אחרי החגים, מתחילים ברגל ימין

(0)
לדרג

בתקופת החגים אוכלים יותר, פעילים פחות ומתקשים לחזור לשגרה של תזונה נכונה וכושר גופני. השנה אין סיבה לתירוצים: כל הטיפים למזעור נזקי הארוחות והמנוחה בחג

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הביטוי "אחרי החגים" כבר הפך לשם קוד לדחיינות: דחיית ההתמודדות עם הבעיות וקבלת ההחלטות למועד לא מוגדר אחרי תקופת החגים. המובילה ברשימת ההחלטות שקל לנו לדחות, היא ההחלטה על שינוי באורח החיים ושילוב פעילות גופנית בסדר היום. אלו שכן עוסקים בפעילות גופנית נאלצים לרוב לקטוע את השגרה ומתקשים לחזור להרגלים הקודמים והטובים.

תזונה וכושר, חגים
תזונה וכושר, חגים

לכל חג, יש מוצאי חג

אז איך נמנעים מעלייה גדולה במשקל ואיך ממשיכים לשמור על כושר גם בתקופה עתירת קלוריות? ואיך מאמצים שגרת חיים איכותית ובריאה יותר אחרי החגים? התרופה הטובה ביותר היא המניעה פשוט לא לפרוק עול בחגים, לא לזלול ולרבוץ כאילו אין מחר, מסביר אורי לאוגמר, מאמן כושר מוסמך. "המשקל שנצבור במהלך החגים לא ייעלם מעצמו. כפי שלכל שבת יש מוצאי שבת, גם לחג יש מוצאי חג ולכן חשוב לאכול בצורה מבוקרת, למרות הפיתויים, ולא לזנוח את הפעילות הגופנית", הוא אומר. אבל מה עם מי שלא שטרח ואכל במשך כל החג?

חזרה לכושר, חזרה לגזרה

לאוגמר אומר כי אין צורך להיכנס ללחץ אם עלינו במשקל, אלא יש להתמקד בדרכים להוריד את מה שצברנו. הדרך המתבקשת היא על-ידי יצירת מאזן קלורי שלילי - לשרוף יותר קלוריות ממה שאנחנו צורכים. כדי לעשות זאת יש לאכול באופן נכון ומסודר ולהתאמן. חשוב להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת; לאכול בשעות קבועות ולהיכנס לשגרת אימונים. מי שמתחיל בשגרת אימונים, לפי לאוגמר, חייב לעשות זאת במתינות ובהדרגה, תוך הקשבה לגוף ולצרכיו. הנוסחה היא פשוטה - יותר תנועה, פחות אוכל.

מי שהיה בכושר לפני החגים ועשה הפסקה ממושכת צריך לחזור למשטר האימונים בהדרגה: "ככל שההפסקה באימונים ארוכה יותר, כך תהיה מתונה ואיטית החזרה. מי שהפסיק להתאמן לתקופה קצרה שאינה עולה על שבועיים, יוכל לחזור בתוך זמן קצר לשגרת האימונים הרגילה. כאשר מדובר בהפסקה ממושכת, החזרה לשגרת האימונים תיארך זמן רב יותר. המתאמנים יגבירו בהדרגה את משך האימון ועצימותו, כאילו הם מתחילים עכשיו באימונים".

תפנו את הכלים

רק קיבלנו את פני השנה החדשה וכבר בפתח הארוחה המפסקת, ארוחת שבירת צום הכיפורים, ואחריהן הארוחות המשפחתיות בסוכה. לאוגמר ממליץ לעשות מאמץ ולא לשנות את אורח החיים בזמן החג. "לאנשים שאינם רגילים להתאמן ולא מקיימים שגרת אימונים וכושר אני ממליץ להקפיד על בקרת נזקים ולצמצם ככל הניתן את השפעות החג השליליות: להרבות בתנועה בשגרת היום יום ובחגים עצמם. אל תהססו לחנות רחוק מיעדכם; לעלות במדרגות במקום להיעזר במעלית; לסייע בהכנות לחג ככל הניתן; בעת הארוחות לסייע בהגשה ובפינוי השולחן בסיומן. כך, מסבים פחות לשולחן, אוכלים פחות ומוציאים יותר אנרגיה.

"במהלך החג אני ממליץ לטייל ברגל כמה שיותר. אלו שמתאמנים דרך קבע יכולים להגביר את תדירות ועצימות האימונים, מתוך ידיעה שבחגים הם יימנעו מפעילות גופנית. אימוני כושר מוגברים ממילא מחייבים מספר ימי מנוחה וניתן לנצל לכך את החג".

אל תוותרו על ארוחות החג, רק אכלו במידה: "ארוחות החג בארץ מצטיינות במבחר מאכלים, במגוון קינוחים ובשפע קלוריות מיותרות", אומר לאוגמר. "לפני הארוחות מומלץ לשתות מספר כוסות מים שיפחיתו את תחושת הרעב. מומלץ לאכול בצלחות קטנות ולא עמוסות, אלא אם כן מדובר בסלטים ללא רוטב או ירקות מבושלים; אכלו לאט, לעסו היטב והפסיקו את האכילה כשחשים שובע. במקום קינוחים מתוקים עתירי סוכר וקלוריות הסתפקו בפירות. העדיפו דגים או עוף על-פני סוגי בשר אחרים. שתו יין במידה, כי היין עתיר קלוריות. אפשר ליהנות מארוחת חג טעימה ומשביעה גם מבלי לטעום מכל מה שמוגש לנו".

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום