CT ללא הרדמה לילדים

(0)
לדרג

מכשיר ה-CT מאפשר סריקה מהירה יותר ברמת קרינה נמוכה, ומבטל את הצורך בהרדמה. כמו כן יסייע לאבחן מחלות לב ומעי בצורה לא פולשנית. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

המרכז הרפואי שערי צדק רכש לאחרונה מכשיר סיטי חדש, שמאפשר סריקה במהירות גבוהה ברמות קרינה נמוכות יותר, דבר שיאפשר לבדוק ילדים בלי הרדמה. בכל העולם הותקנו רק 200 סורקים מסוג זה.

המכשיר מכיל שתי שפופרות מול שני מערכי גלאים (לעומת שפופרת אחת ומערך גלאים אחד במערכות סיטי רגילות), דבר המאפשר סריקה במהירות גבוהה תוך שימוש בקרינה נמוכה וכן ביצוע אפליקציות ייחודיות המתקבלות בעזרת שימוש בסריקה באנרגיות שונות (Dual Energy).

רבע שנייה לבדיקה

בבית החולים מספרים כי בעוד מכשירי הסיטי האחרים מבצעים את הסריקה ב-8 שניות, מכשיר הסיטי החדש מבצע את אותה פעולה ב-0.25 השנייה. כלומר, מהירות בדיקה גבוהה פי 32, דבר המקצר את הפעולה באלפי אחוזים. בנוסף, כמות הקרינה צומצמה בעשרות אחוזים בזכות המהירות ובזכות שתי השפופרות שסורקות בו זמנית.

המשמעויות של הקרינה והמהירות קריטית בבדיקות הנעשות לילדים. בכל מכוני הדימות בארץ, בדיקות CT לילדים נעשות בהרדמה. במערכת זו ניתן לבצע סריקה שלמה של בית החזה בקרינה מאוד נמוכה ובמהירות של רבע שנייה, כך שלא נדרשת הרדמה.

"צנתור וירטואלי"

בנוסף, יאפשר המכשיר אבחון מוקדם של מחלת לב במהירות, בקרינה נמוכה ובאמצעות בדיקה לא פולשנית. הצנתור הווירטואלי יאפשר לכל מי שיש לו גורמי סיכון נמוכים-בינוניים למחלות לב (רקע משפחתי של מחלות לב, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, סוכרת).

הבדיקה אורכת מספר דקות ולפעמים תכלול גם הזרקת חומר ניגודי. היא נותנת לרופאים תמונת מצב של הלב לא רק מבפנים (כמו בצנתור הפולשני) אלא גם מבחוץ. כלומר, גם אם קיימת היווצרות כלשהי מסיבה חיצונית (דוגמת גידול) יראו אותה (מה שלא היה מתאפשר בצנתור הרגיל).

חלופה לקולונוסקופיה

מכשיר הסיטי החדש, כך מוסרים מבית החולים, יכול לשמש חלופה לקולונוסקופיה. הבדיקה אינה כואבת ומאפשרת לבצע את הבדיקה גם בגיל מוקדם יותר (במיוחד אם ישנם גורמי סיכון). גידולים במעי הינם תופעה נפוצה בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50, במקרים רבים כאשר מבצעים את הבדיקה הפולשנית דרך קופת החולים כבר מאוחר מדי. זו בדיקה לא נעימה הכרוכה בהרדמה ולעתים אף בכאב.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום רדיולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום