעבר בזכות פעולות חיסון חיות הבר על ידי משרד החקלאות. עדיין קיימת תחלואה בכלבת בבעלי חיים בארץ ובבני אדם במדינות השכנות לישראל. עם זאת, בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר בעלי החיים החולים בכלבת, במיוחד בקרב כלבים משוטטים.

ננשכת? מיד לרופא

על אדם שנפגע על ידי בעל חיים להגיע למחלקה לרפואה דחופה של בית חולים, למרפאה בקהילה או ללשכת בריאות. השירות במרפאות ובלשכות הבריאות יינתן לכולם ללא תשלום.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות זיהומיות
פורום רפואת מטיילים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום