סוכרת: צמים רק באישור רופא

(0)
לדרג

על חולי סוכרת שמתכוונים לצום ביום הכיפורים להיערך מראש כדי לשמור על רמת סוכר תקינה. כל מה שצריך לדעת כדי להגיע לארוחת שבירת הצום בלי נזק לבריאות

מאת: ד"ר יוסף קליימן

צום אינו דבר קל לאף אחד, אבל לחלק מאיתנו הוא הופך למשימה מורכבת עוד יותר. עבור אוכלוסיית הסוכרתיים, הרצון לשמור על מצוות הדת ולכבד את המסורת מתנגש לעתים עם היכולת הפיזית להתמודד עם צום ארוך.

האתגר הגדול ביותר של הסוכרתיים הוא שמירת האיזון על אף הצום. אם אצל אדם בריא בעת צום רמת הסוכר בדם נשמרת ברמה קבועה (רמה בסיסית, באזלית), אצל הסוכרתיים ישנה ירידה ביכולת הפרשת האינסולין וביעילות פעולתו, דבר שגורם להפרת רמות הסוכר בדם וביכולת הגוף לווסת את רמות הסוכר בצום.

סוכרת, צום
סוכרת, צום

הסיכונים הקיימים לסוכרתיים בזמן הצום:

היפוגליקמיה שימוש בתרופות המגבירות את הפרשת האינסולין מהלבלב או שימוש באינסולין חיצוני באופן לא מבוקר במקביל למחסור בייצור סוכר בגוף, עלול להביא לירידה משמעותית ברמות הסוכר בדם ולגרום לפגיעה קשה.

היפרגליקמיה כתוצאה ממחסור של אינסולין, אין בקרה על ייצור הסוכר בתוך הכבד ואז רמות הסוכר הנכנסות למחזור הדם מהכבד עולות באופן משמעותי, דבר היכול לגרום ליובש קשה , לאיבוד הכרה ואפילו למוות.

התייבשות ונטייה לקרישיות יתר חוסר השתייה המאפיין את הצום עלול לגרום להתייבשות. מצב של סוכרת לא מאוזנת מגביר מאד את הסיכון, כיוון שהיא גורמת ממילא לאיבוד נוזלים ולהשתנה מרובה. התייבשות עלולה להחמיר את תפקוד של הכליה ולגרום לעליה בצמיגות בדם עקב ייצור מוגבר של גורמי קרישה בקרב חולי סוכרת.

להתכונן לצום מראש

לפני הצום חשוב להיוועץ ברופא המטפל ולקבל את אישורו לצום. בנוסף, חשוב שהרופא יסביר במפורט כיצד יש לנהוג בזמן הצום ומהי כמות האוכל הנדרשת שתאפשר לצום. כמו כן חשוב לקבל הסבר מפורט על השימוש באינסולין תוך כדי הצום.

אל תשכחו לשים בטריות מלאות במד לבדיקת רמת הסוכר ו/או במשאבות האינסולין. יום לפני הצום חשוב לאכול מזון בעל אינדקס גליקמי נמוך. (מצוי בפחמימות מורכבות ומלאות).

כמו כן, יש להימנע משתיית אלכוהול ומשקאות מוגזים, אך לשתות הרבה מים (8-10 כוסות). יש להשאיר מספיק זמן לאכול ארוחה מפסקת, שכן אכילה מהירה של מזון רב תגרום לצמא ו/או רעב מוגבר יותר במהלך הצום.

לאלו מכם שמתכננים להעביר את הצום בבית הכנסת יש לדאוג למזרקים, תרופות, מכשיר לבדיקת רמת סוכר בדם וסוכריות חמוצות למקרה של היפוגליקמיה. כמו כן, חשוב לוודא תמיד שיש מישהו מלבדכם המודע למצבכם הרפואי ולמיקום התרופות ו/או המזרק.

חשוב להמשיך ולקחת את האינסולין ארוך הטווח שכן הפסקת לקיחת האינסולין (בכפוף להוראות הרופא) עלולה להביא לסיבוכים. יש לעקוב אחר רמת הסוכר בדם ולא להניח שמכיוון שאינכם אוכלים רמת הסוכר תהיה תקינה.

שבירת הצום תיעשה באמצעות שתיית נוזלים (אך לא יותר מדי), תנו לגופכם להתרגל בחזרה. לאחר כמה כוסות מים, ניתן לשתות משקה חם, עדיפות לתה, בליווי ממותק כגון: פריכית אורז או קרקר של חיטה מלאה עם טחינה או גבינה. לאחר מכן, מומלץ לאכול מרק שמהווה הרגעה לגוף, חשוב ביותר לא לאכול מאכלים שמנים או מטוגנים בכדי לא להעמיס על הגוף.

בהיבט הדתי

בעבר, טרם עידן השימוש באינסולינים האנאלוגים והבאזלים, התירו פוסקי הדור את השימוש באוכל ושתייה לחולי הסוכרת וזאת מהחשש היפרגליקמיה או היפוגליקמיה. עם זאת, חשוב לזכור כי רק חולים מאוזנים מחויבים במצוות הצום, וזאת כל עוד הם מזריקים פעם ב-24 שעות על פי ההנחיות.

יש לציין כי כיום, לאחר מחקרים מקיפים ופיתוח תרופות חדשות כדוגמת "לנטוס" אפשר להשיג רמת סוכר מאוזנות בדרך יעילה ובטוחה. באמצעות זריקה בזריקה חד יומית ניתן לשמור על רמת סוכר קבועה במהלך הצום ובכך להוריד באופן משמעותי את הסיכון לסיבוכים בזמן הצום.

ד"ר יוסף קליימן הוא מנהל המכון לטיפול בסוכרת "ביקור חולים"

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום