השמנה: עשור לתוכנית לגדול בריא

(0)
לדרג

מטרת התוכנית היא לחנך ילדים החל מגיל הגן לאורח חיים בריא ופעיל ולתזונה נכונה. סיכוייו של ילד שמן להיות מבוגר שמן הם 70%, ולכן חשוב לאמץ הרגלים נכונים מילדות

מאת: מערכת zap doctors

בקרוב ימלא עשור לתוכנית "תפור עלי לגדול בריא", תוכנית הדגל של משרד החינוך לקידום אורח חיים בריא ותזונה נבונה בקרב ילדים. כנס מיוחד לציון האירוע התקיים בספטמבר והוצגו בו הישגי התכנית. מנחת הכנס, אשת התקשורת דנה ויס, שהנחתה את הכנס אמרה בפתח הדברים: "כל טיפוס במשעול הבריאות והחיים הוא קשה מנשוא. החוכמה היא לא בסיוע לבודד. הסוד הוא להוריד את השיפוע, והשיפוע יורד כשהסביבה מתגייסת".

ד"ר דרור דיקר, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, מנהל מחלקה פנימית ד' בבית חולים השרון, הציג נתונים לפיהם 22% מקרב הילדים בכתות א'-ט' בישראל סובלים מעודף משקל; 5.7% מהילדים סובלים מהשמנת יתר; והסיכוי של ילד שמן בין הגילאים 6-10 להיות מבוגר שמן הוא כ-70%. לדברי ד"ר דיקר, "חשיבות התרומה שלנו בשליטה על המשקל בגילאים הצעירים היא קריטית. בגילאים הללו אנחנו עוברים 'תכנות' להרגלים שיהיו לנו כמבוגרים".

השמנה בילדים (אילוסטרציה)
השמנה בילדים (אילוסטרציה)

בכנס נדונו האפשרויות והסיכויים להטמעת תוכניות לשינוי ולחינוך לאורח חיים בריא ופעיל, ולתזונה נבונה בקרב ילדים בגילאי הגן ובכיתות הנמוכות. עוד נדונה החשיבות הרבה של הטמעת ערכים אלה באמצעות כל המעגלים הסובבים את הילד, המשפחה, בית הספר והקהילה.

ד"ר דיקר הציג מחקר בנושא השמנת ילדים ממנו נובעות שלוש מסקנות עיקריות. ראשית בריאות והרגלי בריאות בגיל הצעיר משפיעים על תחלואה ותמותה בגיל הבגרות, בעיקר מבעיות הקשורות בלב ובכלי הדם; בנוסף, תוכניות להקניית אורח חיים ומשקל גוף בריא בגיל הצעיר מצליחות כשהן מוטמעות בגני הילדים ובבתי הספר, לפחות למשך שנת לימודים אחת, ומשלבות הקניית ידע, חינוך לתזונה נכונה והרגלי בריאות ופעילות גופנית מוגברת; ולבסוף, הצלחת התוכנית מותנית בהקצאת משאבים ובשילוב כוחות של כל הגורמים מהתחומים המשיקים לאורח חיים בריא ותזונה נכונה.

להעצים את ההורים

ד"ר פליסיה ד. סטולר, תזונאית ופיסיולוגית, שותפה בצוות !Let's Move התוכנית האמריקאית המקבילה הייתה אורחת הכבוד של הכנס. ד"ר סטולר הציגה את חמשת עיקרי התוכנית האמריקאית: ליצור למען הילדים את הכלים לצריכת תזונה נכונה; להעצים את ההורים ולהקנות להם כלים להתמודדות; לספק לילדים תזונה נכונה בבתי הספר; לשפר את הנגישות למזונות בריאים; להרחיב את ההזדמנויות לפעילות גופנית.

ענת גבריאל, סמנכ"ל חטיבת המותגים הבינלאומיים ביוניליוור ישראל, הציגה את חזון החברה לאחריות חברתית ומחויבות ארוכת טווח: "לאפשר לאנשים להרגיש טוב, להיראות טוב ולמצות את המרב מהחיים". לדברי גבריאל, "לכן חשוב שהילדים יבינו מגיל צעיר מהו אורח חיים בריא ומהי תזונה נבונה".

פרופ' יונה אמיתי, יו"ר חיפ"א (החברה הישראלית לרפואת ילדים), הוסיף ואמר: "התוכנית 'תפור עלי' היא דוגמא קלאסית להתמודדות נכונה בעידן המודרני עם משימה לאומית. גם ההשקעה בחינוך לבריאות נחשבת לתשתית לאומית, לא רק כבישים ודרכים".

עיקרי התוכנית

התוכנית היא מיזם משותף למשרד החינוך, משרד הבריאות, ועדי הורים ברשויות ובשיתוף גורמים מקצועיים: עמותת הדיאטניות, רופאי משפחה ורופאי ילדים, רופאי שיניים לילדים, קרדיולוגים, האיגוד לרפואה פנימית וחברת יוניליוור באמצעות מותג תלמה. התוכנית היא תוכנית ייחודית ומטרתה קידום הבריאות במערכת החינוך בישראל, תוך הקניית הרגלי תזונה נבונה ואורח חיים פעיל. היא פועלת מאז נובמבר 2001, והופעלה עד כה בהצלחה בכ-2,500 גני ילדים וביותר מ-1,000 בתי ספר בכל רחבי הארץ.

הישגי התוכנית

תרומת התוכנית לשיפור אורח חיים בריא בקרב ילדים נבדקה במחקר שערכו פרופ' אלון אליקים ופרופ' דני נמט בקרב 310 תלמידים בגני הילדים בהם הועברה תוכנית "תפור עלי". נמצא שאצל ילדים שהשתתפו בתוכנית נרשמה ירידה ברמות ה-BMI (מדד מסת הגוף), חל שיפור ניכר בידע בנושא תזונה בריאה, חל שיפור משמעותי בהרגלי הפעילות הגופנית וברמת הכושר הגופני של המשתתפים בתוכנית לעומת קבוצות הביקורת. בניתוח נתונים שנאספו ונערכו בין משתתפי התוכנית בין השנים 2003-2006, על ידי ד"ר סיגל אילת-אדר, נמצא שילדים שלמדו בתוכנית "תפור עלי" אכלו ארוחת בוקר בריאה יותר.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום